שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » "חמזה התחייב להישאר נאמן לדרכי אבותינו"
מלך ירדן
עבדאללה התייחס הערב לראשונה באופן פומבי לניסיון ההפיכה הכושל של הנסיך חמזה. בנאום לאומה אמר המלך כי "אני מבטיח לכם שהסכסוך נגמר"
תגיות:
מלך ירדן | צילום: Ahmad A Atwah, שאטרסטוק

מלך ירדן עבדאללה התייחס הערב (רביעי) לראשונה באופן פומבי לניסיון ההפיכה הכושל של הנסיך חמזה, שמעסיק את העולם בימים האחרונים. בנאום לאומה אמר המלך כי "אני מבטיח לכם שהסכסוך נגמר. חמזה התחייב להישאר נאמן לדרכי אבותינו וסבותינו". עבדאללה הוסיף ואמר כי "חמזה נמצא בארמון המלוכה עם משפחתו תחת הגנתי".

מלך ירדן שיתף עם העם את התחושות האישיות שלו: "האירועים האחרונים אינם המסוכנים או הקשים ביותר שאיתם התמודדה ארצנו, אבל עבורי הם היו הכי כואבים", אמר המלך. "שום דבר לא מתקרב למה שהרגשתי – לזעזוע, לכאב ולכעס – כאח, כמי ששומר על המשפחה ההאשמית, וכמנהיג של העם היקר הזה".

המלך הצהיר גם כי "החלטתי לטפל בנושא הנסיך חמזה במסגרת המשפחה ההאשמית. הפקדתי את הנושא בידי הדוד שלי, הנסיך חסן בן טלאל. שאר המעורבים בפרשה נמצאים בחקירה בהתאם לחוק. החוקה והחוק שלנו מעל כל שיקול אחר".

"האתגר של הימים האחרונים לא היה האתגר הכי קשה, או הכי מסוכן לאומה שלנו", אמר עבדאללה על המגעים לפתרון הסכסוך. "הנסיך חמזה התחייב בפני המשפחה שיפעל בהתאם לדרך אבותינו ושיהיה נאמן לדרכם. הנסיך חמזה התחייב לשים את האינטרס של ירדן וחוקיה לפני כל שיקול אחר".

יצוין כי נאומו של המלך הגיע לאחר החלטת בית המלוכה להטיל צנזורה על סיקור ההתפתחויות במסגרת המשבר במדינה, שעות אחרי פרסום הקלטה נוספת ברשת. ההקלטה תיעדה את השיחה המתוחה בין חמזה לבין הגנרל יוסף אל-חוניטי, מפקד הצבא, שהגיע לארמונו כדי להודיע לו שהוא תחת מעצר בית. המפגש הצית את העימות הפנימי במשפחת המלוכה, הקשה ביותר בעשורים האחרונים.

מפקד הצבא נשמע בהקלטה כשהוא אומר כי הנסיך נענש משום בגלל פגישות שלו עם גורמים "שהחלו לדבר על דברים שהם לא אמורים לדבר עליהם", אבל הוא לא הזכיר כל קשירת קשר להפיכה שלטונית כפי שאמרה ממשלת ירדן. בתגובה לדברי המפקד, הרים הנסיך את קולו בזעם, והאשים את הגנרל באיומים עליו. הוא אמר כי אין לו זכות לתת הוראות כאלו לבן משפחת המלוכה ההאשמית.

הצנזורה אתמול על סיקור המשבר בכלי התקשורת והרשתות החברתיות בירדן הוכרזה שעות ספורות אחרי הצהרת הארמון על פרסום הודעת נאמנות של חמזה למלך עבדאללה, לאחר מאמצי תיווך של הנסיך חסן, דודו של המלך.

כזכור, יורש העצר לשעבר ו-20 נוספים נעצרו בחשד לתכנון ניסיון הפיכה, אותו כינו גורמים רשמיים כ"איום על יציבותה של המדינה". על אף הכחשות מצד ירדן, הנסיך חמזה בן חוסיין פרסם סרטון ששודר ב-BBC בו טען כי הוא במעצר בית וביתו נותק מאינטרנט כדי שלא יוכל ליצור קשר עם אף אחד.

לפני יומיים דווח כי בית המלוכה הירדני הודיע כי המלך עבדאללה החליט לטפל בנושא של הנסיך חמזה במסגרת המשפחה ההאשמית וייפה את כוחו של הנסיך חסן, דודו, לטפל בנושא. הנסיך חמזה מצדו הודיע כי הוא מחויב לדרך של המשפחה ההאשמית והמתווה שמלך ירדן שרטט לנסיך חסן.

במכתב הבהיר חמזה כי בזכות המלך עבדאללה הצליחה ירדן להתמודד בהצלחה עם האתגרים והאיומים השונים מולם ניצבה. "האינטרס הלאומי הוא מעל הכול", כתב חמזה במכתב. "על כולנו לעמוד יחד מאחורי המלך עבדאללה. אני מחויב לחוקת הממלכה הירדנית ואסייע תמיד למלך עבדאללה וליורש העצר".

מהמכתב עולה כי חמזה מוותר על שאיפותיו לשלוט בירדן וזונח את התחרות עם יורש העצר, בנו של המלך עבדאללה. "אני שם את עצמי בידי המלך, ומדגיש כי אשאר מחויב לחוקה הירדנית ושתמיד אעזור ואסייע למלך וליורש העצר".

"לאור החלטצתו של הוד מעלתו, המלך עבדאללה, להתמודד עם הנושא של הוד מעלתו הנסיך חמזה במסגרת המשפחה ההאשמית, הוא הורה לנסיך חסן ליצור קשר עם חמזה . חמזה בתורו אישר כי הוא מוכן לפתור את המחלוקת במסגרת משפחת המלוכה", נכתב בהודעה של בית המלוכה בירדן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים