שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » "יתכן שטראמפ הפסיד בגלל עסקת המאה"
ראיון מיוחד
כתב הבית הלבן, העיתונאי אנטוני הרפר המזוהה עם הקהילה האוונגליסטית טוען שהבחירות זויפו, פנס טעה וטראמפ הנשיא הטוב ביותר • וגם: מה דעתו על הפוליטיקה בישראל?
אנטוני הרפר | צילום: באדיבות המצלם

תוצאות הבחירות כבר סופיות, בשבוע הבא בשעה הזאת כבר יישב ג'ו ביידן בבית הלבן, אבל רבים מתומכיו של הנשיא המכהן בטוחים כי מדובר בגניבת קולות. העיתונאי האמריקני אנטוני הרפר, כתב הבית הלבן המזוהה עם הקהילה האוונגליסטית בארצות הברית, מספר בראיון מיוחד ל'בחזית' על התחושות של תומכי טראמפ.

"היה הרבה טיוח בבחירות האלה. הנקודות שהביאו עורכי הדין של טראמפ, רודי ג'וליאני ושרה פיילין, זכו להתעלמות מוחלטת. במהלך הדיון בשבוע שעבר בסנאט לא היה שום דיון חקירתי. אני לא מבין למה סגן הנשיא פנס לא הורה על ביצוע חקירה, כפי שהציע הסנטור טד קרוז וסנטורים נוספים. זה פשוט הלך מהר לאישור. אותי זה מדאיג".

"הבחירות האלה נגנבו. השמאל שולט בשיח וכל הדאגות שהעלה טראמפ זכו להתעלמות. אני חושש שאמינות של הבחירות, העניין הזה היה יכול להיפתר. כשחושבים על הבחירות הבאות בעוד שנתיים, יש לפחות 75 מיליון איש שהצביעו לטראמפ ומודאגים שבחיים לא נקבל שוב בחירות הוגנות".

איך יכול להיות שכל בתי המשפט דחו את הטענות הצוות של טראמפ?

"השמאל השתלט גם על בתי המשפט. בית המשפט העליון פחד לצאת בעמדה בנושא, יש אכזבה גדולה מבית המשפט העליון שפחד להתערב, זה חוסר אחריות. יש נטייה שמאלה בהמון מוקדי שלטון. אמריקה בסכנה, מערכת המשפט והמערכת הפוליטית נוטה שמאלה".

"האוונגליסטים מאוד מאוכזבים מפנס"

הוא מביע ביקורת על סגן הנשיא מייק פנס שלא התגייס למען הנשיא בדיון בשבוע שעבר בקונגרס על אישור תוצאות הבחירות, ותוהה למה לא סייע לקדם את ההצעה של הסנטור הרפובליקני טד קרוז שהציע לדחות את ההצבעה במספר ימים ולנהל חקירה על הטענות של טראמפ.

"למה אדם שיף יכול לנהל שימועים, כמו שהוא עשה בטענה שטראמפ היה בקנוניה עם הרוסים, אבל לטראמפ לא מגיע זכות דומה לשימוע פומבי בטענות שלו"

"יש אכזבה גדולה בקרב האוונגליסטים שפנס לא נתן לסנטור קרוז לעשות דיון על הראיות, על הטענות להונאה, אני לא מבין למה הם לא הכריחו לקיים דיון על זה. מהמבט של האוונגליסטים, הסנטור טד קרוז לא מספיק התעקש שסגן הנשיא פנס יעשה משהו בנידון. עורכי הדין של טראמפ אמרו בפירוש שלפנס יש סמכות לדרוש חקירה והוא לא עשה את זה".

"למה אדם שיף (איש המפלגה הדמוקרטית, שהוביל את משפט חקירת טראמפ-רוסיה) יכול לנהל שימועים, כמו שהוא עשה בטענה שטראמפ היה בקנוניה עם הרוסים, אבל לטראמפ לא מגיע זכות דומה לשימוע פומבי בטענות שלו".

הוא מגנה בראיון את המתקפה על הקפיטול: "זה היה מאוד מכאיב, אני כמובן לא תומך באלימות הזאת", סיפר על תחושותיו, אך הביע תמיכה בטענות שהמהומות אורגנו על ידי ארגוני שמאל קיצוני. "רודי ג'וליאני הציג הוכחות שזה אורגן על ידי קיצוניים, אבל הרשתות החברתיות הסירו את הסרטון שלו בנושא". לדבריו, "הייתה תוכנית להגיע לעצרת של טראמפ ולהתחפש לתומכיו". הוא גם טוען כי התרשם שמשטרת הקפיטול לא עשתה די למנוע את הפריצה.

יש לטראמפ הרבה ביקורת על סגן הנשיא פנס, אולי אפילו כעס, שלא הגן על זכותו לשימוע פומבי לטענות להונאת הבחירות

בנוסף, הוא שולל כל אחריות של הנשיא להתנהגות של תומכיו. "אין שום ראיות שבדבריו של טראמפ היה קריאה להשתלטות אלימה על הקפיטול. לאנשים היה זכות להפגין ברוגע מול הקפיטול, זכותו להזמין אנשים להפגין למענו".

"מקווים שטראמפ ירוץ ב-2024"

בראיון אני מנסה להבין מהרפר כיצד טענתיו על השמאל מסתדרות מול סגן הנשיא פנס הימני, שותפו למרוץ של הנשיא טראמפ, אוונגליסטי בעצמו. "יש לטראמפ הרבה ביקורת על סגן הנשיא פנס, אולי אפילו כעס, שלא הגן על זכותו לשימוע פומבי לטענות להונאת הבחירות", הוא עונה בהתחמקות.

על ההחלטה של טראמפ להחרים את השבעת ביידן, לעומת ההשתתפות הצפויה של פנס בטקס, הוא אומר כי "זה יהיה מסר סותר, לא מאוחר מידי בשביל פנס לשקם את יחסיו עם טראמפ. האוונגליסטים מצפים מפנס שיודה שטעה בהתנהלות שלו בקונגרס. עדיף לו לא ללכת, זה ייתן את המסר הלא נכון. ביידן והאריס מייצגים את הסוציליסטים. נכון שהוא רוצה לתמוך בהעברת שלטון תקינה, אבל השתתפות בחגיגה שלהם זה לא רעיון טוב".

"טראמפ יצא להגנת חופש הדת של מוסדות התפילה, כולל בתי כנסת, והכריז עליהן כמקום חיוני במהלך המגפה. ביידן והאריס לא הביעו שום עמדה בנושא חופש הדת"

באופן מפתיע, העיתונאי האוונגליסטי ממספר על עוד ביקורת נגד סגן הנשיא בקרב קהילתו, שעד לפני מספר שבועות היה אהוד מאוד בקרב הקהל הנוצרי: "לפנס יש עמדות חזקות בנושאים שמרניים, בתמיכה בישראל, הוא אולי מסגני הנשיאים התומכים ביותר בישראל בהיסטוריה. אבל עתידו הפוליטי בסכנה", הוא מוסיף ומפרט את הטענות של הנוצרים כלפיו בעניינים שמרניים, מתקופת כהונתו כמושל אינדיאנה. להערכתו, הוא יתקשה לקבל תמיכה בעקבות כך בבחירות לנשיאות עוד 4 שנים.

"אנחנו מקווים שטראמפ ירוץ שוב ב-2024", הוא מביע את תקוותו, אך מעריך שטראמפ לא יבחר בפנס כמועמד לסגנו במקרה וירוץ. כשאני שואל אותו מי המועמד המועדף עליו כנשיא במקרה וטראמפ לא ירוץ, הוא מציע את טד קרוז כמי שבעל סיכויים גבוהים לקבל את תמיכת הקהילה האוונגליסטית בפריימריז.

אנטוני הרפר

בראיון התייחס גם למשמעות של תוצאות הבחירות על האופי של ארצות הברית: "טראמפ יצא להגנת חופש הדת של מוסדות התפילה, כולל בתי כנסת, והכריז עליהן כמקום חיוני במהלך המגפה. ביידן והאריס לא הביעו שום עמדה בנושא חופש הדת. זה מאבק על הנשמה של אמריקה. זה צבוע מצידו של ביידן לדבר על הנשמה של אמריקה, כשהוא מתכחש לנשמה".

"אין נשיא מושלם, אף מנהיג פוליטי מושלם, אנחנו בזמן מאוד קריטי, אני לא מאמין שנצליח לנקות את הבעיות בבחירות עם רוב של השמאל. יש אוונגליסטים שחושבים שאנחנו בתקופה קריטית יותר מבמלחמת האזרחים, יש לנו יותר מה להפסיד מבזמן כהונת אברהם לינקלון".

"אולי טראמפ הפסיד בגלל עסקת המאה"

הרפר, כצפוי תומך ישראל גדול, שאף מתגאה בתמונת פרופיל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מעלה בראיון טענה ששמע מהרב הלל וייס, לפיו עסקת עסקת המאה שהציג טראמפ, הכולל תוכנית לחלוקת הארץ והקמת מדינה פלסטינית בשטחי ארץ ישראל, גרמה לטראמפ להפסיד בבחירות.

"יש חוסר הבנה לגבי תוכנית השלום, במפה מוצע להקים מדינה פלסטינית, במדינת ישראל, ייתכן וההצעה של טראמפ שישראל תאבד קרקע גרמה לבעיות הפוליטיות שלו. ייתכן וזאת תגובה משמיים למי שרצה לעבור על הציווי של הקדוש ברוך הוא לתת את ארץ ישראל לעם ישראל. אסור שישראל לעולם תאבד קרקע, זה ניתן לאברהם יצחק ויעקב. האוונגליסטים היו מבולבלים ומאוכזבים מתוכנית השלום הזאת. אני לא בטח שהנשיא טראמפ באמת תמך בהצעה של הקמת מדינה פלסטינית בגבולות ישראל".

"הייתי רוצה לשבת בעתיד עם טראמפ וקושנר ולקבל תשובות לגבי עסקת המאה, אם הם היו מודעים לאיסור לחלוקת ישראל". למעט זאת, במענה לשאלתי האם יש לו ביקורת נוספת על ההתנהלות של טראמפ בארבע שנים האחרונות, הוא מתקשה למצוא משהו: "אף נשיא פה לא מושלם, אבל טראמפ מהנשיאים הטובים ביותר שהיו לארצות הברית".

"יתכן וההצעה של טראמפ שישראל תאבד קרקע גרמה לבעיות הפוליטיות שלו"

הרפר, שמתעסק רבות בחקירת נושא האנטישמיות, אומר כי "מדינה שיש בה אנטישמיות לא יכולה להיות יותר אומה טובה". הוא מאשים כי "חלקים בתקשורת השמאל מגלים סימנים של אנטישמיות, והם תומכים בביידן והאריס". הוא מביע חשש לגבי מצבה של ישראל תחת ממשל בביידן: "אני רואה חשש ממשי לביטחון ישראל מחידוש השיחות עם איראן".

דונלד טראמפ ומייק פנס | צילום: Alex Gakos, שאטרסטוק

על הדרך, אני מתעניין בעמדתו על הפוליטיקה הישראלית. "נתניהו הוא הבחירה הטובה ביותר לישראל בנקודה הזאת. גנץ מקבל תמיכה מהערבים בישראל, זה סימן לא טוב. נתניהו זוכה לתמיכה הימין והחרדים, מה שגנץ לא הצליח להשיג. אני לא מכיר מועמד שיותר טוב מנתניהו, יש לו תמיכה רחבה פה". לכו תספרו לעיתונאי האמריקני שגנץ כבר לא כל כך רלוונטי ולנתניהו כבר אין בעיה עם ערבים.

"חושש שיחסמו אותי"

ככתב וותיק בבית הלבן, הוא חושש שבממשל הבא, על רקע המדיניות לחסום אנשי ימין, עד לשיא של חסימת הנשיא ברשתות החברתיות, גם הוא יינזק. "אני הייתי כתב בבית הלבן בממשל אובמה-ביידן, רוב התקשורת לא שאלה אז שאלות מאתגרות, אני הייתי שואל שאלות קשות ואז הפסיקו לתת לי לשאול שאלות. זה פגיעה בחופש העיתונות. הם השתיקו את השאלות שלי, זה מטריד שאני לא יכול לא יכול לעלות נושאים, שעמיתים שלי מגדירים כמשוגעים. אני מתכוון להישאר בתפקיד גם בממשל הבא, אבל אני חושש שלא יתנו לי לעבוד, אני מודאג שהם לא ירצו אותי בבית הלבן כי יש לי זווית שונה על הערכים בארצות הברית".

הוא מביע חשש כי יסתמו גם לו את הפה. "זה טרנד מדאיג", הוא אומר על סתימת הפיות לנשיא טראמפ ברשתות החברתיות. "הם יכולים לחסום אותי ואת כל מי שישאל שאלות על ביידן האריס". על הדרך הוא גם מנסה לשכנע אותי לעבור לעבור לאפליקציית סיגנל, המתחרה בווטצאפ. "אני חושש שיסמנו אותי ועיתונאים אחרים", הוא אומר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים