שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » חקירה נגד פעולות אול-יר בישראל
למרות שהחברה בארה"ב
רשות ניירות ערך פתחה בחקירת פעולות אול-יר בשנתיים האחרונות: ספקות לגבי יכולת חיקור ואכיפה בחברה הכפופה לדין האמריקאי
הרשות לניירות ערך | צילום: Jarretera, שאטרסטוק

רשות ניירות ערך פתחה בחקירה מקפת של פעולות חברת אול-יר בשנתיים האחרונות – החל מהמועד בו הועברו לכאורה כספים ו/או ערבויות מהחברה לידי בעל השליטה, יזם הנדל"ן יואל גולדמן מניו יורק.

יודגש, כי בשלב זה המדובר בחקירה ראשונית מצד רשות ני"ע וכי לא הוצגו לרשות ממצאים חד משמעיים התומכים בעדויות נגד גולדמן, כך ממידע שבידי 'בחזית'.

סמכויות החקירה והאכיפה של רשות ני"ע הישראלית, אף באמצעות היחידה הבינלאומית במשטרת ישראל, מוגבלות ונתונות בסד משפטי עקרוני, שכן המדובר בקבוצת חברות אמריקאיות הכפופות לדין האמריקאי ממועד היווסדן ואשר כל נכסיהן וזכויותיהן רשומים, ממוקמים ומתופעלים בניו-יורק.

הפעילות בישראל, התמצתה בגיוסי חוב (אג"ח) מובטח ולא מובטח, תחת שעבודים נחותים ביחס לשעבודים בכירים שהוענקו על ידי גולדמן לבנקים זרים, גופים פיננסיים זרים ואף גורמים פרטיים זרים.

התפטרותו של בירן

אול-יר נתונה בחודש האחרון, במתקפת תביעות במדינת ניו-יורק מצד גופים פיננסיים שונים ובשבוע שעבר נאלצה הנהלת החברה לפרוע 1.5 מיליון דולר מקופת החברה, במאמץ לסיים תביעה משפטית נגררת שהוגשה בחו"ל.    

אחד הנחקרים המרכזיים בפרשת אול-יר, הוא יואל בירן, עד לאחרונה מנכ"ל אול-יר לתקופת ההסדר, בהמלצת מחזיקי האג"ח ובהרשאת רשות ני"ע.

בחודשים האחרונים תיעד בירן בפרוטרוט את המתרחש בחברה וקיים עשרות שיחות רקע עם גולדמן, כולל מפגשים אישיים בניו-יורק

בירן שהחליף את גולדמן בתפקידו כמנכ"ל אול-יר הולדינגס, התפטר במפתיע לפני כ-3 שבועות, בלא מתן נימוק לצעדו ובתקופה קריטית לעסקיה של ענקית הנדל"ן.

בחודשים האחרונים תיעד בירן בפרוטרוט את המתרחש בחברה וקיים עשרות שיחות רקע עם גולדמן, כולל מפגשים אישיים בניו-יורק.

חוב ענק של 2.4 מיליארד ש'

כזכור, אול-יר לא פרעה את תשלומי האג"ח השוטפים החל מנובמבר האחרון ואף לא פרסמה את דו"חותיה לרבעון השלישי 2020. בעקבות כך, הורתה הבורסה לנ"ייע על השעיית המסחר במניות אול-יר ואג"ח החברה זינקו לתשואות של 70% ויותר.

לפני כשבועיים, בתום אסיפה מקוונת (משמרת) של מחזיקי אג"ח אול-יר סדרות ב', ג', ד' ה' – הצביעו כ-90% ממחזיקי האג"ח על העמדת חוב החברה לפירעון מיידי, כולל הרשאה לפעילות משפטית בניו-יורק, במטרה למקסם מימוש הנכסים.

חוב האג"ח של אול-יר מגיע כיום ליותר מ-2.4 מיליארד שקל – סכום האג"ח הגבוה שגויס אי פעם בת"א על ידי חברה זרה.

הצעה לרכישת מיזם בושוויק

בתוך כך, מציעה חברת הנדל"ן האמריקאית סילברסטיין פרופרטיס, לרכוש את שלב א' במיזם אול-יר בשכונת בושוויק בניו-יורק – מהשכונות המבוקשות בניו-יורק עד לפני כשנתיים.  

הצעת סילברסטיין שהנפיקה אף היא אג"ח בישראל ב-2018, מצטרפת להצעות שהגישו קבוצות מדיסון קפיטל, צ'רצ'יל פרופרטיס ועוד – לרכישת בעלות מלאה באול-יר, תוך ביצוע תספורות של עד 75% למחזיקי האג"ח הלא מובטחות.

לפי הצעת סילבסטיין, החתומה בידי המנכ"ל הישראלי ליאור מור, החברה תרכוש את שלב א' בפרויקט המולטי-פמילי המאוכלס דניזן 1 בבושוויק ניו יורק, בהיקף של יותר מ-400 יח"ד. הפרויקט משועבד למחזיקי אג"ח ה' וסילברסטיין מציעה למחזיקים תמורה בסך 200 מיליון דולר ארה"ב, מתוך חוב רשום של 257 מיליון דולר ארה"ב. המדובר בתספורת של כ-60 מיליון דולר ארה"ב וכ-23%.

בירן שהחליף את גולדמן בתפקידו כמנכ"ל אול-יר, התפטר במפתיע לפני כ-3 שבועות, בלא מתן נימוק לצעדו ובתקופה קריטית לעסקיה של ענקית הנדל"ן

עם זאת, מתוך 200 מיליון הדולרים, 30 מיליון דולר ישולמו באמצעות הנפקת אג"ח חדשה שתחליף את אג"ח ה' ותיסחר בת"א בטווח 5 שנים ובריבית שנתית של 3.5% צמודת $US.   

בנוסף, יקבלו המחזיקים 20% מתקבולי מכירה עתידית של הנכס, החל משווי מכר העולה על 220 מיליון דולר ארה"ב.

בשלב זה, לא ברור אילו הצעות מכר יועדפו על מחזיקי האג"ח הישראלים ומה הם הלכי הרוח הפנימיים בקרב נציגות האג"ח הישראלית.

קודם התפטרותו, טען המנכ"ל יואל בירן כי לא יהיה מנוס מכניסת החברה להליכי צ'פטר 11 מלאים, על כל המשמעויות הנובעות מכך.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים