שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » "יכולים ללמוד ממבצע החיסונים הישראלי"
נשיא גרמניה
נשיא גרמניה אמר לריבלין כי "אנחנו שותפים לישראל בכל הנוגע לרצון למנוע מאיראן נשק גרעיני. מדיניות הלחץ המקסימלי של ממשל טראמפ לא פתרה את הבעיה"
נשיא המדינה בפגישה עם נשיא גרמניה | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נחת הבוקר בברלין ופתח את ביקורו המדיני באירופה בהזמנת נשיאי גרמניה, צרפת ואוסטריה. במסגרת הביקור יקיים סדרת פגישות מדיניות הנוגעות לסכנת התעצמות חיזבאללה, האצת תכנית הגרעין האיראני וסוגיית בית הדין הבינלאומי בהאג. אל הנשיא הצטרף הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, שיעניק תדרוכים ביטחוניים לנשיאים האירופאיים במהלך הפגישות המדיניות.

את ביקורו פתח הנשיא בפגישת עבודה מדינית עם נשיא גרמניה ד"ר פרנק-וולטר שטיינמאייר, בארמון הנשיאות שבברלין. בפגישתם הביע הנשיא את הערכתו לעמיתו שטיינמאייר על קשרי הידידות האישיים המיוחדים ועל מחויבותו העמוקה ליחסים בין המדינות. הנשיא הדגיש את ההערכה הישראלית למחויבותה של גרמניה לביטחון ישראל וליציבות האזור כולו, ואת חשיבות היחסים האסטרטגיים בין המדינות.

בהתייחסו להחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל בחשד לביצוע פשעי מלחמה, הדגיש הנשיא כי מדינת ישראל רואה בחומרה רבה את החלטת התובעת ואמר כי עבורנו מדובר בהחלטה שערורייתית. הנשיא הודה למקבילו על עמידתה של גרמניה לצד מדינת ישראל מול החלטת בית הדין ואמר: ״מדינת ישראל היא מדינה חזקה, יהודית ודמוקרטית, שגם יודעת להגן על עצמה וגם לחקור את עצמה במקרה הצורך״, אמר הנשיא והדגיש בפני עמיתו הגרמני כי ״אנו גאים בחיילנו, בנינו ובנותינו, נכדינו ונכדותינו. הם שומרים עלינו נגד אויבינו ואנחנו נשמור עליהם מפני ההחלטה הזו״. עוד הוסיף הנשיא כי מדינת ישראל לא תקבל את הטענות נגד מימוש זכותה וחובתה, להגן על אזרחיה.

נשיא המדינה נחת בגרמניה בפתח ביקורו המדיני באירופה | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

בהתייחסו לאיראן אמר הנשיא כי זו פועלת מתוך "סחטנות גרעינית" על מנת להביא לויתורים והקלות כלכליות נוספות. עוד אמר כי ישראל רואה חשיבות רבה בהצבת קווים אדומים להתנהלות האיראנית שימנעו את המשך התעצמותה הגרעינית.

הנשיא התייחס גם לסוגיה הפלסטינית ואמר במהלך הפגישה כי הניסיון הפלסטיני להביא ל"פליליזציה" של הסכסוך יוביל לקיטוב בין הצדדים ולהמשך המשבר. הנשיא הדגיש ש״לא ניתן לצפות לקידום צעדים בוני אמון ולשיפור ביחסים, כאשר צד אחד מקדם חקירה פלילית נגד אזרחי הצד השני בבית דין זר.״ כמו כן אמר הנשיא כי הקורונה הוכיחה שהגבולות הינם מלאכותיים וששיתוף פעולה בין ישראל והפלסטינים הכרחי מאחר וחיינו שזורים אלה באלה.

במהלך הפגישה סקר הרמטכ"ל רא״ל אביב כוכבי שורה של נושאים ביטחוניים, בדגש על איראן ולבנון והציג בין השאר את הכשלים בהסכם הנוכחי עם איראן, את האתגרים האזוריים שאיראן מציבה מסוריה עד תימן ואת ההתעלמות של מדינת לבנון ושל חיזבאללה מהחלטה 1701 של האו״ם והשלכות איום הטילים המדויקים.

נשיא המדינה בפגישה עם נשיא גרמניה | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

הרמטכ"ל העלה גם את סוגיית חיילי צה"ל הנעדרים וסקר את משמעויות ההחלטה האחרונה של ה-ICC כנגד מדינת ישראל המהווה פגיעה חמורה ביכולת של מדינות דמוקרטיות לפעול בשדה הקרב מול צבאות טרור המסתתרים מאחורי אוכלוסייה אזרחית.

במהלך הפגישה אמר הרמטכ״ל: ״אני מתחייב כי מפקדי וחיילי צה״ל עושים הכל ועשו הכל, לאורך כל השנים ובכל המבצעים, כדי לא לפגוע בחפים מפשע. ראיתי זאת בעיניי במקרים רבים, כמפקד חטיבה וכמפקד אוגדה בסמטאות יהודה, שומרון ועזה. במקרים בהם היה חשד כי נפגעו חפים מפשע, ידענו לחקור את עצמנו באופן יסודי ובמקרה הצורך, האחראים נתנו את הדין. ההבדל היסודי בינינו לבין אויבנו הוא שבעוד אנו עושים כל שניתן כדי להימנע מפגיעה בחפים מפשע, אויבנו עושים הכל כדי לפגוע באזרחינו החפים מכל פשע. אנחנו בעידן של מלחמות חדשות, בעלות מורכבות רבה ובית הדין בהאג חייב להתאים את עצמו למציאות החדשה. החיילים שלכם יכולים לעמוד בפני אותן הבעיות גם בחלקים אחרים של העולם ולכן תמיכתכם עכשיו, חשובה לנו מאוד".

בסיום הפגישה נשאו הנשיאים הצהרות משותפות לתקשורת. בהתייחסו להתעצמות האיראנית באזורנו אמר הנשיא: "הידידות ושיתופי הפעולה המבורכים ביננו, חולשים על מגוון רחב ביותר של תחומים. גרמניה מגלה היום מחויבות בלתי רגילה לביטחונה של מדינת ישראל ולשימור היציבות במזרח התיכון ואנו מלאי הערכה על כך. התקופה הנוכחית מסמנת מפנה פוטנציאלי ביחסי הכוחות במרחב שלנו. החתימה על הסכמי אברהם עם איחוד האמירויות, ועם מדינות ערביות נוספות, פותחת פתח של תקווה להעצמת הקולות המתונים באזור. דווקא בשעה זו, מאיימים הכוחות הקיצוניים ובראשם איראן, לערער על היציבות הזאת. על הקהילה הבינלאומית לעמוד ביחד, בקול נחרץ ובלתי מתפשר נגד ההתעצמות הגרעינית של איראן, ותמיכתה בארגוני טרור המאיימים על ישראל ועל היציבות באזור".

נשיא המדינה נחת בגרמניה בפתח ביקורו המדיני באירופה | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

הנשיא התייחס לשימוש שנעשה בבית הדין הבינלאומי בהאג ואמר: "אנו סומכים על ידידינו באירופה שיעמדו לצדנו במערכה החשובה הזאת ובמאבקנו בנושא השימוש בבית הדין הבינלאומי בהאג כנגד חיילינו ואזרחינו".

הנשיא התייחס למאמצים הבלתי פוסקים להשבת השבויים והנעדרים המוחזקים על ידי חמאס ולחלקה של גרמניה במאמצים אלה ואמר: "אני מבקש במסגרת זו להודות להנהגה הגרמנית על המאמצים להשבת השבויים והנעדרים הישראליים – החיילים והאזרחים – שמוחזקים כעת בשבי חמאס. נמשיך לעשות כל מאמץ עד שבנינו יחזרו הביתה," אמר הנשיא והביע תקווה כי: "ההתפתחויות החיוביות במזרח התיכון ישתקפו גם ביחסים ביננו לבין הפלסטינים, ויתרמו להתנעתו של משא ומתן מדיני ביננו, וזניחת דרך השנאה והאלימות".

בסיום דבריו ביקש להודות לנשיא גרמניה על הידידות ארוכת השנים ביניהם ואמר: "ידידי היקר, כבוד הנשיא שטיינמאייר, אני מבקש להודות לך לא רק על הזמנה להגיע הנה היום, אלא גם על חברות האמת ביננו. רעוּת שהיא עדות ליחסים החמים שהתפתחו, בשנים האחרונות, בין העמים שלנו. במהלך כהונתי כנשיא מדינת ישראל פגשתי בגרמניה ידידים – מנהיגים ומדינאים, אבל גם מדענים, אנשי רוח ואנשי עסקים – הרואים ביחסים ביננו שותפות גורל. המנהיגות הגרמנית שפגשתי ביטאה מחויבות יוצאת דופן לביטחונה של מדינת ישראל, ליהודים, ולשאר המיעוטים שחיים בתוכה. עלינו להמשיך ולהעמיק את שיתופי הפעולה שלנו גם בזיכרון העבר, אבל גם בהמשך עיצוב ההווה והעתיד," חתם הנשיא.

נשיא המדינה בפגישה עם נשיא גרמניה | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

נשיא גרמניה ד"ר פרנק-וולטר שטיינמאייר אמר בהצהרות:"חברי היקר רובי. מבקרים הם דבר נדיר בימים אלה ובשל כך אני שמח מאוד על ביקורך. זהו ביקור ראשון של נשיא בגרמניה השנה.מפגשנו האחרון פה בברלין היה לפני מעט יותר משנה לפני שהמגיפה השביתה הכל. באותו מפגש נזכרנו יחדיו בירושלים, באושוויץ ובברלין, בשחרור אושוויץ לפני 75 שנה. עבורי כשנשיא גרמניה היו אלה רגעים מרגשים כל כך שישארו בזכרוני תמיד. במהלך השנה שחלפה המשכנו לחלוק לקחים מהעבר גם כשלא נפגשנו. במיוחד שוחחנו על המחויבות למאבק באנטישמיות, שנאת אדם וגזענות".

נשיא המדינה בפגישה עם נשיא גרמניה | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

"היום בשיחתנו חלקנו מנסיוננו, איש במדינתו, במהלך המגיפה. בירכתי את הנשיא ריבלין על מבצע החיסונים הישראלי שמקבל פה בגרמניה כבוד והערכה מרובים לא רק בשל המהירות אלא גם בשל היעילות שבתהליך. אחרים ואנחנו ביניהם יכולים ללמוד מכך הרבה. נוכל להיות מוגנים בעתיד אם נאט את התפשטות המגיפה ולכן גם אנחנו נעשה כל שניתן כדי להתחסן. אנו מברכים על שיתוף הפעולה שלכם בישראל עם כל שכניכם במבצע החיסונים".

"מאז שיחתנו האחרונה השתנו דברים רבים. ישראל חתמה על הסכמי נורמליזציה עם רבות משכנותיה ואלו הסכמים שאני רואה כלא פחות מהיסטוריים".

נשיא המדינה פתח היום את ביקורו המדיני באירופה בפגישה עם נשיא גרמניה אליה הצטרף הרמטכ״ל רב-אלוף אביב כוכבי | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

"הנשיא ופמלייתו הציגו בפנינו את דאגתם מפני המשך הפיתוח של ההתחמושת הגרעינית של איראן כמו גם מתכנית הטילים האיראנית. מדיניות הממשל האמריקאי הקודם לא הביאה לדעתנו להתפתחויות חיוביות ויש לנו תקווה כי נצליח להביא לשינוי בעתיד עם הממשל החדש ושכנותינו באירופה. שוחחנו גם על הבחירות ברש״פ והחשיבות של ההדברות בין הצדדים".

"הנשיא ריבלין יודע כי עמדתנו היא כי פתרון שתי המדינות ישרת את האינטרס של שני הצדדים ויאפשר להם לחיות בשלום ובדמוקרטיה.היום במהלך ארוחת הערב נוכל לשוחח גם על המצב הפנים ישראלי- מדינה המוצאת את עצמה במערכת בחירות רביעית בתוך כשנתיים".

"הידידות האישית בנינו שהתפתחה לאורך שנים רבות מיוחדת עבורי מאוד. היא אינה תלויה בכהונתנו האישית ובמחויבות הרשמית שלנו. גם השנה, למרות המגבלות, שמרנו על קשר הדוק במכתבים, שיחות טלפוניות ושיחות וידאו אך אנו יודעים לומר שלמרות הכל זה אינו תחליף למפגש האישי ולכן אני ככ שמח שהגעת ומקווה שנוכל ללחום במגיפה ולהפגש שוב עוד בטרם תסיים את כהונתך".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים