שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » יועצו של נתניהו מסית נגד החרדים והערבים
רוח המפקד?
יועצו הכלכלי של נתניהו, שלחובתו נזקפות שלל התבטאויות מקוממות נגד האוכלוסייה החרדית ואורח חייה, באמירה מקוממת נוספת המתייגת את החרדים כפורעי חוק
חרדי עוטה מסכה בדרך לעבודה | צילום: Alex Eidelman, שאטרסטוק

יועצו הכלכלי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, פרופ' אבי שמחון, עורר סערה לאחר שבראיון לתקשורת בו התייחס להצלחת המאבק בקורונה בישראל ביחס למדינות אחרות, התבטא ואמר כי במדינות אחרות קל יותר לאכוף את חוקי הקורונה שכן אין להם חרדים וערבים.

הדברים שנאמרו בריאיון לדוב גיל-הר ב'כאן 11' נועדו לנתח את המצב הכלכלי אל מול גל התחלואה המתמשך עם פרוץ הגל השני. "מאות אלפי עצמאים ביקשו וקיבלו פיצויים – אין ספק שאנשים מאוד סובלים, אבל אי אפשר להתמקח עם הנגיף", אמר פרופ' שמחון. לדבריו, "בכל מקום בעולם שבו ניסו להימלט מסגר – התחלואה הייתה מאוד קשה".

גילהר מצדו מתח ביקורת על התנהלות הממשלה, "אתם לא מצליחים במאבק הזה ולא בכדי, יש סקטורים שלא נשמעים להנחיות, שפותחים את תלמידי התורה ואת הישיבות – לא הצלחתם להעלות את הקנסות בשקל, המפלגות החרדיות אמרו לנתניהו לא להעלות את הקנסות והוא אכן לא העלה את הקנסות".

שמחון מצדו הגיב ואמר, כי "הרצון להאשים החרדים, ויש מי שרוצה להאשים עכשיו את הערבים, אני יכול להבין את ההיגיון בזה, יש ארצות שבהם יש הנחיות ואף אחד לא יוצא מהבית, ומי שיוצא מרתכים לו את הדלת, במדינות דמוקרטיות זה לא קורה. בא ונאכוף את ההנחיות, כי אנחנו נגיע להסדר שלישי".

"תסתכל במדינות אחרות, הם אוכפים, אין להם חרדים וערבים, אנשים הרבה יותר ממושמעים, זה לא הסיפור שאתה מצלם חתונה פה, בית ספר שלא עומד בהנחיות שם", ציין פרופ' שמחון כשהוא מחדד בפני המראיין את ההבדלים בין המדינות ואת נקודות התורפה המאפיינות את ישראל במאבק בנגיף אל מול שאר העולם.

מאוחר יותר צייץ פרופ' שמחון כי דבריו נערכו בצורה מגמתית. "הכוונה הייתה כי הטענה שהתחלואה בישראל גבוהה בשל מגזר כזה או אחר אינה נכונה, מהסיבה הפשוטה שיש תחלואה גבוהה בכל אירופה".

יצוין, כי אין זו הפעם הראשונה בה מתבטא יועצו של נתניהו באופן נגטיבי כלפי האוכלוסייה החרדית, כאשר שלל התבטאויותיו במגוון נושאים פנים חרדיים עוררו לא אחת סערה.

יותר מכל, זכורה התבטאותו נגד משפחות ברוכות ילדים. היה זה בשנת 2010 כשכיהן כיועצו של שר האוצר יובל שטייניץ, כאשר ב'כנס שדרות לכלכלה' הכריז,כי "אדם רגיל בודק כמה ילדים הוא יכול לכלכל, ואת המיסים שהוא משלם מעבירים למי שמשפחתו מונה שמונה ילדים בלי יכולת לכלכל אותם. אתם צריכים להגיד להם, זה חסר אחריות, אתם עושים רע לילדים שלכם, לחברה שלכם", אמר.

במאמר תחת הכותרת "משפחה עם שמונה ילדים היא חטא", שהתפרסם ב'דה מרקר' באותה תקופה ועורר סערה, תהה פרופ' שמחון "מדוע איננו כמו שוודיה, פינלנד ודנמרק, ומהי תקרת הברזל שמונעת מישראל להצטרף לעשר או חמש עשרה המדינות המשגשגות בעולם?". את דבריו הטעים ב'הסבר' הבא: "הסיבה נעוצה בעובדה שבישראל שתי קבוצות גדולות – חרדים וערבים – שמשקלן גדל במהירות ושבתוך עשורים מעטים ייהפכו לרוב, הנבדלות כמעט לחלוטין משאר הכלכלה".

שמחון האשים, כי "כיום שתי הקבוצות הללו מקבלות כמחצית מתקציב החינוך, פשוט מפני שרוב הילדים בחינוך היסודי נמנים עמן, אך לשתיהן מערכות חינוך נפרדות שהישגיהן נופלים באופן משמעותי מאלה של מרבית המדינות המפותחות".

כזכור, בשנת 2015, כאשר מונה שמחון לתפקיד יועץ ראש הממשלה לעניינים כלכליים, ציינו הנציגים החרדים בשיחה עם ראש הממשלה בעקבות הזעם והחשש שעורר המינוי, כי זכותו של רה"מ למנות את אנשי המקצוע הראויים לתפקיד לטעמו, אך הבהירו: "נעמוד על המשמר שלא יכניסו מגמות שליליות כלפי המשפחות החלשות בישראל ומשפחות ברוכות הילדים – ילדי ישראל הם עתיד עם ישראל, ומשפחות ברוכות הילדים מהוות ברכה ואושר".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים