שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » נגיף קורונה נמצא לראשונה בחלב אם
חשש:
לראשונה בעולם זוהה החומר הגנטי של הנגיף קורונה בחלב אם – והתינוקת אובחנה חולת קורונה חיובית • למרות הממצא המדאיג, סבורים החוקרים כי מדובר בממצא נדיר • החוקרים סיפקו טיפים להורדת הסיכון בהדבקה במהלך ההנקה
תינוק בן ארבע חודש | צילום: FamVeld, שאטרסטוק

בעוד אנו מנסות לחזור לשגרה, לפחות לזו החלקית המכונה 'שגרת קורונה', אט אט נחשפים פרטים נוספים על הנגיף שחדר לחיינו בחודשים האחרונים ושינה לנו לגמרי את אורח החיים.

מחקרים רבים, הסותרים אחד את השני, מתפרסמים מדי יום, ואת תוצאותיהם יש לקחת בעירבון מוגבל, שכן מדובר במחקרים מהירים המתבססים על קבוצות מיקוד מצומצמות ורובם טרם עברו 'ביקורת עמיתים', המהווה שלב משמעותי בכל מחקר, במהלכו בוחנים מדענים ורופאים את המחקרים.

עם זאת, בשונה ממחקר, כשמדובר באבחון נגיף, התייחסות קהילת הרפואה כלפיה שונה. כך גם לגבי המקרה שפורסם השבוע בכתב העת המדעי The Lancet . על פי הדיווח, לראשונה בעולם אובחן הנגיף קורונה בחלב אם שחלתה בקורונה.

הגילוי המסעיר נחשף לאחר שחוקרים בבית חולים בגרמניה אספו דגימות של חלב אם משתי נשים שנמצאו חולי קורונה חיוביות. למרות שגוף הנשים עבר חיטוי למניעת אבחון שגוי בשל זיהוי הנגיף ממקור חיצוני, מצאו החוקרים בחלב האם של אחת מהן את החומר ( RNA) הגנטי של הנגיף.

בראיון לאתר ניוזוויק, הסביר יאן מונץ', הנמנה בין מחברי המחקר, כי ניתוח הדגימות נעשה באמצעות טכניקה בעלת רגישות גבוהה שמסוגלת לזהות את החומר הגנטי של הנגיף וגם לכמת אותו.

בעוד חלב האם של האישה הראשונה, שהדגימות ממנה נלקחו פעם אחת בימים ה-12 וה-13 לאישפוזה של החולה החיובית ופעמיים ביום ה-14 לשהותה בבית החולים, לא כלל את החומר הגנטי של הנגיף, דגימות חלב האם שנאספו מהאישה השנייה נמצאו חיוביות לנוכחות של הנגיף במשך 4 ימים רצופים, שבהם היא גם חוותה תסמינים קלים של קורונה. עם זאת, שתי דגימות שנלקחו לקראת סוף התקופה הסימפטומטית שלה כבר חזרו נקיות.

החוקרים הוסיפו וציינו כי תינוקה של האישה השנייה אובחנה גם היא נשאית של הנגיף, אם כי לא ניתן לקבוע האם היא אכן נדבקה מחלב האם או מהתרחשות אחרת בקרבת האם – שהקפידה לעטות מסיכה על פניה מרגע שהחלו להופיע אצלה התסמינים ושמרה על אמצעי זהירות בעת שטיפלה והאכילה את תינוקה.

למרות שוירוסים אחרים, כמו HIV-1, כבר ידועים למדענים ככאלה שיכולים לעבור לתינוקות באמצעות חלב אם, הבהירו החוקרים כי לא ניתן להסיק מהמחקר מסקנות מדעיות שכן הנגיף זוהה במקרה בודד בעולם כולו. עם זאת, מסייע הנתון לקהילה המדעית שעוסקת רבות בשאלת ההדבקה של הנגיף קורונה באמצעות חלב אם.

גם המרכז האמריקאי לבקרת מחלות התייחסה לנושא ופרסמה לפני כחודש הודעה, בה נכתב: "איננו יודעים האם אימהות שחלו ב-Covid-19 יכולות להעביר את הווירוס בחלב האם שלהן, אולם המידע הזמין והמוגבל שקיים בידינו מצביע על כך שזוהי אינה דרך הדבקה סבירה. לנשים שהן חולות מאומתות יש לייעץ לנקוט בכל אמצעי הזהירות הידועים כדי למנוע את הפצת הנגיף הלאה לתינוקות שלהן, ובכלל זה שטיפת ידיים מרובה וחבישת מסיכת בד על הפה והאף".

עורכי המחקר אמרו בראיונות לתקשורת כי הם הופתעו לזהות את הנגיף בחלב אם, מאחר ו"הנקת תינוקות שהאימהות שלהם נדבקו ב-SARS-CoV-2 נחשבה עד כה כבטוחה". מונץ' הוסיף וציין, כי הוא " לא חושב שאימהות א-סימפטומטיות מפרישות את הנגיף לחלב האם שלהן ואני עדיין חושב שהנקה היא מומלצת. עבור נשים שיש להן תסמינים של קורונה, הייתי שוקל איסוף דגימה של חלב אם בעזרת משאבה ובדיקתה לנוכחות של קורונה לפני המשך ההנקה. חלופה נוספת יכולה להיות פיסטור של החלב, אם כי טרם הוכח שההליך הזה מנטרל את הנגיף".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים