שיתוף
תגובות
משפט » "יכול להיות שמשפט נתניהו ייקח עוד 10 שנים"
ראיון ל'בחזית'
עו"ד אביעד ויסולי מסביר בראיון ל'בחזית' את האסטרטגיה בעתירה החדשה של פרקליטי רה"מ: "הפרקליטות מטעה את הציבור באופן מהותי וגם בית המשפט מאחז את עיני הציבור"
בנימין נתניהו | צילום: Gil Cohen Magen, שאטרסטוק

פרקליטי ראש הממשלה רשמו השבוע בבית המשפט המחוזי בירושלים הישג נוסף כאשר הרכב השופטים הורה לפרקליטות להמציא לידיהם את האישור שהעניק היועץ המשפטי לממשלה לפתיחה בחקירה נגד ראש הממשלה כמתחייב בחוק.

לפי החוק, פתיחת חקירה נגד ראש ממשלה מחייבת את אישור היועמ"ש. בשבועות האחרונים הגישו סנגורי נתניהו, עורכי הדין בעז בן צור ועמית חדד, בקשות לקבל את האישורים לפתיחת החקירות בתיקי האלפים. לטענת הפרקליטות, האישורים לפתיחת החקירה ניתנו כדין במסגרת ישיבות שהתקיימו בין ראשי רשויות האכיפה ובין היועמ"ש.

עוד טוענת הפרקליטות, כי החוק אינו מחייב את תיעוד האישור בכתב וכי אישור היועמ"ש יכול להתקבל גם בעל פה וללא תיעוד בכתובים.

בשיחה שקיים עם עו"ד אביעד ויסולי, ביקש 'בחזית' להבין את האסטרטגיה מאחורי העתירה הנוכחית שהגישו פרקליטי נתניהו וכן מה ההיגיון בהגשת העתירה הקודמת שלבסוף הובילה להוראת הרכב השופטים לפרקליטות לתקן למעלה מ-40 סעיפים בכתב האישום.

לשאלת 'בחזית', אם אכן כתב האישום הוכן בצורה כה רשלנית, למה על ההגנה 'לחשוף' את הקלפים שבידיהם לפני תחילת המשפט, מה הרעיון בלהעמיד את התביעה על טעותה מבעוד מועד ובכך להעניק לה את הזמן הדרוש לתקן את עצמה בדיעבד ולהיערך מחדש, ואולי מי יודע… אף 'להתאים' תאריכים שונים למאורעות כאלו ואחרים שהופיעו בכתב האישום.

"דבר ראשון מדובר בהליך מאוד שגרתי בהליכים פליליים, כמו כן על פי החוק על ה"טענות המקדמיות" לעלות על ידי ההגנה בשלב טרום המשפט. ואסביר, אם ישנם טענות לליקויים בכתב האישום או להגנה מן הצדק, חייבים להעלות את הטענות הללו מלכתחילה, כך גם לגבי המסמכים", משיב עו"ד ויסולי.

"אגב, הפרקליטות מטעה את הציבור באופן מהותי וגם בית המשפט מאחז את עיני הציבור בכל הקשור להצגת לו"ז המשפט, תחילת שלב ההוכחות במשפט נתניהו. להערכתי, זה ייקח עוד שנה וחצי, שנתיים", הוא מוסיף.

שלב ההוכחות לא נקבע לחודש מאי?


"נכון, זה היה אמור להתחיל בפברואר וכבר נדחה לחודש מאי, ולהערכתי אם זה יהיה באמצע 2021/22 זה יהיה די מהר ואסביר, ישנם הרבה מאוד הליכים מקדמיים וגם ערעורים עליהם שהולכים לפני ההוכחות, כאשר למעשה כבר בהליכים הנוכחיים הם יימשכו".

"קח את הוראת בית המשפט לפרקליטות לתקן את כתב האישום בלמעלה מ- 40 סעיפים, זה נדיר ביותר, למעשה זה אפילו לא לתקן את כתב האישום אלא לכתוב את כתב האישום מחדש ואז מה שעלול להיווצר זה שייתכן שיצטרכו לעשות לראש הממשלה שימוע מחדש לאור תיקוני כתב האישום, וכנגררת אני לא פוסל אפשרות שלאור התיקונים הנדרשים בכתב האישום וההשלכות העלולות להיווצר מכך, שסוגיית החסינות של ראש הממשלה תעמוד שוב למבחן הכנסת".

בעצם מה שאתה אומר יכול להוליד סיטואציה הזויה לפיה לאחר הבחירות אם אכן כתוצאה מהשלכות התיקון לכתב האישום יבקש רה"מ שוב חסינות, יהיו אלו עמיתיו לשעבר סער, בנט וליברמן שיתנו את הענקת החסינות בתמורה לפרישה מכהונת ראש הממשלה ואולי תוך הישארות כח"כ מהשורה. האומנם?!


"לא יקרה, זה בכלל לא האינטרס של נתניהו ואתה יודע מה, בסך הכל על מה מדובר? צריך לזכור שהחסינות בסך הכל דוחה את הדיון במשפט נתניהו ולא מבטלת אותו, אין מדובר בחסינות מפני העמדה לדין, שכן לאחר פרישתו הוא יצטרך לעמוד לדין".

פעם שעברה הוא משך את בקשת החסינות לאחר שנוכח שאין לו רוב…

"הטיעון של ראש הממשלה הוא שכאשר מנהלים מדינה בפרט כמו ישראל על תקן של ניהול משברים, שנדרשים 48 שעות ביממה כדי לנהל אותה כמו שצריך, אין זה הגון לדרוש ממנו לעשות את זה תוך כדי ניהול משפט פלילי".


שזה מה שמביא אותנו ל'חוק החסינות'…

"ההיגיון אומר שכל שעה שראש הממשלה כשהוא מתעסק בענייניו המשפטיים על חשבון ענייני המדינה, האזרחים הם שמפסידים מזה, וכמו שאנחנו רואים שהמשפט שלו מתנהל באיטיות רבה, זאת על אף שבתחילת הדרך נראה היה כי מושקעים משאבים רבים כדי לזרז את התהליך".

"אלא שאנו רואים את ההתנהלות, 3 שופטים, דיונים 3 ימים בשבוע ודברים הזויים שלא רואים אותם כמעט בבתי משפט אבל עדיין החורים של הפרקליטות כה הזויים שנראה שזה עלול להימשך עוד הרבה שנים, יכול בהחלט לקרות שהמשפט הזה ייקח עוד 10 שנים".

"אם אנחנו רואים את התנהלות הפרקליטות ואת האובססיה שלה, אם הם כבר בטרום סיבוב הראשון הם נופלים בצורה כה מהותית, ממש כמעט חסר תקדים אז ככל הנראה שהתיק הזה הרבה פחות מחצי אפוי".


"צריך לזכור שלא מחוקקים חוקים חדשים בבית המשפט וכאן מדובר בהאשמות שמעולם אף אחד אחר לא הואשם בהם, צריך לזכור שאפילו אל מול כל טענות התביעה לא יעמוד עד הגנה אחד, יצטרכו לתהות מה העבירה כאן".

בשיחה עם "ויינט", העריך השופט בדימוס כרמי מוסק, שכיהן בבית המשפט המחוזי בירושלים, שם מתנהל כעת משפט נתניהו, כי החלטת הרכב השופטים להיעתר לבקשת ההגנה ולהורות לפרקליטות להמציא לידיה את אישורי היעומ"ש היא אמנם "החלטת ביניים", אולם כזו שעשויות להיות לה "התפתחויות מעניינות" – ואולי אף השפעה על המשך המשפט.

לדברי מוסק, מדובר ב"מהלך מתוחכם" של פרקליטי נתניהו. "יש מחלוקת, כך עולה מהחלטת בית המשפט המחוזי מאתמול, אם האישורים האלה צריכים להינתן בכתב או שדי באישורים בעל פה בפני רשויות חוקרות", הסביר השופט בדימוס. "מה שאני מבין מההחלטה הוא שבית המשפט לא קיבל את טענת הפרקליטות שדי באישורים בעל פה, למרות שהפרקליטות טענה את זה, ולכן הורה לפרקליטות להעביר לסנגורים את האישורים בכתב".


השאלה המעניינת, לדברי מוסק, האם אם הפרקליטות תיאלץ להודות, במקרה שהדבר אכן כך, שאין ברשותה אישורים בכתב. מוסק אומר כי ייתכן מאוד שפרקליטי נתניהו כבר יודעים זאת, כיוון שלא קיבלו את האישורים במסגרת חומרי החקירה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים