שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » יש עתיד וכחול לבן חתמו על הסכם קואליציוני
יעלה בידו?
הושגה פשרה בקרב על תיק החקלאות. ישראל ביתנו תקבל את התיק, וכחול לבן תקבל בתמורתו את תיק המדע, בה צפויה לכהן השרה אורית פרקש הכהן
יאיר לפיד ובני גנץ | צילום: אתר הכנסת

במהלך שעות הלילה יש עתיד וכחול לבן הגיעו להסכמות וסגרו את ההסכם הקואליציוני ביניהן. כחול לבן תקבל את תיק המדע במקום תיק החקלאות. בנוסף הם יקבלו את תיקי הביטחון, התרבות והספורט והעלייה והקליטה.

בהודעה משותפת נמסר כי "במהלך הלילה סיכמו כחול לבן ויש עתיד על הסכם קואליציוני להקמת ממשלת אחדות. בין המפלגות הושגה הסכמה מלאה על עיקרם של קווי היסוד של הממשלה. בנוסף, סוכמו נושאים מרכזיים לקידום וחיזוק הדמוקרטיה והחברה הישראלית". עוד נמסר כי יו״ר כחול לבן בני גנץ נתן את הסכמתו ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד להודיע לנשיא ש״עלה בידו״ להרכיב ממשלה.

אמש הושגה פשרה באחד המכשולים הגדולים בדרכה של הקואליציה החדשה – הקרב על תיק החקלאות. בכחול לבן הסכימו שהתיק יעבור לישראל ביתנו ואילו היא תקבל בתמורתו את תיק המדע. מי שמועמדת לכהן בתפקיד היא ח"כ אורית פרקש הכהן.

גם הבוקר ב"גוש השינוי" נמשך המשא ומתן האינטנסיבי בין הצדדים. המכשול הגדול ביותר הוא הקרב על הוועדה למינוי שופטים, כאשר בכירת ימינה איילת שקד הבהירה כי האולטימטום שלה עומד בעינו וכי לא תצטרף לממשלה אם לא תהיה בוועדה.

גורמים בימינה אמרו ל'ישראל היום' כי "לא נוותר על חברות שקד בוועדה למינוי שופטים, גם במחיר שלא תוקם הממשלה. זה הקו האדום שלנו". גורמים בימינה אמרו הבוקר ל'חדשות 12' כי אם מיכאלי לא תוותר על המקום בוועדה, לא תקום ממשלה.

לאחר האולטימטום שהציבה שקד, יש עתיד והעבודה הבהירו לימינה שההסכם עם העבודה נסגר, ולא יהיה ויתור על המושב בוועדה. במפלגתו של בנט אומרים שזה עדיין תנאי להרכבת הממשלה. בכיר במשא ומתן אמר ל'כאן חדשות': "שקד צריכה להחליט את היא מעוניינת שבנט יהיה ראש ממשלה".

עוד דווח על מתקפה חריפה של מפלגות גוש מתנגדי נתניהו נגד שקד, בטענה שהיא מחפשת כל דרך למנוע ולטרפד את ממשלת לפיד-בנט. גורמים בישראל ביתנו, מפלגת העבודה ומרצ כינו את חברת הכנסת מימינה "בלתי נסבלת" וכמי ש"שמה לה למטרה לתקוע כל מקל אפשרי בגלגלי הקואליציה החדשה".

הגורמים בשלוש המפלגות הוסיפו: "שקד באה להרוס ולהפריע ולגרום נזק מכוון למהלך כולו". עוד הם אמרו כי "היא לא רוצה להגיע? שלא תבוא. יש ממשלה בלעדיה. לא צריך אותה".

"עדיין אין פתרון לוועדה למינוי שופטים, אבל לנו אין יותר ממש מה לעשות בנידון", אמר גורם בגוש ל'וואלה'. "הכול סגור. עכשיו זה תלוי בבנט, שצריך להביא את שקד אם הוא רוצה שתקום ממשלה". גורמים בימינה אמרו כי המפלגה לא תתפשר בנושא: "לא תהיה ממשלה אם שקד לא תקבל את מקומה בוועדה למינוי שופטים".

התקדמות במשא ומתן נרשמה גם במגעים מול מפלגת רע"מ. רע"מ אמורה לקבל את ראשות ועדת הפנים בכנסת, ובין התוכניות שתעלה: הקפאת חוק קמיניץ עד לחקיקה חדשה, תכנית עשור כלכלית של 50 מליארד ש״ח והכרה במספר כפרים בלתי מוכרים בנגב.

בתקווה חדשה ובימינה אומרים שמנסור עבאס יכול לשכוח מביטול או הקפאה של חוק קמיניץ. לדבריהם, המקסימום שיקבל זה את מה שנתניהו, גנץ וניסנקורן נתנו לו – צמצום האכיפה כלפי בנייה בלתי חוקית שנבנתה לפני 2018. בנייה בלתי חוקית לאחר מכן תמשיך להיאכף, בדיוק כפי שהיה בממשלה היוצאת.

גורמים ברע"ם שצוטטו ב'חדשות 12' אמרו כי הם עדיין כלל אינם קרובים לחתימה. ח"כ ואליד טאהא, חבר צוות המשא ומתן של רע"מ אומר ל'מעריב': "עוד לא נסגר כלום". לעומתו גורם בגוש אומר כי "העניינים סגורים פחות או יותר עם רע"מ, הם לא הבעיה". גורם בקואליציה המסתמנת אמר כי למנסור עבאס אין אופציות בחוץ. הוא יצטרך להתפשר על חוק קמיניץ ועל נושא הבנייה הבלתי חוקית.

השיחות שהחלו אתמול בכפר המכביה יימשכו גם הבוקר בניסיון לגשר על המחלוקות. אתמול ראשי המפלגות הגיעו ועזבו את המקום לסירוגין. המחלוקת בין יו"ר תקווה חדשה גדעון סער למפלגות המרכז-שמאל סביב פיצול תפקיד היועמ"ש ככל הנראה קרובה להסכמה עקרונית שהנושא ייבחן.

לקראת השעה 23:00 אתמול הגיע המשא ומתן בין הצדדים לטונים גבוהים עם צעקות מצד שקד, שמיועדת להיות שרת הפנים ומתעקשת לשמור על מקומה בוועדה. לקראת אמש הצטרף לשיחות גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. במקביל לכך, גורמים ברע"ם אמרו כי הם עדיין כלל אינם קרובים לחתימה.

המגעים נמשכו עד לשעות הבוקר והצדדים הגיעו להסכמות ברוב הסוגיות המהותיות. סמוך לשעה 05:30 לפנות בוקר העלה צבי האוזר מתקווה חדשה פוסט לפייסבוק שבו כתב: "שחר של יום חדש". כמו כן, בתקווה חדשה מנסים להחזיר את משרד התקשורת לשר לשעבר יועז הנדל.

ב'ווינט' דווח כי בין המחלוקות שנידונו במהלך הלילה היה הניסיון לגרום לשר האוצר המיועד, אביגדור ליברמן, לוותר על ראשות ועדת הכספים – כדי שלא יהיה אחראי גם על משרד האוצר וגם על הוועדה החשובה, וכל כספי הממשלה יעברו דרכו.

לאחר לילה דיונים, ראשי המפלגות התפזרו לפנות בוקר לבתיהם וצפויים להשתתף בהמשך בכנסת בבחירות לנשיאות. בחצות הלילה יפוג תוקפו של המנדט של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד להקים ממשלה. לדברי גורמים המעורבים במשא ומתן, לא ברור עם לפיד יכריז ש"עלה בידו" להקים ממשלה עד השעה 11:00.

בכירים ב"גוש השינוי" העריכו אמש, כי עד היום בצהריים יודיע יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לנשיא המדינה ראובן ריבלין כי עלה בידו להרכיב ממשלה. לפיד אמור למסור את ההודעה לנשיא בטלפון ולפרט באוזניו את הרכב הקואליציה. במקביל, הוא אמור להעביר הודעה בכתב ליושב ראש הכנסת, על מנת שזה יזמן בתחילת השבוע הבא ישיבה מיוחדת, שבה תוצג ותושבע הממשלה ה־36.

ח"כ מתן כהנא הסביר בראיון ל'גל"צ' את הקרב על הוועדה למינוי שופטים: "זה קריטי לנו. אנחנו מחויבים שלא יהיה שינוי משמעותי במערכת המשפט, זה בנפשנו. הציבור ניזון בעיקר מספינים של אנשים שלא רוצים שהממשלה תקום. אם כולם יבואו עם נפש חפצה כמונו – תהיה ממשלה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים