שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » "חולי קורונה לא קיבלו תרופות במשך שעות"
בבית חולים וולפסון
עובדים מדווחים על התעמרות ועל טיפול בעייתי במטופלים • משרד מבקר המדינה הורה לחקור את חדר המיון של בית החולים הממשלתי וולפסון שבחולון
בית החולים וולפסון | צילום: ben_p, שאטרסטוק

משרד מבקר המדינה הורה לחקור את חדר המיון של בית החולים הממשלתי וולפסון שבחולון. זאת, לאחר תלונות חריגות של עובדים לשעבר במיון על התעמרות בעובדים על ידי בכירים, על טיפול כושל ורשלני במטופלים בחדר המיון, בפרט במיון קורונה שפעל בחודשים האחרונים, ועל התעלמות בכירים מתלונותיהם. נוסף על כך, עובדים לשעבר מדווחים על עזיבה המונית של אחיות ורופאים את המיון. כך מפרסם הבוקר (ד') לראשונה, פרשן וכתב הבריאות של "ישראל היום", רן רזניק.

את החקירה מנהל מבקר הפנים של בית החולים, אסף גנץ, לבקשת משרד מבקר המדינה. בשנתיים האחרונות ניסה גנץ לבצע בעצמו בדיקה של התלונות על חדר המיון, אבל מנהלת בית החולים, ד"ר ענת אנגל, הורתה לא לבצע את הבדיקה. זאת, על אף התרעתו בינואר 2020 כי "קיימים ליקויים קשים ומתמשכים בתפקודו הכולל של חדר המיון", כתוצאה מתלונות של הצוות על טיפול כושל.

אל חדר המיון בוולפסון פונים מדי יום כ־300 חולים ופצועים ובסך הכל כ־100,000 מטופלים מחולון, בת ים, יפו ודרום תל אביב, נוסף על 25 אלף ילדים שמפונים לחדר מיון לילדים בבית החולים.

התלונות על חדר המיון הועברו למבקר הפנים של בית החולים בחודש נובמבר שעבר. רוני גבריאלי, סגנית מנהלת אגף ביקורת מערכת הבריאות במשרד המבקר, דיווחה כי הגיעו "שתי תלונות בעילום שם הנוגעות לניצול כוח לרעה כלפי צוות המיון".

עוד הוסיפה כי בתלונות דווח ש"בעלות התפקיד מתעמרות בעובדים של חדר המיון, צועקות עליהם ומאיימות בשינויים בהערכה האישית של העובדים". עוד נטען: "עובדים רבים מצוות המיון בחרו להפסיק את עבודתם בבית החולים, וכן מספר האירועים החריגים במיון עלה".

ל"ישראל היום" נודע כי בהמשך לתלונות שהועלו בפני מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, הועלו גם תלונות נוספות בפני מבקר הפנים של בית החולים, שבהן נטען על טיפול כושל, רשלני ומזלזל במטופלים בחדר המיון, בפרט במיון קורונה בוולפסון.

התלונות שהועלו בפני המבקר כוללות טענות על מחסור מתמשך וקבוע בצוות הרופאים והאחיות בחדר מיון קורונה, שהביא לכך שהיו מקרים רבים שבהם חולים צעקו מכאבים במשך שעות, בלי שקיבלו מענה, וכי היו מקרים שבהם חולים נפגעו קשות מכך ומצבם הידרדר מאוד. עוד עולה כי מטופלים בחדר מיון קורונה, שהיו מרותקים למיטה, לא קיבלו שתייה ומזון במשך שעות ארוכות, לא קיבלו תרופות, ובהן משככי כאבים, במשך שעות ארוכות ולא נלקחו לבדיקות הדמיה חיוניות במשך שעות ארוכות.

טענה קשה אומרת כי היו מקרים שבהם ביצוע החייאות בחולים התעכב מאוד, וכי היו מקרים בחדר מיון קורונה של חולים שנקשרו בידיים למיטה, בלי שהדבר אושר ודווח כמתחייב.

מנותקת מהחוק

ל"ישראל היום" נודע כי בהנהלת בית החולים לא השיבו לחלק מהשאלות על חדר המיון שהעביר מבקר הפנים בחודש פברואר השנה. עוד נודע שמבקר הפנים ביקש בשנת 2019 מהמנהלת ד"ר אנגל אישור לבדוק את תפקוד חדר המיון, ד"ר אנגל אישרה, אך בשלב ראשוני ביקשה ממנו להפסיק את הבדיקה. בשנת 2020 ביקש ממנה לבצע את הבדיקה מחדש, בטענה שקיימת "עזיבה משמעותית של רופאים ואחיות", אולם ד"ר אנגל סירבה בלי נימוקים ורק ביקשה לבצע בדיקה של נושא אחר שכלל לא ביקש – הקשר ותהליכי העבודה בין חדר המיון למד"א.

בעקבות כך, כתב המבקר גנץ לד"ר אנגל ב־20 בינואר 2020 כי בדיקת חדר המיון "אושרה על ידייך בעבר והסכמתי לדחות את הבדיקה, אך כעת ביקשת לצמצם אותה כך שתעסוק רק בפעילות מול מד"א, אף שלהערכתי קיימים ליקויים קשים ומתמשכים בתפקודו".

גנץ התריע באופן נוקב כי תהליך אישור תוכנית העבודה השנתית לביקורות שלו "נעשה על ידייך מראש ובמודע, בניגוד גמור להוראות החוק והנציבות", והוסיף: "אינך יכולה לעשות דין לעצמך כמנהלת מרכז רפואי ממשלתי, לפעול במנותק מהמציאות החוקית וכל זאת במכוון. אישור תוכנית העבודה על ידי מנהלי בתי החולים שקדמו לך היה פשוט וקל, משום שהם קיבלו בהבנה את האינטרס הציבורי בקיום בקרה פנימית במוסדות הבריאות".

גנץ שלח את מכתבו לד"ר אנגל עם העתקים למנכ"ל משרד הבריאות אז, משה בר סימן טוב, לד"ר אורלי ויינשטיין, אז מנהלת חטיבת בתי החולים במשרד הבריאות, ולציפי הלמן, מבקרת המשרד. בפברואר 2020 קיבל תשובה רק מד"ר ויינשטיין, שמגבה את ד"ר אנגל. זאת לאחר שהתייעצה עם מבקרת הפנים של משרד הבריאות והלשכה המשפטית של משרד הבריאות.

מבית החולים וולפסון נמסר: "עבודת המיון מתבססת על אמות מידה מקצועיות ומפוקחת בפיקוח צמוד. ראוי להדגיש כי העלינו את מספר התקנים ואנו משקיעים תשומות רבות במיון. למול זאת, מספר העובדים והעובדות שעזבו בשלוש השנים האחרונות הינו זניח. על הטענות הממוחזרות של מבקר הפנים הוא מקבל תשובות מפורטות, אך בוחר להתעלם מהעובדות, לא מבצע את תפקידו המוגדר על פי חוק ומסתיר מידע חיוני".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים