שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "ירו עלינו מהבתים של השכנים"
תושבת לוד
הרב עזרא היימן מגרעין יפו ציטט בכנסת דברים ששמעו התושבים היהודים מערביי העיר: "הדם של היהודים ישטוף את רחובות יפו, חבל שלא גמרו אתכם בשואה"
תגיות:
שריפת בית הכנסת בלוד, הערב | צילום: חמ"ל לוד

בעקבות אירועי השבועות האחרונים שגררו עמם התפרעויות אלימות ושימוש בנשק בלתי חוקי בערים המעורבות, נערך בכנסת כנס חירום בדרישה להשבת המשילות ואיסוף הנשק. הכנס מתקיים ביוזמה משותפת של חבר הכנסת עמיחי שיקלי (ימינה) ותנועת רגבים, במהלכו יוצפו עדויות, נתונים וכשלים סביב האירועים החמורים וההתפרעויות הערביות האלימות ברחבי המדינה, וישתתפו בו תושבי השכונות בערים המעורבות, ראשי רשויות וארגונים אזרחיים שפעלו במעטפת האזרחית.

תא"ל במיל אמיר אביבי מנכ"ל תנועת הביטחוניסטים: "מי שמחפש להרגיע מהר מהר, לא מבין את עומק הבעייה ואת הצורך לעשות טיפול שורש בכל מה שקשור לחתרנות הלאומנית האיסלאמיסטית והנשק הבלתי חוקי שקיים בחלקים מהחברה הערבית בישראל. אי טיפול חד ומתמשך, עלול לגרור את ישראל בעתיד למלחמת אזרחים".

"הצורך הראשון הוא להבין את המצב יסוד בו אנחנו נמצאים. צריך לשנות את האיזון ולהשקיע את המשאבים כדי לחזק את הבטחון הפנימי שהוא במצב מסוכן יותר מבחינה אסטרטגית בעשרות מונים מאשר האיום החיצוני. הביטחוניסטים פרסמו דוח עוד לפני המהומות על הסכנה שבהתפרצות אלימה במגזר הערבי".

שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד: "בממשלה הקודמת, בה היה גלעד ארדן השר לביטחון פנים, השר ניסה לטפל בבעיית הנשק 'בטוב'. המדינה השקיעה חצי מיליון שקל בהסברה ובמודעות, ואספו שלושה נשקים".

"לצערי זה יעבוד רק בכוח. איך עושים את זה? אם לא תהיה חקיקה ייחודית, אין דרך להתמודד עם זה. להיכנס ולפשוט על בתים של אנשים, זה דבר קשה במדינה דמוקרטית, אבל החקיקה של היום "פשוט לא מספיקה. צריכים לעשות מהלכים קיצוניים. במגזר הערבי, החזקת נשק זה גם סוג של סמל סטטוס, ולצערי הגענו לנקודה שצריך לטפל רק בכח", הוסיפה שקד.

תושבת רמת אשכול בלוד קרן אשחר סיפרה: "קשה לתאר עד כמה אנחנו מרגישים נבגדים מהשכנים הערבים שלנו. שכנים שאנחנו מכירים שנים ומחזיקים ביחסי שכנות טובים, הפנו אלינו את הגב ואת הנשק. אנחנו חווים מתקפות יומיומיות מצד השכנים הערבים. זה כבר לא פלילי, אלא לאומני".

אשחר ציינה כי "כרגע מדברים על להוציא את כוחות מג"ב מהעיר, אבל ברגע שזה יקרה ונישאר עם שתי ניידות כחולות, אנחנו שוב נהיה בקו האש. ברגע שהופחתה כמות הכוחות, חזרו לידות אבנים על גני הילדים ובתי הספר".

מאיר ליוש, לוד: "אני קורא להעביר בחקיקה את האפשרות להקים 'כיתות כוננות' בערים המעורבות בכפיפות למג"ב שידעו לתת מענה ולסייע למשטרה". עמיחי לנגפלד, לוד: "מדינת ישראל במגה אירוע, החמאס קורא לאזרחים ישראלים לפעול נגד המדינה. הסיפור הוא לא 67 אלא 48. עצם הדיון שאנחנו מנהלים פה וצריכים להסביר למה צריך להתמודד עם התופעה – הוא הזוי".

רעי, השומר החדש: "אנחנו מזהים בעיות של חוסר משילות עוד מ-2007. המדינה בליקוי מאורות, המשטרה לא ערוכה לזה. מי שהכחיש שיש תופעה של פשיעה חקלאית ודמי חסות – קיבל פיצוץ בערים המעורבות".

הרב עזרא היימן מהנהלת הגרעין התורני ביפו, השתתף בכנס החירום בכנסת שיזם חבר הכנסת עמיחי שיקלי בשיתוף עם תנועת רגבים, ותיאר את התחושות של תושבי העיר. "עברנו מאות מעשים אנטישמיים בחודשים האחרונים ולא הוגש אף כתב אישום.

היימן ציטט חלק מתוך עשרות ההודעות שקיבל מתושבים יהודיים בעיר שחוו מתקפות אנטישמיות. "חבל שלא גמרו אתכם בשואה", "נשחט אתכם", "הדם של היהודים ישטוף את רחובות יפו", ועוד עשרות קריאות מחרידות ושירי הלל להיטלר.

"זה לא נגמר רק בקללות ואיומים, אלא בעשרות אירועים של התקפות פיזיות, מכות, ריסוס גז ועוד. לכל המותקפים היו סממנים יהודיים אבל עד עכשיו לא הוגש ולו כתב אישום אחד. בפרקליטות טוענים שאין אנטישמיות בישראל. כאשר אסור לשוטרים לשלוף נשק נגד פורעים, בלי שינוי בפקודות המשטרה, לא ישתנה כלום", אמר היימן.

הדר מילר, תושבת לוד: "עברנו טרור רצחני שהגיע לתוך הבתים שלנו. זה לא פוליטי, זה חוק וסדר. האם מותר ליהודים לגור בלוד? המשטרה חייבת להגן על אזרחים. לילה אחרי לילה, טרור בלתי פוסק, והמשטרה לא עושה כלום".

נציג עיריית רמלה:" אתמול היינו במפגש עם המשטרה ואנחנו דורשים מבצעים משמעותיים לתפיסת נשק.
כיום יש מבצעים כאלו אך הם מצליחים לאסוף רק טיפה בים".

ח"כ איתמר בן-גביר: "החקיקה קיימת. מול נוער הגבעות מצאו את הכלים לפעול. אם היו מתייחסים ללוד כמו לנוער הגבעות – היו מסיימים את האירוע מהר מאוד".

ח״כ בצלאל סמוטריץ׳: "אי אפשר לטפל בכלים רגילים בתופעות כאלה. כמו שלא מנהלים מלחמה ע״פ כללי שיטור רגילים של טיפול בעבריינות פלילית. תופעת החזקת הנשק היא סימפטום של בעיה הרבה יותר גדולה. היא כפירה בסמכות המדינה, על חוסר הזדהות בסיסית עם המדינה וחוקיה. כדי לטפל בזה חייבים להגדיר את הבעיה לפחות כמכת מדינה עם סמממנים לאומניים. רף ראייתי שונה, כלים מוגברים כגון אלו שניתנו לצוות מיוחד".

ערן דורון ראש מועצת רמת נגב: "אזורים מעורבים ראו אלימות לאומנית גרידא. הבדואים סובלים מהמצב ומבקשים התיישבות יהודית שתביא לזרימת משאבים ופיתוח. חסרים למשטרת ישראל 30,000 שוטרים. לעבור מתגובה ליוזמה נגד עבריינות ועבריינים. אכיפה וענישה: לא סביר שאי אפשר לעצור ולשפוט מבריחי סמים ועבריינים אחרים".

ח״כ יועז הנדל: "כבר יותר מעשור תנועת רגבים מתריעה על הטיוח של אובדן המשילות. ויתרנו על הריבונות שלנו בכל חלקי הארץ בגלל המריחה. צריך ערכים, לא פוליטיקה".

ניר אורבך: "פשיעה לאומניות ונשק בלתי חוקי אינם בעיות חדשות. צריך להקצות משאבים ולנטרל את חבית הנפץ שטרם נוטרלה". ח״כ עידית סילמן: "אפילו לתקן תקנות חירום לוקח זמן. בטווח הזמן המיידי יש לעשות מבצע מאסיבי של איסוף נשק".

ח״כ יוסי טייב שהגיש שאילתא על נשק במגזר הערבי: "הצעת מחליטים מתגבשת אך שאלתי האם הוקצו תקציבים מיידיים כדי להגן על האזרחים המאוימים ? יש מאות אלפי כלי נשק בידיים הלא נכונות ולא חשוב מה המקור שלהם. הכתובת כבר על הקיר: שכנים ערבים ירו בנשק חי על שכניהם היהודים וזה יכול לחזור ביתר שאת בעוד יומיים או בעוד שלש שנים וצריך להתמודד עכשיו".

"איסוף הנשק על ידי משרד לבטחון פנים, הוא רק קמצוץ בים הנשקים שאנחנו רואים מהחלונות. אנחנו יודעים להצביע בבירור על בתים שמחזיקים נשק ומהם נורו יריות, אבל עד עכשיו לא נעשה דבר מולם. בפעם הראשונה שתהיה התפרצות לאומנית נוספת, אנחנו נהיה בקו הראשון".

ח"כ אוריאל בוסו: "חבל שאנחנו לא רואים פה נציגים ערבים שתמיד מתלוננים על חוסר האכיפה. אני יליד רמלה, ואני מבין את סטירת הלחי שהתושבים היהודים קיבלו. צריך להאריך את מצב החירום כדי לתת מענה מיידי לבעיה".

ח״כ שרן השכל: "מחדל של שנים. ראיתי את ההשתלטות על הקרקעות, פשיעה חקלאית אדירה ואין מענה. דרוש טיפול שורש. אנחנו לפני אינתיפאדה שלישית. זו הקורונה של בטחון הפנים. מצפה שראש הממשלה ושרים יעתיקו את המשרדים שלהם ללוד וליפו כדי לגרור לשם את השב״כ וכדי שיפעלו רשויות החוק. חייבים להכריז על מצב חירום".

ח"כ גלית דיסטל אטבריאן: "איפה הנציגים של השמאל? למה זה עניין של שמאל וימין? הייתי בלוד שבוע בעבר וגורם בעירייה אמר לי: ראיתי גננות שעובדות שנים עם היהודים וכאילו לחצו להן על מתג והשנאה התפרצה. בחור בן 18 שגדל עשר דקות מתל אביב עם יהודים, מצטרף ברגע לחמאס? החמאס התנחל בלבבות ערביי ישראל. צריך להיאבק גם נגד הרעיון שמוביל את האלימות".

ח"כ שמחה רוטמן: "המשטרה לא מבינה שבתחום הפלילי היא פועלת מתוך מבט של רווחה סוג של עובדת סוציאלית גדולה. ילד נורמלי שפועל באופן עברייני, ישנה סביבה שמנסה להחזיר אותו לדרך הישר. בפשיעה לאומנית – הילד מקבל עידוד מהבית והסביבה. במקרה של התקוממות לאומנית – צריך לשנות את ההתנהלות. בחלק מהמקומות היתה פה מלחמת אזרחים של ממש והמשטרה לא הבינה את זה. המשטרה צריכה לאסוף את הנשק, לעצור את ההסתה ולאכוף חוק אחד – חוק הלאום".

ח"כ שמחה רוטמן כתב בטוויטר: "עכשיו בכנסת נזרקה פצצה. אמיר אביב וארגון הביטחוניסטים הזהירו לפני פרוץ המהומות, שבעקבות השיח של מפלגות ציוניות על מסירת השלטון לידי התנועה האיסלאמית, יפרצו מהומות לאומניות".

ח"כ עמיחי שיקלי: "כשל פרידיגמטי עמוק בפרקליטות. הלאומניות הפלסטינית לא יכולה להתקיים בכפיפה אחת עם הציונות. הגיע הזמן לאפס את המערכות ולהתחיל להבין מול מה אנחנו עומדים. אנחנו מקימים שדולה לטיפול בתופעה ונמשיך לעקוב אחריה ולטפל בה בכל הכלים העומדים לרשותנו".

ח״כ אורית סטרוק: "מצדיעה לתושבי לוד ולאלו שבאו לתמוך בתושבי לוד בשעתם הקשה: שרה העצני כהן ותנועת ישראל שלי, מאיר דויטש ותנועת רגבים, ועוד. שיטת העבודה של משטרת ישראל היא שתי מדינות לשני עמים. דין אחד ליהודי שיחזיק נשק לא חוקי ודין אחר לערבי".

מאיר דויטש מנכ"ל רגבים: "אנחנו אומרים כבר שנים – זו או ריבונות או מלחמה. לא הופתענו מהאירועים, בנגב, בגליל ובערים המעורבות. מי שהופתע זה המערכות של מדינת ישראל".

גלעד אך, עד כאן: "מדינת ישראל חזרה לתרפ"ט. מי שלא מבין את זה מנותק מהשטח. לא יכול להיות שאין כאן נציג משטרה, שב"כ, פרקליטות. יש נתק בין מערכות השלטון והמשפט לבין השטח".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים