שיתוף
תגובות
בריאות » כושר ואיכות חיים » ישבתם כל היום? זה מגביר את הסיכוי לתמותה
מחקר
לשבת במשך זמן רב לא בריא, אך לא תמיד ישנה ברירה מאחר ואנו עובדים מול מחשב או לומדים בחברותא • מחקר חדש קובע כי פעילות גופנית תסייע להורדת הסיכוי לתמותה
אברך מנמנם בבית המדרש. אילוסטרציה | צילום: אליהו יוסף פארפה, שאטרסטוק

כל מי שעובד מול מחשב שעות רבות יודע כי הדבר אינו נוח ואף עשוי להשפיע על שאר יומו. אמנם ידוע שלשבת במשך שעות ארוכות זה לא בריא לנו, אך לא תמיד ישנה ברירה – מאחר ואנחנו עובדים מול המחשב, או לומדים, או עומדים בפקק בדרך לעבודה – ואת כל אלה עושים בדרך כלל בישיבה. אבל יש לנו הזדמנות 'למחוק' חלק מהנזק הבריאותי שאורח החיים ה'בעייתי' שלנו מסב לנו בעזרת פעילות גופנית.

במחקר שנעשה, בעקבות מטה-אנליזה של 9 מחקרים קודמים שנערכו בנושא, ובהם השתתפו במצטבר 44,370 בני אדם מארבע מדינות, כאשר כולם ענדו על גופם לטובת המחקרים איזשהו סוג של מכשיר שמודד את רמת הפעילות שלהם, נבדק האם יש לפעילות גופנית יכולות "לבטל" את ההשפעות ההרסניות של ישיבה ממושכת ואם כן כמה זמן נדרשת הפעילות. המסקנה שאליה הגיעו החוקרים היא שאימון גופני צריך להימשך 30-40 דקות כדי לעשות זאת באופן אפקטיבי.

למי שאינו יכול להתאמן זמן ממושך ביום, אמרו החוקרים כי אימון קצר גם יועיל ואפילו אם תעמדו מדי פעם במהלך היום תוכלו לתקן לפחות חלק קטן מהנזק הבריאותי שנגרם מישיבה ממושכת.

האנליזה העלתה נתונים דרמטיים שקושרים את הפעילות הגופנית לסיכויי התמותה בקרב אנשים שיושבים זמן רב במהלך יומם. הנתונים העלו, כי סיכון התמותה בקרב מי שמנהלים אורח חיים שכולל ישיבה רבה עלה ביחס הפוך למספר הדקות שאותן בילו בפעילות גופנית מתונה-נמרצת. כלומר, ככל שהיו פחות דקות של פעילות, כך סיכון התמותה עלה.

יצויין כי במחקר הנוכחי ישנו יתרון של המטה-אנליזה, מאחר והיא ניתחה נתונים שהתקבלו ממכשירי מדידה שניטרו את הפעילות של משתתפי המחקרים שנכללו בה, ולא על דיווח עצמי של זמן הישיבה והפעילות הגופנית של כל משתתף. עובדה זו הופכת את בסיס הנתונים הכולל של החוקרים לאובייקטיבי ואמין יותר, וזה משליך גם על מסקנותיהם.

ארגון הבריאות העולמי בדיוק פרסם בימים אלה את המלצותיו המעודכנות בנוגע לפעילות גופנית ואורח חיים יושבני לשנת 2020. מסמך ההמלצות הגלובלי של ארגון הבריאות חובר על ידי 40 מדענים מ-6 מדינות, והוא ממליץ על 150-300 דקות של פעילות גופנית מתונה מדי שבוע, או 75-150 דקות של פעילות גופנית נמרצת מדי שבוע בכדי לבטל את נזקי הישיבה הממושכת.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים