שיתוף
תגובות
חדשות » ירדן העבירה לארה"ב שורה של דרישות בלתי הגיוניות בנושא הר הבית
הדרישות הירדניות
בין היתר דורשים הירדנים לא להציב כוחות חמושים ברחבת אל-אקצא, כלומר- המשטרה, וכי יש להשאיר את האחריות הביטחונית לוואקף. ודרישות נוספות ואף גזעניות
רחבת הכותל | צילום: Framalicious, שאטרסטוק

ירדן הגישה לארצות הברית מסמך שבו מציגה מנהלת הוואקף בירדן שורה ארוכה של תביעות מפליגות לגבי ההסדרים סביב מסגד אל-אקצא. התביעה המרכזית היא לחדש את מה שהם מכנים "הסטטוס-קוו ההיסטורי", שלטענתם מחייב העברת האחריות על הר הבית, לרבות בתחום הביטחוני, ובאשר לביקורי לא-מוסלמים, לידי הוואקף.

אתמול (שלישי) נערכה פגישת פסגה בנושא זה בקהיר, בהשתתפות עבדאללה מלך ירדן, יורש העצר האמירתי מוחמד בן זאיד והמארח הנשיא א-סיסי. האמירתים פסלו את ההצעה לזמן גם את אבו-מאזן למפגש, ולכן הוא נועד היום בעמאן עם המלך עבדאללה.

המסמך שהגישו הירדנים מחזיק תשעה עמודים ומפרט את גרסתם לגבי השתלשלות הסדרים על ההר מאז שנת 1852. הטענה המרכזית היא שמאז שנת 2000 מפרה ישראל את הסטטוס-קוו ההיסטורי ויש להשיבו על כנו. באופן מעשי, פירוש הדבר הוא שינויים מרחיקי לכת בהשוואה למצב הנוכחי:

הפקדת הסמכות לאשר ביקורי לא-מוסלמים, באופן בלעדי, בידי הוואקף, ולחייב הגשת בקשה מוקדמת בכתב.

אין להציב כוחות חמושים ברחבת אל-אקצא (קרי: המשטרה) ויש להשאיר את האחריות הביטחונית לוואקף.

הוואקף לבדו יחזיק בסמכות לארגן את הכניסות למסגד של לא-מוסלמים, לרבות הקפדה על לבושם, מניעת הכנסת עזרי תפילה ועוד.

הוואקף לבדו יקבע את מסלולי הביקורים ואת משך הזמן שלהם, כמו גם את גודל הקבוצה – לא יותר מחמישה אנשים, ואת מסלול הסיור – 150 מטרים לכל כיוון.

למעשה, זוהי דרישה שישראל תוותר על הפיקוח בהר הבית, ולכל היותר תיערך המשטרה מחוצה לו.

לפי פרשנותו של פרשן חדשות 12 אהוד יערי, המסמך אמנם הוגש באופן רשמי על ידי הממשל הירדני, אך התביעות הכלולות בו מוצגות כדרישה של מנהלת הוואקף. לאמור: כרגע לפחות אין זו דרישתה של ממשלת ירדן.

המסמך המלא כולל גם תלונות על חפירות ארכיאולוגיות סביב ההר, שינוי שמות רחובות ואתרים במזרח ירושלים, פתיחת מנהרת הכותל ועוד. הירדנים מקנחים בהבטחה להגיש לאמריקנים מסמכים נוספים מסוג זה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים