שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » ישראל וסודאן הודיעו על נורמליזציה בין המדינות
הסכם היסטורי
באיחוד האמירויות ובבחריין בירכו, ברשות הפלסטינית גינו והנשיא טראמפ הזמין אותם "לעשות משהו" • ההסכם ייחתם במדשאות הבית הלבן, גם אם טראמפ לא ינצח בבחירות
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על נורמליזציה בין ישראל לסודאן | צילום: רועי אברהם, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על נורמליזציה בין ישראל לסודאן |
צילום: רועי אברהם, לע"מ

השלום בין ישראל למדינות ערב במזרח התיכון ממשיך ובמהלך השבת הכריזו ישראל וסודאן כי המדינות יחתמו בקרוב על הסכם שלום וכינון יחסים דיפלומטיים. בכך הופכת סודאן למדינה הערבית השלישית במזרח התיכון שמכוננת שלום בין ישראל.

בשונה מהסכמי השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין, אז הוכרז השלום כ"שלום תמורת שלום", ההסכם עם סודאן כולל לא מעט תמורות מדיניות וכלכליות למדינה שיצאה לפני כשנתיים ממלחמת האזרחים העקובה מדם. עם זאת, מודים גורמים מדיניים רבים כי מדובר בהישג היסטורי לא פחות מההסכמים עם בחריין ואיחוד האמירויות.

ההכרזה על הנורמליזציה נעשתה זמן קצר לאחר שיחת טלפון משותפת בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש מועצת הריבונות הזמנית בסודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן וראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ.

במהלך השיחה הכניס הנשיא טראמפ את כתבי הבית הלבן לחדר הסגלגל ורמז כי בקרוב ייחתם הסכם שלום גם עם ערב הסעודית. "מדובר בעוד צעד לקידום השלום במזרח התיכון", אמר. לדבריו, "לפחות חמש מדינות נוספות רוצות להצטרף להסכמי הנורמליזציה עם ישראל ואנחנו נפעל כדי לכונן את ההסכמים האלה".

כחלק מההסכם, חתם טראמפ על צו שמסיר את סודאן מרשימת המדינות נותנת החסות לטרור. הוא הודיע לקונגרס האמריקני על הצעד, לאחר שסודאן העבירה 335 מיליון דולרים כפיצוי לקורבנות הטרור ובני משפחותיהם. הסרת סודאן מהרשימה הייתה התנאי המרכזי שהעמידו במדינה להתקדמות לכיוון נורמליזציה עם ישראל.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי טקס החתימה יתקיים על מדשאות הבית הלבן בתוך שבועות, גם אם הנשיא טראמפ לא ייבחר מחדש.

בהודעה שפרסם נתניהו, הוא התייחס להסכם ואמר כי "בקרוב ייפגשו משלחות של סודאן וישראל כדי לדון על שיתופי פעולה בתחומים רבים, ביניהם חקלאות, מסחר ועוד תחומים חשובים לאזרחינו. שמי סודאן פתוחים היום לישראל, זה מאפשר טיסות ישירות וקצרות יותר בין ישראל לאפריקה ולדרום אמריקה".

גם שר החוץ גבי אשכנזי התייחס להסכם, ואמר כי "53 שנים לאחר ועידת חרטום הידועה לשמצה בה אימצו מנהיגי מדינות ערב את נאום שלושת ה'לאוים', אנחנו חיים כיום במציאות של חמשת הכנים: כן שלום עם מצרים, כן שלום עם ירדן, כן שלום עם איחוד האמירויות, כן שלום עם בחריין וכעת, כן שלום עם סודאן. מדובר בהחלטה אמיצה והיסטורית, המקדמת את המזרח התיכון כולו לעתיד של יציבות ושגשוג".

באיחוד האמירויות ובבחריין, שחתמו לאחרונה על הסכמי שלום עם ישראל, בירכו על ההכרזה לנורמליציה עם סודאן. "ממלכת בחריין מקדמת בברכה את ההכרזה על הסכם לייסוד יחסים בין הרפובליקה של סודאן לבין ישראל, בהיותו צעד היסטורי נוסף בדרך להשגת שלום, יציבות ושגשוג במזרח התיכון. יחזק את מאמצי סודאן להשגת ביטחון, צמיחה ושגשוג לעמה ויסייע ביצירת אוירה להשגת שלום במזרח התיכון", נכתב בהודעת משרד החוץ של בחריין.

ברשות הפלסטינית גינו את ההכרזה ואמרו כי "הנורמליזציה בין ישראל לסודאן היא תקיעת סכין נוספת בגב הפלסטינים".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס לתחושות בהנהגה הפלסטינית, שלראשונה לא הוזכרו כלל בהכרזה על נירמול היחסים עם מדינה ערבית, ואמר כי "הם רוצים לעשות משהו, הם מעולם לא ראו דבר כזה. הם רוצים לעשות משהו, ואני בטוח שזה יקרה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים