שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "ישראל אינה מדינת פשע ושחיתות"
מנדלבליט
היועמ"ש: "יש במדינת ישראל פשיעה ויש בה גם שחיתות. אך מדינת ישראל אינה מדינת פשע ואינה מדינת שחיתות". שקד : "אם יהיה צורך, יש להכניס כוחות מג"ב לדרום"
אביחי מנדלבליט | צילום: באדיבות ישראל היום
צילום: באדיבות ישראל היום

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט השתתף היום (שני) בכנס 'המאבק בפשיעה בישראל' של 'ישראל היום"' ארגון 'השומר החדש' ו'התאחדות האיכרים' ודיבר על השינויים שמבצע מערך התביעה להתמודדות עם התופעה.

הוא אמר כי "תחומים רבים בחברה הישראלית עברו בשנים האחרונות תמורות ושינויים משמעותיים. לצערי, מגמה זו של שינויים והתפתחות לא פסחה גם על עולם הפשע. עולם הפשע שהכרנו לפני כעשור שונה לחלוטין מעולם הפשע המוכר לנו היום – הן ברמת התחכום והן ברמת ההיקף של הפשיעה".

"מתוך כך גם המאבק בפשיעה הופך מורכב יותר ויותר. מדובר בתחום דינמי, אשר משתנה תדיר. כך אנו רואים בשנים האחרונות כי הפשע שינה את דמותו, הפך להרבה יותר מתוחכם תוך שימוש בכלים מתקדמים ופעילות במרחב הווירטואלי. על ידי כך גם מועצם כוחם הכלכלי של העבריינים, דבר המהווה אתגר משמעותי, ומחייב אותנו ליצירת מענה מותאם. מצב דברים זה הכריח אותנו גם לשנות אסטרטגית פעולה".

עוד הוסיף: "בשנים האחרונות מערכת אכיפת החוק מנהלת פעילות משולבת ומתואמת, חסרת פשרות, כנגד הפשיעה במדינת ישראל. מערכת אכיפת החוק במדינת ישראל מורכבת ממספר גופים, שהם שותפים נאמנים, הפועלים בשילוב זרועות לשם הבטחת הביטחון המשפטי וביצור שלטון החוק. שיתוף הפעולה בין הגופים הללו, לצד הפעלת כלים מעולמות המשפט האזרחי כגון הגשת תביעות יזומות בשם המדינה כנגד גורמי פשיעה, ואף תקיפתם באמצעות גופי מנהל שונים כגון רשות המיסים, ביטוח לאומי ומשרד הבריאות – יוצר מענה שלם העולה על סך חלקיו".

לדבריו: "לכל גוף במערכת אכיפת החוק יש תפקיד ייעודי וייחודי משל עצמו. אך במקרים מתאימים כאמור פועלים הגופים יחד כמקשה אחת למטרה משותפת. המפגש של הגופים השונים לפעילות מתוכננת ומתואמת, הוא אמצעי רב-כוח ורב-עוצמה למאבק בפשיעה. במקרים המתאימים כלל גופי האכיפה מתמקדים במחוללי פשיעה מסוימים, ופועלים יחדיו על מנת למוטט את התשתית שלהם. האמצעי הניהולי המרכזי האסטרטגי לייצור פעילות אכיפה המֶשלבת את פעילות גופי האכיפה הוא "צוות העל" אשר היועץ המשפטי לממשלה עומד בראשו".

לגבי התפיסה היוצאת מצוות העל להתמודדות עם הפשיעה החמורה היא שונה מזו שהייתה בעבר, בשני מובנים אמר מנדלבליט: "הראשון הוא כי מדובר באכיפה יזומה. לא עוד אכיפה אוחרת בלבד, הנעשית רק לאחר מעשה עבירה, אלא גם אכיפה מסכלת, בעיקר בתחום האזרחי והמנהלי, שנועדה לפגוע במוסדות הכלכליים של מחוללי הפשיעה. והשני הוא שמדובר באכיפה משולבת מבחינה משפטית. אכיפה שיש בה שילוב כלים משדות משפט שונים, המבוצעת על ידי רשויות מנהל ואכיפה שונות, בעת ובעונה אחת".

היבט נוסף של הביטחון המשפטי שמתייחחס מנדבליט שעניינו בכך שמערכת אכיפת החוק של מדינת ישראל תמשיך להיות עצמאית וחזקה: "מערכת אכיפת חוק אשר פועלת בצורה נחושה לשם חשיפת עבירות פליליות, לכידת עבריינים, והעמדתם לדין פלילי. מערכת אכיפת חוק עצמאית העושה במלאכה בצורה ישרה ומקצועית. אך ורק על פי העובדות והדין החל עליהן, על פי כללים שוויוניים, מערכת שאיננה מזוהה פוליטית בשום אופן, ופועלת כפי שהיא אמורה לפעול – ללא משוא פנים או שיקולים זרים. הביטחון המשפטי בהקשר של מערכת אכיפת חוק עצמאית וחזקה בא לידי ביטוי במישורים רבים, ובשל קוצר הזמן אזכיר רק שניים מתוכם, והם בבחינת פרט המלמד על הכלל".

לבסוף אמר: "לצערי יש במדינת ישראל פשיעה ויש בה גם שחיתות. אך מדינת ישראל אינה מדינת פשע ואינה מדינת שחיתות. זאת משום טעם אחד עיקרי – למדינת ישראל מערכת אכיפת חוק עצמאית וחזקה האוכפת את הדין כל אימת שמתעורר חשד לביצוע עבירה פלילית. מנגנוני ההגנה של המדינה פועלים ומתפקדים. מערכת אכיפת החוק פועלת בנחישות לחשיפת עבירות ולכידת עבריינים, ומאפשרת לציבור במדינת ישראל לקיים חיים תקינים ובטוחים".

שר המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד אמרה בכנס כי "יש להשוות את היקף הכוחות שיש בדרום באופן יחסי למה שיש במרכז. היום באופן אבסורדי יש פחות. זה אומר אם צריך, ואומר כאן אמירה קיצונית, להכניס גם כוחות מג"ב. במציאות נורמאלית לא אמורים להשתמש בכוחות של צבא ומג"ב לשיטור אזרחי, אבל מה לעשות שאין ברירה. זה נהיה המערב הפרוע וגם חלק מראשי הרשויות של הבדואים מבקשים את העזרה הזו כי גם הם לא רוצים לחיות בפחד". לדבריה המצב הקשה בדרום נוצר כתוצאה משנים של "הזנחה והכלה".

עוד טענה שקד כי על מנת לטפל בפשיעה בדרום נחוצה התגייסות ממשלתית מלאה ואין אפשרות לפתרון ביניים אחר: "שר אחד כזה או אחר לא יכול לפתור את הבעיה וזה פלסתר. הבעיה היא כל כך רחבה שצריך את ראש הממשלה שירתם לעניין הזה באופן יומיומי ממש ככה. יקצה משאבים. אני בטוחה שלמשטרה יש מוטיבציה, אבל כרגע היא לא יכולה עם כוח האדם שלה".

עוד שיתפה שקד הצעת החוק הראשונה שלה כחברת כנסת, אי שם בשנת 2013, עסקה בפשיעה חקלאית: "זהו אולי הסמל הטוב ביותר להראות שהנושא הזה הוא בדמי  ונפשי. הצעת החוק הראשונה שלי כחברת כנסת היתה ביחד עם השומר החדש , איך כשנבחרתי לכנסת עסקה בהחמרת ענישה לשטח חקלאי. נושא הפשיעה החקלאית הוא נושא שתמיד הרתיח אותי וחשבתי שצריך לטפל בו ביד הרבה יותר קשה ממה שעושים".

כשרת משפטים סיפרה שקד כי ניסתה לעשות כמה מהלכים וסיפרה כי הפשיעה החקלאית היא: "בהחלט מכת מדינה בצפון, בדרום והמגזר החקלאי בכלל קורס תחת הרבה מאוד בעיות. אבל הפשיעה היא בעיה מרכזית".

באשר לתשומת הלב לפשיעה בדרום בהקשר למערכת הבחירות וניצול ציני לטובת קמפיין בחירות, השיבה שקד כי: "אצלנו (בימינה) זה באג'נדה תמיד. כשרת משפטים החמרתי קנסות מנהליים שחד משמעית החמירו את האכיפה. היום ליבת הקמפיין שלנו זה מה שקורה בדרום: השתלטות על קרקעות, פרוטקשיין על עסקים ובניינים, פריצות לצה"ל".

בכנס דיבר השר הנגבי ואמר כי צריך "קבינט למלחמה בפשיעה הפלילית, בדיוק כמו שיש קבינט ביטחוני. הפרוטקשן היא גם סוגייה לאומית מדרגה ראשונה, כי ישראלים טובים שירצו לעבור דרומה או צפונה יחששו שלא יוכלו להתפרנס כי יצטרכו לשלם לעבריינים".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. מנדבליט סוקר את כול הפשע וכמובן את המערכות הפגומות הוא משבח וכנגד כול העם שחושב אחרת הוא לו התיחס כאילו העם אוויר וצריך להבין שמבחינת מערכות החוק הפרקליטות ובתי המשפט העם אוויר .הנל' על הראש הגנב בוער הכובע ושקד הפכה את עורה מענין איך מאחת שהיתה אימת המערכת המשפטית הפכה להיות יקרית המערכת ומענין איך ואני רוצה להגיד שוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים