שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » ישראל תחלץ מהמשבר מהר מהצפוי
ב'הראל' מעריכים
הגירעון בישראל עלה החודש במהירות ל-4.8 אחוזים, ולהערכת עפר קליין הוא צפוי להגיע ל-12-10 אחוזים בסוף השנה • הצד השני של המטבע: בנק ישראל חזר לקנות דולרים, "ולהערכתנו ימשיך בכך" • יתרות המט"ח הגיעו לשיא
רכישת מט"ח | צילום: asharkyu, שאטרסטוק

בסקירתם השבועית שפורסמה אמש (ג') מתייחסים בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים למשבר הקורונה ומעריכים כי ההתאוששות הכלכלית בישראל תהיה מהירה יותר, וזאת על סמך נתוני גוגל וניתוח בנק ישראל לגבי מדדי ניידות בישראל ובעולם, מהם עולה כי החל מאמצע חודש אפריל, הפער בין ישראל לחציון ה- OECD החל להצטמצם. ממצא שעשוי להעיד על כך שההתאוששות הכלכלית בישראל מהירה יותר בהשוואה ליתר המדינות.

לדברי עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, "ההשבתה בארה"ב גרמה כצפוי לפיטורים החודשיים העצומים ביותר בהיסטוריה של המדינה כאשר כ-20.5 מיליון משרות קוצצו במהלך חודש אפריל (מספר השווה כמעט לאוכלוסייה של ישראל, דנמרק, אירלנד, פינלנד ביחד) מהלך שמחק את כל המשרות שנוספו במשך 9 השנים הקודמות. בעקבות זאת שיעור האבטלה נסק ל-14.7 אחוזים – הרמה הגבוהה ביותר מאז שנות השלושים, כאשר רק חודשיים מוקדם יותר שיעור האבטלה היה הנמוך ביותר מזה קרוב ל ‑ 50 שנה".

קליין הוסיף וציין, כי "יש לזכור שעיקר הסיבה לפיטורים הינו הגבלות של הממשלה על פעילות. לכן, כמו שהאבטלה זינקה באופן יוצא דופן, כך החל מיוני (מרבית המדינות כבר יהיו בתהליך יציאה מההשבתה) נראה גם ירידה מדהימה בשיעור האבטלה אך לא לרמות שלפני המשבר".

מתוך ה-21.5 מיליון המפוטרים במרץ/אפריל; 38 אחוזים היו בענף התיירות והנופש, 15 אחוזים היו בענפי הקמעונאות והתחבורה ו-12 אחוזים היו בענפי החינוך והבריאות. מרבית העובדים בענפים הללו מרוויחים שכר נמוך מהממוצע, לכן, השכר השעתי הממוצע (של העובדים שנותרו) דווקא זינק ב-4.7 אחוזים באפריל ו-8 אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, נתון שכמובן מעוות את המציאות ומגביר את הסיכויים שבסיום המשבר נראה התארגנות עובדים בחלק מהענפים.

בסקירתם מתייחסים כלכלני הראל גם לרכישות המט"ח של בנק ישראל. "להערכתנו, בנק ישראל ימשיך בכך". עבר רק חודש וכבר יתרות המט"ח של בנק ישראל חזרו לעלות לשיא חדש של 133.5 מיליארד דולר (כ-34% תוצר). באפריל בנק ישראל רכש כ-0.7 מיליארד דולר, גם כדי למתן את הייסוף המהיר בשקל, אך היתרות גדלו בסכום גבוה של כ-7.6 מיליארד דולר בעיקר בשל העברות הממשלה לאחר גיוס האג"ח מחו"ל. "להערכתנו, הגורמים המבניים לצד מחירי הדלק הנמוכים ממשיכים לתמוך בשקל".

במקביל, בנק ישראל פרסם שרכש אג"ח ממשלתיות באפריל בסכום של כ-4.7 מיליארד ₪, כמחצית מהסכום שרכש במרץ (8.5 מיליארד). "הירידה בדרישות לנזילות תרמו כנראה להחלטה למתן את קצב הרכישות, כפי שניתן לראות גם מסכום עסקאות ה- Repo שירדו ל-1.8 מיליארד ₪ בכל אפריל לעומת 5.5 מיליארד בשבועיים האחרונים של מרץ", מציין קליין. לדבריו, "בקצב הרכישות הנוכחי בנק ישראל יגיע לכ -50 מיליארד ₪ באג"ח ממשלתיות רק לקראת סוף השנה, ופעולותיו בזמן זה ימתנו את הלחצים לעליית תשואות בשל הגידול החד בגירעון ובהנפקות האג"ח הממשלתיות בהמשך השנה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים