שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » יהודי נפצע קשה – בתי כנסת הוצתו
פוגרום בלוד
משפחות התפנו מהעיר • פצוע קשה מכוויות בהצתה במלון בעכו • המפגינים הערבים ניסו לפרוץ לבניין העירייה וירו לעבר שוטרים שניסו למנוע את המחאות
תגיות:
| צילום: דוברות המשטרה
שאיפת בית כנסת ברחוב ברנר בעיר |
צילום: צביקה פוקס

מהומות אלימות פרצו הערב (שלישי) בערים מעורבות ברחבי הארץ. מוקד העימותים נמצא בלוד, שם המשטרה מחלצת משפחות יהודיות מבניינים משותפים, ומכוניות ומבנים הוצתו. יהודי בן 56 נפצע קשה מיידוי אבנים לעבר רכבו בעת שנסע בעיר, ופונה לבית החולים שמיר-אסף הרופא כשהוא מורדם ומונשם.

פראמדיק מד"א ישי ראוכברגר סיפר: "כשהגענו למקום ראינו רכב עם שמשה מנופצת. נהג הרכב גבר כבן 56 היה מחוסר הכרה ולצידו אבן גדולה מאוד. הוצאנו אותו מהרכב כשהוא סובל מחבלה קשה בראשו. הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים, הרדמנו והנשמנו אותו ופנינו אותו תוך המשך טיפול רפואי לבית חולים שמיר אסף הרופא כשמצבו מוגדר קשה". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים דיון עם שר הביטחון בני גנץ, שר הבט״פ אמיר אוחנה, המפכ״ל, ראש המל״ל מאיר בן שבת, מנכ״ל משרד רה״מ צחי ברוורמן, היועמ״ש אביחי מנדלבליט, ומזכ״צ רה״מ בעקבות האירועים בלוד.

בדיון סיכם ראש הממשלה נתניהו על הכרזת מצב חירום מיוחד בלוד והשר לביטחון פנים אוחנה הודיע שהוא יפעיל את סמכותו בעניין לאלתר. בנוסף סוכם שפלוגות מג״ב מיהודה ושומרון יגיעו לערים המעורבות עוד הלילה. ראש הממשלה הנחה: "לפעול ביד קשה עם מפירי החוק והסדר ולעבות את הכוחות בשטח במטרה להשיב לעיר את השקט והסדר בהקדם האפשרי".

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה: ‏״אנו מכריזים הלילה על מצב חירום אזרחי מיוחד בלוד. נעשה כל שנדרש כדי להשיב את החוק והסדר בלוד ובכלל הארץ. לאחר התייעצויות ביטחוניות הוחלט על גיוס 16 פלוגות מג"ב במילואים, פינוי פלוגות מג"ב איו"ש לטובת לוד ותגבור כוחות המשטרה באופן מיידי״.

שר הביטחון והמשפטים בני גנץ: "שוחחתי עם ראש עיריית לוד יאיר רביבו ועידכנתי אותו על ההחלטה לתגבר את לוד בכוחות מג"ב באופן מיידי. במצב שאליו הגענו חייבים לפעול בתקיפות מול הפושעים, לצנן את הרוחות ולשמור על הסדר הציבורי. יש לנו כמנהיגי ציבור אחריות להרגעת המצב- וכך נפעל. נעניק למשטרה את כל האמצעים הנדרשים, לרבות הטלת עוצר בהתאם לצורך והערכת המצב בשטח בהתייעצות עם היועמ״ש".

הפרות הסדר הקשות ברחבי הארץ כללו בין היתר יידוי אבנים, חסימות כבישים, השלכת בקבוקי זכוכית, ירי זיקוקים ותקיפות שוטרים. שוטרי משטרת ישראל בשילוב לוחמי מג"ב ויס"מ פעלו בגזרות השונות להשלטת הסדר ופתיחת צירי התנועה שנחסמו. בעקבות זאת, נעצרו על ידי השוטרים עד כה 26 חשודים. במהלך האירועים נפצעו 3 שוטרים באורח קל כתוצאה מיידוי אבנים וקיבלו טיפול רפואי.

במהלך הלוויתו של מוסא חסונה שנורה למוות אמש בהתפרעויות האלימות בלוד, החלו הפרות סדר חמורות במהלכן המשתתפים יידו אבנים לעבר כוחות משטרה ומג"ב וכתוצאה מכך נפצע שוטר ואדם נוסף נפצעו באורח קל, ניידת משטרה הועלתה באש. מאות שוטרים פרוסים ברחבי לוד על מנת להדוף את ההתפרעווית ולמנוע הפרות סדר. במשטרה ערוכים לשעות הערב מתוך חשש כי האירועים האלימים יימשכו.

המפגינים הערבים ניסו לפגוע במבנה העירייה החדש, אך המשטרה הצליחה להדוף אותם. המשטרה ביקשה לתגבר את הכוחות המוצבים בעיר. שר הביטחון בני גנץ הנחה להקצות את כל פלוגות מג"ב שמוקצות למשימות הצבא לטובת סיוע מידי להשבת הסדר בלוד ובערים מעורבות.

"יש פה אירוע ענק, יש פה אינתיפאדה", אמר ראש העיר לוד, יאיר רביבו. "כולם יוצאים לרחובות ועושים פרעות. שורפים בתי ספר, בתי כנסת, בית העירייה החדש, מוזיאון הפסיפס. זה יותר גרוע מהטילים בעזה
המצב פה נפיץ. אני קורא לנתניהו להכריז מצב חירום, להביא את הצבא".

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ': "‏מחדל לוד הלילה הוא מחדל יום הכיפורים. הרבה אנשים יצטרכו ללכת הביתה. עיוורון מול כתובת על הקיר באותיות קידוש לבנה. בבוקר קראתי להכניס כוחות צה"ל לעיר ולהטיל עוצר. הדרג הפוליטי והפיקוד הבכיר עדיין מתייחסים לאירועים כאל אירועי מחאה שקצת יצאו משליטה ולא מפנימים את עוצמתם ומסוכנותם".

"יש פה חבורות של נערים ערבים פורעים שמסתובבים בעיר כרגע ובעצם עוברים מרחוב לרחוב, מציתים מכוניות, משחיתים חנויות, וזה כמו מסננת", אמר מאיר ליוש, תושב העיר. "אנחנו כתושבים לא יכולים ללכת לישון בשקט בידיעה שכשאנחנו נלך לישון אין מי שישים עין על הגברים היקרים לנו מכל".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים