שיתוף
תגובות
לאישה » טפשת הריון – מיתוס או אמת מדעית?
שתהיי בריאה
נשים מתלוננות על ירידה בתפקוד, שינויים בזיכרון ונטייה לבלבול • במשך שנים חוקרים את התופעה ומנסים להבין אם יש לה תוקף פיזיולוגי או שמא מדובר בתופעה חולפת
תגיות:
מוח | צילום: Yurchanka Siarhei, שאטרסטוק

כולנו מכירות את הרגעים בהריון שצוחקים עלינו "טוב, נו, זו טפשת הריון". נשים רבות מתלוננות ובצדק, על שכחה של דברים, נטייה לבלבול ונשאלת השאלה האם מדובר בתופעה אמיתית או בפיקציה שהמציאו אותה כתוצאה מתלונות חוזרות של נשים.

מחקרים רבים נעשו במהלך השנים אודות הנושא. למשל בשנת 2016, בדק צוות מחקר בהובלת מדענים מאוניברסיטת ברצלונה בספרד, את מוחן של נשים הרות ונשים במצב רגיל, על ידי בדיקות MRI ועוד. כל אישה שעברה הריון בחייה, נמצאה עם ירידה בחומר האפור במוח. מסתבר שהשינויים אינם זמניים בלבד, אלא גם במעקב של שנתיים לאחר הלידה, נמצא שהירידה שנגרמה כתוצאה מההריון, נותרה בעיניה. אם בהריון הראשון היתה ירידה בחומר האפור, בהריון השני יש ירידה נוספת והדבר נשאר כפי שהוא.

נשמע כמו הוכחה שיש כזה דבר טפשת הריון, אך לא, מסתבר שעל אף המחקרים, לא נמצא בסיס מדעי לתופעה שמכונה טפשת הריון. החוקרים שיערו שהשינויים במוח האישה, נועדו כדי לתעל את המוח למקומות שהיא זקוקה להם יותר כמו קשר רגשי עם התינוק, עירנות לצרכים שלו וכו'. המוח כמו מכין את עצמו לקראת ההורות ולכן ניכרים בו שינויים, אך לא ברמה של טפשות. מה שכן, באופן ברור, עולה כי הריון ולידה באופן טבעי משאירים חותם במוח, כמו כל דבר שקורה בחיים. המוח משתנה ללא הפסקה, גם אם מדובר בעבודה חדשה, או חוויה שעברנו, כל דבר יכול לגרום שינוי במוח שהוא דבר דינאמי. 

בשנת 2018, נערך מחקר בחטיבה למיילדות וגינקולוגיה בבית החולים סורוקה בבאר־שבע, בשיתוף עם המחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן־גוריון. ממצאי המחקר, שנערך בקרב 120 נשים, הוצגו בכנס בינלאומי לרפואת האם והעובר בטקסס. הנשים שנבדקו במחקר עברו במהלך הריונן מבחנים שנועדו להעריך את מצבן הקוגניטיבי. המבחנים בוצעו באמצעות תוכנת מחשב. בנוסף מילאו הנבדקות שאלון ובו התבקשו לדווח על אובדן זיכרון או פגיעה בריכוז בתקופת ההיריון. 20% מהנשים דיווחו על ירידה בזיכרון ובריכוז בתקופת ההיריון, אך לדיווח זה לא נמצאו סימוכין במבחנים שנערכו להן באמצעות תוכנת המחשב.

בתחילת השנה הנוכחית, נערך באותו מקום מחקר נוסף בנושא. עשרות נשים לאחר לידה שהסכימו להשתתף במחקר, עברו מבחנים קוגניטיביים מתוקפים. ההערכה על אובדן זיכרון או ירידה קוגנטיבית בוצעה באמצעות מבדקים שבחנו יכולות מוחיות שונות, והן על ידי שאלון סובייקטיבי בו הנשים התבקשו להעריך את התפקוד הקוגניטיבי שלהן כראות עיניהן. גם במחקר הזה לא נמצאה ראייה פיזיולוגית שמעידה כי טפשת הריון אכן קיימת ואין פגיעה ברמת האינטליגנציה של נשים בהריון או לאחריו. כל אלו מתייחסים כמובן לנשים שאין להן תופעות של דיכאון אחרי לידה או אתגרים אחרים. "עדיין לא ברור לנו אם אכן ההיריון מוביל לירידה בתפקוד המוח", מסביר הפרופ' אייל שיינר, ממשתפי המחקר. "אבל הרבה נשים מתלוננות על התופעה במשך שנים ארוכות. ייתכן שהיא נגרמת על ידי עייפות שמובילה לחוסר ריכוז. אין ספק שיש להוסיף ולבחון את התופעה, ולהיות ערים אליה. ולפעמים גם צריך לדעת להוריד הילוך, ולנוח".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים