שיתוף
תגובות
בריאות » בריאות המגזר » יואליש קרויס: הביקוש למחוללי חמצן – בפריפריה
ראיון
זאב אלפרוביץ' ניסה להבין האם הדיווחים על עלייה בתחלואה במאה שערים אכן נכונים, והופתע לגלות כי העלייה בביקושים למחוללי חמצן היא דווקא בערי הפריפריה • מרתק
יואליש קרויס במשרדי 'חסדי עמרם' | צילום: בחזית

את השאלה הזו אין אפילו גורם אחד במשרד הבריאות שלא שאל את עצמו בימים האחרונים, מהשר ומנכ"ל המשרד ועד לעובד הזוטר ביותר – כיצד הגענו למצב שמקדם ההדבקה במגזר החרדי נמוך כל כך?

אלא שבעוד השאלה זהה, לא פעם היא נשאלת דווקא בגישה שונה לחלוטין. בעוד רוב הציבור תוהה באשר לנסיבות המדעיות שהובילו לירידה בתחלואה, יש גם מי שסבורים שהתחלואה במגזר החרדי לא ירדה והיא פשוט לא מדווחת לרשויות.

בשבוע שעבר היה זה יאיר שרקי שדיווח ב'חדשות 12' על עלייה תלולה באחוז התחלואה בריכוזים החרדיים, לאחר שבועות ארוכים של ירידה בלתי מוסברת במספר הנדבקים. "מקורותיי ב'חסדי עמרם' במאה שערים מדווחים על עלייה בביקוש למחוללי חמצן וגם על כמה חולים קשה שהם הפנו לבתי חולים", צייץ שרקי בהתרגשות, תוך שהוא מציג את הנתון כמי שהצליח לפענח את הנעלם הגדול שהדיר שינה מעיני גורמי מערכת הבריאות, שניסו ללמוד ולהבין כיצד הצליחה האוכלוסייה החרדית לשמור על מקדם הדבקה נמוך ביחס לשאר האוכלוסייה.

בשיחה עם 'בחזית', מאשר איש מאה שערים ומתנדב 'חסדי עמרם', ר' יואליש קרויס, כי "אכן, ישנה עלייה של 30% בביקוש למחוללי חמצן ובפניות לארגון לצרכי יעוץ והכוונה". לדבריו, "רק כדי לשבר את האוזן, בעוד שלפני כשבועיים עמדה הדרישה על כ- 70 מחוללים, אז בשבוע שעבר זה עלה ל 111".

"הרבנים נגד החיסונים באופן חד משמעי. אני מעריך שבעוד חצי שנה כשיראו שהחיסונים אכן מוכיחים את עצמם או שלא תהיה ברירה, אולי יחליטו שכן יש מקום לאשר"

יואליש קרויס

אלא שלדברי קרויס, אין בין זה לבין הנתונים שהציג שרקי כל קשר מקרי. "אז שרקי כתב שהעלייה בתחלואה במאה שערים מדאיגה מאוד, אבל יש כאן 2 נתונים שמפריכים לכאורה את המצג שהוא ניסה להציג. הנתון הראשון הוא, שבבתי חולים אנחנו ממשיכים לראות ירידה במספר החולים הקשים. אם נדבר ברורות, אין עליה במספר החולים הקשים בשבועות האחרונים שזהו נתון מבורך המדבר בעד עצמו. הנתון השני, שאת זה כנראה שרקי 'פספס', הוא העובדה ש'העלייה בביקוש' למחוללי חמצן ויעוץ רפואי מגיע ברובו מהפריפריה, מערים כדוגמת אשקלון, נהריה ודימונה. הפניות מריכוזים חרדים כל שהם הינם מזעריים ביחס לפניות שהיו אלינו בעבר".

קרויס מעלה נתון מעניין, ויש לומר קצת מדאיג, שאמנם הופרך לא אחת על ידי הגורמים המקצועיים, אך עדיין לאחר שהמציאות העלתה כי הארגון בו הוא מתנדב הצליחה במידה מסוימת לצפות פני עתיד, יש לשים לב גם לכך. "קיבלנו טלפונים בשבועות האחרונים מאנשים הנמנים על האוכלוסייה הכללית, שבדאגה רבה תינו בפנינו את חששם מפני הידבקות בנגיף בפעם השנייה".

"הרי עד היום נטען שמי שחלה פעם אחת בנגיף, הגוף מייצר נוגדנים המגנים עליו מפני הידבקות בפעם השנייה, והנה אזרחים מציינים בפנינו בדאגה רבה כי מדובר באותם תסמינים ובאותם תופעות, כאשר הרפואה אינה מוכנה להכיר בזה", אומר קרויס.

כעת כשהתמונה ביחס לקורונה התבהרה, ואי הוודאות שאחזה את החודשים הראשונים שלה התפוגגה, אתה סבור שהאשפוז בבית החולים עדיין מסוכן?

"עדיין מסוכן אבל ברור שהרבה פחות ממה שהיה בהתחלה. שהרי בסוף, גם אם למישהו לא נעים לשמוע את זה, בבית החולים לא מקבלים את הטיפול המסור כפי שמקבלים בבית, שם יש בקרה צמודה ופיקוח הדוק יותר מאשר בבית החולים. בסוף, אם נדבר גלויות, עיקר המחלה של הקורונה זה הבדידות והדיכאון שזה מביא לאדם שנמצא בבידוד".

"אני סבור שכל הסטטיסטיקות לא שוות מאומה. יש סטטיסטיקה לפיה נישואין בקרב בני דודים עלולים לגרור מחלות גנטיות, בדקו אצלנו קבוצה של 6000 זוגות נשואים ש-80% מהם היו נשואים לבני דודים ולא התגלו שם מחלות גנטיות"

יואליש קרויס

בחוגים עליהם אתה משתייך, מאמינים ב'חיסון עדר', מבחינתכם קיים דבר כזה?

"אני לא נכנס לוויכוח אם יש חיסון עדר או לא, המציאות היא שלכולם כבר היה את זה. בתחילת הדרך, כשערכנו את החישובים שלנו, גילינו שה-1,800 נדבקים הראשונים שהיו לנו, היו רובם מאזורים אחרים בירושלים ולא ממאה שערים עצמו. לפי החישוב של משרד הבריאות שהוצג באותם ימים, על כל חולה קשה יש 300 חולים במצב קל או כאלו המוגדרים תחת התיוג של 'תחלואה סמויה'. עכשיו תעשה חשבון, קח את ה-1,800 מתוכם 1,500 במצב קשה, תכפיל ב-300 וכבר הגעת למספר הזוי של 500,000 – חצי מיליון נדבקים. אין יותר מחצי מיליון חרדים שהם מעל גיל 25 לצורך הענין".

למעשה אתה אומר שגם לפי נתוני משרד הבריאות, האוכלוסייה החרדית רובה ככולה כבר 'עברה' את הקורונה ומשכך אחוזי התחלואה הנמוכים כלל אינם מפתיעים. אם כך, למה המודל על פיו מתנהל משרד הבריאות עדיין לא 'התעדכן'?

"משרד הבריאות גם כן סבור כך, אבל היום כבר אין להם כל כך מה לעשות. רואים שהמדינה פותחת עוד ועוד אתרים ומגמישה את הסגר כי הם מבינים שאין להם ברירה. אנחנו רואים את האחוזים הגבוהים של הבדיקות הסרולוגיות מטעם קופות החולים, כאשר נבדקים רבים שכלל לא ידעו שהם חלו בניגף מתגלים כבעלי נוגדנים ברמה משמעותית".

מדברים על החיסונים שמגיעים בקרוב, אתה מעריך שהרבנים יתנו הוראה להתחסן?

"הרבנים נגד החיסונים באופן חד משמעי. אני מעריך שבעוד חצי שנה כשיראו שהחיסונים אכן מוכיחים את עצמם או שלא תהיה ברירה, אולי יחליטו שכן יש מקום לאשר. השיקול הוא כזה: מי שכבר יש בדמו נוגדנים, לשם מה להתחסן? יותר מזה, אפילו בדיקה סרולוגית לא בטוח שיאשרו לעשות, שכן מי שיעשה בדיקה סרולוגית וייצא שלילי, ישלחו אותו מיד להתחסן. יש הרבה נסיינים שהלכו לעולמם בגלל החיסון שקיבלו. אמנם 'הם' טוענים כי מדובר ב 3% בלבד מכלל המחקרים, אבל אצלנו אפילו 1% זה יותר מדי".

הזכרת בתחילת הדברים שקיבלתם פניות על אנשים שחלו בנגיף בפעם השניה, האומנם?!

"כשאחזנו ב- 2,500 חולים קשים, היו לנו 4 חולים שהיו אצלנו במעקב שהתגלו כמי שחלו בנגיף בפעם השנייה, זה לא סיפורים אלא אנשים עם שמות וכתובות. מאותם ארבעה, שניים קיבלו את זה באופן קל יותר מבפעם הראשונה ושניים קיבלו את זה באותה רמת קושי. עם אותם תסמינים ומדדים, ממש אחד לאחד. אותה רמת סיטורציה, קשיי נשימה וכדו'".

יש לכם הכרה או שיתוף פעולה עם גורמים רשמיים?

"יש לנו שיתוף פעולה עם גורמי רפואה בישראל שמתעניינים על רפואה מהבית, אך המפתיע ביותר הוא שיתוף הפעולה המפתיע מגורמי רפואה בחו"ל".

אתה יכול להציג דוגמה?

"כן. לפני שלושה שבועות התקיימה אסיפה בינלאומית בזום בהשתתפות רופאים ממספר מדינות ובהם אנגליה וארצות הברית ואף נציג של האיחוד האירופי (ארגון הבריאות העולמי), התנהלה שיחה שארכה כשעה וחצי, במהלכה הנציג שעלינו מולו בשיחה נשאל שאלות ותשובות שתי וערב על ידי אנשי הרפואה שביקשו לדעת כיצד מצליחים להעמיד על הרגליים פרויקט שכזה ולהכתיר את המשימות בהצלחה. הם ביקשו להיווכח אם אנחנו צודקים בגישה שלנו ואיננו מסכנים חי אדם, ואם לא כיצד ניתן להעתיק כאמור את המודל למדינות נוספות. אני מניח שבזמן הקרוב כשהם ינפיקו את דו"ח הפגישה יהיו הרבה שיופתעו. מתחוללים שינויים בעולם בגישה הרפואית לנושא הקורונה".

לסיום, מבקש קרויס להדגיש ולציין כי "עם ישראל הוא מעל המזל", כלשונו. "אני סבור שכל הסטטיסטיקות לא שווים מאומה. יש סטטיסטיקה לפיה נישואין בקרב בני דודים עלולים לגרור מחלות גנטיות, בדקו אצלנו קבוצה של 6000 זוגות נשואים ש-80% מהם היו נשואים לבני דודים ולא התגלו שם מחלות גנטיות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים