שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » יו"ר הכנסת לנשיאה: "ההחלטה שתתקבל תהיה נעדרת תוקף"
ההתנגשות בין הרשויות
נתניהו: "בית המשפט מקבל את סמכותו לפסוק מכח חוק יסוד והוא אינו יכול לשפוט את מקור סמכותו שלו – הדיון ממחיש את הצורך בהסדרת גבולות הסמכות של הרשות השופטת"
ח"כ יריב לוין | צילום: צילום" דני שם טוב, דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, שלח הבוקר בצעד חסר תקדים, מכתב לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות לקראת הדיון שמתקיים בשעה זו בבג"צ בעתירות כנגד חוק הלאום.

במכתבו מתריע לוין מפני כל התערבות שיפוטית בחקיקת יסוד שהינה נעדרת תוקף וציין בפני הנשיאה, כי "הכנסת היא הרשות המחוקקת והיא המחזיקה גם בסמכות האסיפה המכוננת. בית המשפט העליון יונק את סמכותו מכוח הכנסת ולא להיפך".

לוין הוסיף, כי "עצם הדיון בבית המשפט העליון בעניינים של חוקי יסוד, מהווה קריאת תיגר על העקרונות הדמוקרטיים הבסיסיים ביותר של ריבונות העם, הפרדת הרשויות ושלטון החוק".

"כל החלטה שעניינה התערבות בחוקי היסוד שנתקבלו ע"י הכנסת, תהא בבחינת החלטה שניתנה בחוסר סמכות ולפיכך גם נעדרת תוקף. יש בכך ניסיון להשליט את השקפת עולמם של שופטי בית המשפט העליון משל היו שליטי הארץ", הזהיר יו"ר הכנסת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס גם הוא לדיון שמתנהל בשעה זו בבית המשפט העליון ואמר, כי "לבית המשפט אין סמכות לדון בתוקפם של חוקי יסוד מכיוון שחוקי היסוד שמחוקקת הכנסת הם הנורמה החוקתית העליונה במדינה והביטוי היסודי ביותר לעקרון שלטון העם ולעקרון שלטון החוק כאחד".

"בית המשפט העליון מקיים היום דיון בתוקפו של חוק יסוד הלאום – חוק יסוד שהליכוד הוביל בתמיכת רוב מוחלט של חברי הכנסת ומעגן חוקתית את מאפייני היסוד של מדינת ישראל כמדינת לאום אשר מממשת את זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית לאומית".

"בית המשפט מקבל את סמכותו לפסוק מכח חוק יסוד והוא אינו יכול לשפוט את מקור סמכותו שלו. לבית המשפט תפקיד חשוב מאוד במשטר הדמוקרטי אבל הוא איננו שליט אבסולוטי".

ראש הממשלה הוסיף, כי "עצם הדיון שמקיים היום בג"ץ ממחיש את הצורך בהסדרה מחודשת של גבולות הסמכות של הרשות השופטת – הסדרה שהליכוד מתכוון להוביל בהקדם בכנסת באמצעות סדרת חוקי יסוד מתאימה".

לדברי רה"מ, "המחלוקות השונות ביחס לתכניו של חוק יסוד הלאום כבר הוכרעו במקום הראוי להם – בכנסת. עמדתה הפוליטית של הרשימה המשותפת נשמעה בעניין בדיוני הכנסת ואין כל מקום לדיון שמקיים היום בג"ץ בעתירה שלה".

בתגובה לדברים כתב שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ בטוויטר, כי ״האיומים של יריב לוין ונתניהו על בית המשפט מסוכנים לדמוקרטיה ומפרקים את הפרדת הרשויות – הם לא הצליחו עד היום – ונדאג שגם לא יצליחו בעתיד״.


ח"כ בוגי יעלון מ'יש עתיד – תלם' אמר, כי ״אילו בחוק הלאום, היו משלבים את ערך שיוויון הזכויות האזרחיות לכל אזרח, ללא הבדל מין, דת ולאום, ברוח מגילת העצמאות, הנושא לא היה מגיע לבג״צ. הממשלה והכנסת כשלו. ההתרסה הבוטה של יו"ר הכנסת כלפי נשיאת ביהמ"ש העליון היא ביטוי נוסף לחרפת הממשלה הכושלת, הבלתי מוסרית, בראשות הנאשם נתניהו.״

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים