שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » ירידת מחירים משמעותית לצרכן הישראלי
"רפורמת הפארם"
הרפורמה, שתיכנס לתוקף בשנה הבאה, כוללת מוצרי צריכה יומיומיים, בהם: שמפו, מרכך, סבון גוף, קרם גוף, קרם ידיים, קרם שיער, דאורדורנט ללא אלומיניום ועוד
מוצרי פארם, היגיינה | צילום: Sergiy Kuzmin, שאטרסטוק

ועדת הכלכלה אישרה היום את "רפורמת הפארם", בהמשך לדיון שקיים אמש ראש הממשלה, נפתלי בנט, עם שר הבריאות, ניצן הורוביץ, יו"ר ועדת הכלכלה, מיכאל ביטון, סגן השר אביר קארה, ונציגי האוצר ומשרד ראש הממשלה. במסגרת הדיון סוכם להרחיב את "רפורמת הפארם", אשר תובא לאישור בתקציב המדינה הקרוב.

הרפורמה, שתיכנס לתוקף בשנה הבאה, כוללת מוצרי צריכה יומיומיים, בהם: שמפו, מרכך, סבון גוף, קרם גוף, קרם ידיים, קרם שיער, אפטר-שייב, דאורדורנט ללא אלומיניום, פודרה דחוסה ועוד.

לרפורמה שלושה עקרונות מרכזיים:
הקלה על יצרנים ישראלים בייצור תמרוקים – ישראל תעבור למודל הייצור האירופאי, במסגרתו: במקום חובת רישיון כללי ותהליך קבלת רישיון תמרוק (שאורך כחמישה חודשים עבור כל סוג תמרוק) המהווים חסם כניסה לשוק – נדרשת הצהרה בלבד על עמידה בתנאי משרד הבריאות.

הקלה על יבואנים בייבוא רשמי של תמרוקים – במקום תהליך קבלת רישיון לכל סוג תמרוק (למשל, שמפו בריח תפוז), התהליך יהיה בהצהרה בלבד לפי הסטנדרט האירופאי. הקלות אלה יאפשרו לעוד מותגים, כדוגמת מותגי בוטיק ויצרנים קטנים בחו"ל, להגיע לישראל.

הקלה על יבואנים ביבוא מקביל – כיום רק 2.4% מהתמרוקים המיובאים לישראל מיובאים ביבוא מקביל. הרפורמה תאפשר גמישות בייבוא מקביל לצד שמירה על בטיחות המוצר והגעתו לישראל, מה שיגדיל את מספר היבואנים ומגוון המוצרים המיובאים.

בנוסף, אגרות הייצור והייבוא ירדו מכ-1,000 ש"ח לסוג תמרוק בממוצע ל-0 ש"ח עבור כלל היבואנים והיצרנים, מה שיקל בעיקר על יבואנים ויצרנים קטנים ויגדיל את התחרות.

השינויים ברפורמת הפארם יחסכו עלויות גבוהות ליבואן, שמושתות ישירות לכיסו של הצרכן, כך שצפויה ירידת מחירים משמעותית בישראל. בנוסף, יוסרו חסמים רגולטוריים, כך שמספר הגורמים בשוק התמרוקים יורחב. לצד זאת, המעבר לסטנדרט האירופאי יעלה את רמת הבטיחות של המוצרים.

ראש הממשלה, נפתלי בנט: "זהו צעד משמעותי, שהיה צריך להיעשות מזמן, ויביא להקלה דרמטית בייבוא תמרוקים לישראל. נמשיך להוזיל את יוקר המחיה לטובת אזרחי ישראל".

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ברך את שר האוצר וצוות משרדו, את שרת הכלכלה וצוות משרדה ואת יו"ר ועדת הכלכלה וחברי הוועדה, עם אישור ועדת הכלכלה של הכנסת את פרק הייבוא בחוק ההסדרים.

לדבריו, "יש להתייחס לרפורמה בייבוא בכללה כאחד האירועים הכלכליים החשובים ביותר שעברו על המדינה בשנתיים האחרונות, יחד עם משבר הקורונה. הרבה לא מפנימים את עוצמת השינוי. התוצר בישראל, הוא בסדר גודל של 400 מיליארד דולר; הייבוא של ישראל עומד על סדר גודל של 120 מיליארד דולר, והוא אחד מהפעילויות הכלכליות המרכזיות בכלכלת ישראל".

לין: "ייחודה של הרפורמה החדשה הוא בכך שהיא מקיפה את כלל פעולות הייבוא ופותחת בפני המשק עוצמות חדשות של הוזלת מוצרי הייבוא וקיום תחרות של אמת. הרפורמה מקיפה את כל הליכי הייבוא, החל בצמצום אישורי הייבוא על פי פקודת היבוא ויצוא, התאמת התקינה הישראלית לזו הבינלאומית ובעיקר האירופית, וצמצום דרסטי של בדיקות התאמת התקנים קודם כניסת המוצרים לישראל, עקב החלפת בדיקות ההתאמה לייבוא על בסיס מסלול הצהרתי. מרכז הכובד עובר מבדיקות בייבוא לאחריות היבואן, במקום בדיקה כוללת של התאמת מוצרים לתקינה, המעמיסה על המשק, תחול הרתעת אמת כלפי עבריינים".

"ולא פחות חשוב – פישוט הליכי יבוא מזון, שהיה אחת מנקודות התורפה בייבוא לישראל. הרפורמה תצמצם מאד את העיכובים בשחרור מזון מיובא בתחנות ההסגר שבנמלי הים, שלפעמים ארכו לא פחות מ 60 יום". לין הדגיש כי "כעת צריך לצפות כי משרדי האוצר והכלכלה ידאגו ליישום וביצוע הרפורמה בהתאם להחלטות אלה".

לדברי עו"ד ראובן בילט, יו"ר חטיבת התמרוקים באיגוד לשכות המסחר: "הרפורמה שאושרה היום תקל על העוסקים בתמרוקים, גדולים קטנים ובינוניים; היא תקל על הסחר בתמרוקים ותיצור הלימה ואחידות בין היבואנים הישראלים לבין יצרני התמרוקים הבינלאומיים. אין סיבה שנמשיך להיות שונים ממדינות אחרות בעולם ואנו שמחים שהמסר הובן בקרב מקבלי ההחלטות בממשלה. מדובר ברפורמה שלא תפגע בבריאות הציבור, שכן היא מבוססת על סטנדרטים אירופאים מתקדמים. מה שטוב בעולם ובאירופה הוא טוב גם כאן, במדינת ישראל".

עוד ציין בילט כי "ביטול האגרות הנהוגות כיום בענף התמרוקים, וההסכמות שהושגו עם משרד הבריאות בעניין ניהולו של תיק התמרוק בחו"ל ולא בארץ, תחסוך עלויות של מיליוני שקלים מכל יבואן".

עו"ד עמיר עופר, מנהל חטיבת התמרוקים באיגוד לשכות המסחר, מציין כי "לאחר מאבק של שנים וכמיהה לביצוע שינויים ברגולציה הקיימת והמסורבלת של משטר הרישיונות, סוף כל סוף אושרה רגולציה שמבוססת על הרגולציה הנהוגה באירופה. מדובר בבשורה אמיתית לכלל העוסקים בתחום התמרוקים. אנו מודים למשרדי הממשלה על הקשב, השיח הפתוח שהתקיים עם נציגי החברות ועל ההבנה אשר נשקפת ובאה לידי ביטוי באופן מובהק בחקיקה. עם החלת הרגולציה החדשה, נתחיל לראות מוצרים חדשים על המדפים בחנויות הפארמה וההשקות שלהם תתקיימנה במקביל להשקת המוצרים בחו"ל, ולא לאחר חצי שנה של איחור. זוהי בהחלט בשורה גם לצרכנים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים