שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » "יורש העצר הסעודי אחראי לרצח חשוקג'י"
דוח של ארה"ב
ביידן ביטל את סיווג הדו"ח שטראמפ לא אישר לפרסם בעבר, בו נכתב כי גורמי המודיעין סבורים כי מוחמד בן סלמאן הורה לחסל את העיתונאי הסעודי שהיה תושב ארה"ב
ג'מאל חשוקג'י | צילום: April Brady/Project on Middle East Democracy

ארה"ב חשפה דו"ח מסווג שבו קובע המודיעין האמריקאי כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, מי שנחשב למנהיגה בפועל של סעודיה, היה זה שאישר את המבצע ב-2018 שבו נרצח העיתונאי הסעודי ומבקר המשטר ג'מאל חשוקג'י בשגרירות באיסטנבול.

בדו"ח נכתב כי "אנו מבססים הערכה זו על שליטתו של נסיך הכתר בקבלת ההחלטות בממלכה, מעורבות ישירה של יועץ מרכזי וחברי פרט המגן של מוחמד בן סלמאן במבצע, ותמיכתו של נסיך הכתר בשימוש בצעדים אלימים להשתקת מתנגדים בחו"ל, כולל חשוקג'י".

"מאז 2017, יורש העצר קיבל שליטה מוחלטת על שירותי הביטחון והמודיעין של הממלכה, כך שמאוד לא סביר שגורמים סעודיים יבצעו מבצע מסוג זה ללא אישור יורש העצר", נכתב בדוח. צוות החיסול של חאשוקג'י הורכב ממקורביו של בן סלמאן שפיתו אותו לבוא לקונסוליה, הם ביתרו את גופתו, ושרידיה מעולם לא נמצאו.

הסרת הסיווג של הדוח נעשתה בצורה שנועדה לצמצם את הנזק ליחסים בין ארצות הברית וערב הסעודית. פרסום הדוח אף נדחה מביום אחרי שבן סלמאן עבר ניתוח, וביידן שוחח עם אביו, המלך סלמאן.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי הוא מתכוון להודיע על "שינויים משמעותיים" ביחסים בין סעודיה וארה"ב. ביידן סיפר בריאיון לרשת Univision כי על שיחתו עם מלך סעודיה סלמאן. "הבהרתי לו שהחוקים השתנו", אמר ביידן. "אמרתי לו שאנחנו מתכוונים לראות בסעודים אחראים להפרת זכויות אדם", הוסיף הנשיא.

ממשל ביידן הודיע כי היא תטיל סנקציות והגבלות על עשרות אזרחים סעודים בעקבות רצח העיתונאי – אך לא על יורש העצר מוחמד בן סלמאן. לפי גורמים אמריקניים, זה נובע מהרצון לשמור על יחסי עבודה בין המדינות והעובדה שבן סלמאן הוא למעשה השליט בפועל של הממלכה.

לפי דיווח ברויטרס, ממשל ביידן שוקל ביטול עסקאות נשק עם סעודיה המעלות חשש לפגיעה בזכויות אדם, כמו גם הגבלת מכירות נשק עתידיות ל"נשקים הגנתיים" בלבד. אתמול שוחח הנשיא ביידן עם המלך סלמאן, ו"הדגיש את החשיבות של זכויות אדם אוניברסליות ושלטון החוק עבור ארצות הברית", נמסר מהבית הלבן.

מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן התייחס לפרסום הדוח והצהיר: "ארצות הברית לא תסבול איומים ותקיפות על ידי ערב הסעודית כלפי פעילים, מתנגדים ועיתונאים". עוד הוא הדגיש כי "לצד פרסום הדוח, ארצות הברית ממשיכה להשקיע בתחזוק הקשר שלה עם ערב הסעודית".

בערב הסעודית דחו את ממצאי הדוח, וכינו את מסקנותיו "שליליות, שקריות ובלתי מקובלות". בריאד אמרו כי "הממלכה דוחה את הדוח הכולל מידע ומסקנות לא מדויקות". בריאד הוסיפו כי "בסופו של דבר ניתנו פסקי דין נגדם, שהתקבלו בברכה על-ידי משפחתו של ג'מאל חשוקג'י".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים