שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » יונגש מקווה אחד לפחות לנכים בכל עיר
כהנא התחייב
הרצנו: "נגישות היא הגישה השווה לכולם, אך למרות החובה החוקית כ-90% מהמקומות הקדושים וקברי צדיקים, וכמעט 100% מבתי הכנסת בארץ – אינם מונגשים"
מקווה טהרה | צילום: דוד כהן, שאטרסטוק

שר הדתות מתן כהנא הודיע היום (שלישי) בוועדת העבודה והרווחה, כי המשרד יפעל שבכל עיר או מועצה איזורית יונגש לפחות מקווה אחד לנכים. לדבריו, המשרד פועל להנגשת מקוואות ותומך בהנגשת בתי כנסת. הועדה דנה היום בנגישות אנשים עם מוגבלויות למקומות הקדושים, בתי הכנסת ושירותי הדת בארץ, והיא תערוך ישיבת-מעקב אחרי התחייבות השר בעוד מספר חודשים.

ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) הדגיש את המחויבות החברתית להנגשת כל המקומות הקדושים בארץ, "נגישות היא הגישה השווה לכולם, אך למרות החובה החוקית כ-90% מהמקומות הקדושים וקברי צדיקים, וכמעט 100% מבתי הכנסת אינם מונגשים".

לדברי ח"כ שירלי פינטו-קדוש (ימינה) שירותי הדת איננו נוגעים רק לציבור הדתי או החרדי, אלא לכל המעוניין לבקר במקומות הקדושים, וכמיליון אנשים מבקרים מדי שנה במערת המכפלה – והיא עדיין איננה מונגשת. בערים רבות אין מקווה מונגש, ועל המעוניינת לטבול לעשות דרך ארוכה מדי חודש.

עקיבא ויינר, המרכז הארצי לטהרת המשפחה, גילה כי מתוך כ-1,000 מקוואות בארץ רק 55 מונגשים, ובירושלים כולה יש רק מקווה אחד כזה. ח"כ משה אבוטבול (ש"ס) הציע לקבוע חובה כי בכל עיר יהיה לפחות בית כנסת אחד מונגש, ואילו ח"כ חברו לסיעה אוריאל בוסו, הדגיש כי בתקציב הקודם של משרד הדתות הוקצו 30 מיליון ₪ להנגשת מבני דת, יום טוב כלפון (ימינה) הדגיש את הבושה שמרותקים לכיסא גלגלים צריכים להסתייע בטובות בכניסה למערת המכפלה, מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) הוסיפה את הצורך בהכשרת בלניות בהתייחסות ראויה למתמודדות-נפש, ואילו יוסף טייב (ש"ס) דרש משר הדתות להציג לוח זמנים לתכנית ההנגשה.

לדברי שי גליק, מנכ"ל ארגון "בצלמו", יעד הדיון חייב להתחיל תהליך שיחייב הנגשת 10% מהמקוואות והמקומות קדושים מדי שנה. מדובר לדבריו בתקציב נמוך חסית ביותר, וניתן לגיוס ע"י קרן העיזבונות ומפעל הפיס, ובכל מקרה – על משרד הדתות להפסיק את התעלמותו. יובל וגנר, יו"ר נגישות ישראל, ציין כי המקומות הקדושים מנוהלים בעיקר ע"י עמותות, שחסרות בדרך כלל תקציב-עודף להנגשה, וקרא לשר כהנא להציב יעד של עשר שנים, בסיומם כל המקומות הקדושים ושירותי הדת יהיו מונגשים.

לטענת אהרן עמנואל, מאגף מבני הדת במשרד הדתות, קיימת חובה להנגיש מקווה בכל 30 ק"מ, ומטופלת כל פניה בנושא. עמית קצין, יועץ מנכ"ל המשרד, הוסיף כי כל בניה חדשה מלווה בחובת הנגשה, וגם בפיתוח המקומות הקדושים מוטלת חובה זו – במסגרת תקציבם הנמוך. ליאור חזן, רכז במרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, סיפר על פיתוח כולל הנערך מזה מספר שנים – אך תקציבו הופסק, וחיים גורן, סגן ראש עיריית תל אביב, סיפר על מיליון ₪ שהוקצו השנה להנגשת בתי הכנסת המרכזיים בעיר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים