שיתוף
תגובות
לאישה » יותר נשירה בקרב הדור השני לחוזרים בתשובה?
שיח ציבורי
בת שבע גויכמן חקרה תופעה שנוגעת ללב אלפי אמהות, אבות ובני משפחה: תופעת הדור השני לחוזרים בתשובה • סדרה מרתקת וחשובה – חלק ראשון
נוער נושר | צילום: Prostock-studio, שאטרסטוק

במצב של היום, הדור הצעיר כל כך מבולבל ותופעת הנשירה לצערנו הפכה לתופעה נרחבת, שמפילה חללים רבים בציבור החרדי ומתרחשת גם במשפחות הטובות ביותר.

יש שיקשרו זאת לעידן הטכנולוגיה, שזמינה כיום בהישג יד של כל נער ומתבגר, ויתכן שיש קשר בין הדברים, אך אי אפשר להתעלם מהמספרים הגדולים שנובעים בעיקר מהציבור שנקרא "דור שני לחוזרים בתשובה".

עד לא מזמן, ההגדרה של דור השני הייתה עלומה למדי. מבחינות רבות, איך שנסתכל על בני הדור השני, הם לא עשו שום שינוי משמעותי בחייהם, הם לא עזבו חיי חברה ומשפחה, ועשו את המסע הבלתי נודע עד לחזרה בתשובה והשתלבות בתוך החברה החרדית. הם נולדו לכל מן המוכן, גדלו והתחנכו במוסדות חרדים מגיל אפס, ונראה שהם כחרדים לכל דבר.

בשנים האחרונות הולכת ותופסת תאוצה המודעות לציבור הדור השני כציבור בפני עצמו, על כל השלכתיו וכל מה שנגזר מהם.

קצת רקע:

תנועת התשובה בכלליותה החלה בארץ באזור שנת תשל"ד (מלחמת ששת הימים) ושנת התשכ"ז (מלחמת יום כיפור), וגל נוסף המשיך בשנת תש"ם – אז קמו ארגונים ממוסדים כדוגמת "ערכים" "תורה ואמונה", "נעשה ונשמע" ועוד. רוב רובם של החוזרים בתשובה דאז ראו את מקומם הטבעי בציבור החרדי, שהיה נראה בעיניהם כדוגמא הקלאסית כיצד צריכים שומרי תורה ומצוות להראות ולהתנהג.

בשנת 2009 על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מספר החוזרים בתשובה בארץ היה ב200,000 איש- 20% מהציבור החרדי כיום.

החוזרים בתשובה ניסו בכל מעודם להיטמע בחברה החרדית שהייתה בעיניהם לאות ומופת, אך החברה החרדית שהיא סגורה מטבעה, התקשתה לעכל את בעלי התשובה עם הנהגותיהם השונות, שפתם נטולת הקודים החברתיים וגם הפחד מהמקום שבעלי התשובה הגיעו ממנו והמושגים החדשים שיכולים להיכנס עימם.

רבים מבעלי התשובה חוו משבר כלשהו במשך ניסיונותיהם להיטמע לחלוטין בחברה החרדית, אם זה המחיר של ההתנתקות הטוטאלית מהמשפחה, אי קבלת הילדים למוסדות הלימוד, והרגשת חוסר השייכות.

בשנים האחרונות גברה בקרב ציבור בעלי התשובה המודעות לשוני הרב ולפערים התרבותיים שישנם בינם לבין החברה החרדית. אחד הפתרונות שנוצרו מכך הוא הקמת קהילות ייחודיות המיועדות לבעלי התשובה. בארץ כיום ישנם מספר קהילות כאלה של רשת "נטיעות" שהגדולה שבהם היא במעלות קהילת "שדה צופים. הוקם אף ירחון ייעודי בשם "אדרבה" שנופץ בין בעלי התשובה ברחבי הארץ. אין ספק שתנועת התשובה עברה שינוי משמעותי בשנים האחרונות, במקום ללכת למקומות החרדים "המובהקים" ולנסות להיטמע שם ונסות לשכוח את עברם, עם גדילתו של הדור השני שמנסה לחזור לעיתים "למקורות" התחילו להבין בעלי התשובה שמשהו כאן לא תקין ומצריך בדק בית יסודי.

כיצד מרגיש בני הדור השני במלכוד הזה? מצד אחד הם נולדים לציבור חרדי וגדלים עמו מבטן ומלידה, רואים מקרוב את מעלותיו וחסרונותיו לטוב ולמוטב, מצד שני חיים בחברת הוריהם, אנשים בעלי גן המהפכנות הולכים בדרך ללא פשרות, אינספור ויתורים ורואים את האמת מול העניים והם מלאי ציפיות מהם שימשיכוך גם הם את דרכם ויהיה החוליה המקשרת בסופו של דבר לציבור שהם כה נכספו להיות חלק ממנו.

ילדי הדור השני, הדור שמכיר מקרוב את שני הצדדים, דור שמחבר בין שני עולמות, דור שאולי יהיה המפתח בעתיד לחבר בין קצוות העם השסועים כיום. כיצד הם רואים את הדברים מנקודת המבט שלהם? מה הם חושבים על הציבור החרדי, על בעלי התשובה וגם על עצמם? כל זה בסדרת הכתבות שלפניכם.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים