שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "כהונה ארוכה של ראש ממשלה מהווה סכנה"
"חוק איראן"
החוק שימנע מנתניהו להתמודד בבחירות נחשף: "משהתגלה "כשל השוק" הדמוקרטי, יש לטפל בו, ולפיכך יש לפעול להגבלת כהונת ראש ממשלה"
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו | צילום: Roman Yanushevsky, שאטרסטוק

הצעת החוק שמטרתה למנוע מראש הממשלה ויו"ר האופוזיציה המיועד בנימין נתניהו מלהתמודד לכנסת בבחירות הבאות כבר הונחה על שולחן הכנסת על ידי סיעת תקווה חדשה.

על פי ההצעה, לחוק תקופת צינון האוסר על אלוף או ניצב בצינון להתמווד לכנסת, יתסף סעיף לפיו גם "ראש ממשלה או ראש ממשלה חלופי המכהן באחד מתפקידים אלה שמונה שנים או יותר ברצף, או שכיהן תקופה כאמור ולא חלפו ארבע שנים מיום סיום כהונתו", ייאסר להתמודד לכנסת. על פי ההצעה, חוק זה יחול החל מהבחירות לכנסת העשרים וחמש.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "בממשל דמוקרטי קיימת חשיבות וחיוניות רבה לתחלופה של העומד בראש המערכת כדי למנוע ניוון וניתוק. שלטון ממושך מנוגד למהותה של הדמוקרטיה. ראש הממשלה מנחם בגין ז"ל לימד אותנו כי "שלטון ממושך באומה ובמדינה, זוהי תופעה חמורה מאוד… כלל גדול הוא, כי שלטון ממושך הוא סכנה לחירות האומה ולמוסר בניה. שלטון ממושך, אפילו אם הוא מיטיב למישהו, הוא רע מעיקרו… הוא מוליד שחיתות. הוא אינו יכול שלא ליצור: התנשאות שליטים, תלות נשלטים, פחד תלויים". במרבית המקרים המערכת הדמוקרטית, בדומה לשוק החופשי, יוצרת את התחלופה הנדרשת בתפקדי ראש הממשלה, וכך גם היה במרבית השנים במדינת ישראל".

"כהונה ארוכה של ראש ממשלה מהווה סכנה כי המחזיק בכוח השלטוני יצבור עוצמה רבה, באופן המנוגד לעקרונות הדמוקרטיה, שמבוססת על רעיון של ביזור עוצמה ויצירת איזונים ובלמים שלטוניים. ואולם, בשיטת הממשל הפרלמנטארית, בניגוד לשיטה הנשיאותית, לא מקובלת הגבלת כהונה של ראש ממשלה, משום שהבחירה היא למפלגה ולא בחירה אישית לראש הרשות המבצעת".

"עם זאת, חלות תמורות משמעותיות במשטר הפרלמנטארי בעשורים האחרונים. המחקר האקדמי מלמד כי במספר דמוקרטיות פרלמנטאריות ישנה התחזקות משמעותית של מוסד ראש הממשלה עד אשר הוא דומה במהותו לנשיא בדמוקרטיה נשיאותית, בתהליך שמכונה "התנשיאותיות" (presidentialization) (ראו למשל, Robert Elgie and Gianluca Passarelli, The Presidentialization of Political Executives, in The Oxford Handbook of Political Executives (2020)). גם בישראל מתרחש תהליך דומה, שבא לידי ביטוי בהעצמת כוחו של ראש הממשלה לעומת גורמים כמו הכנסת, מליאת הממשלה ומשרדי הממשלה השונים".

"משהתגלה "כשל השוק" הדמוקרטי, יש לטפל בו, ולפיכך יש לפעול להגבלת כהונת ראש ממשלה. הצעת החוק המוצעת עושה שימוש במנגנון "הצינון", המקובל בשיטה החוקתית הישראלית וזאת כדי "לצנן" את מי שהיה במוקד הכוח שנים ארוכות מהמשך פעילות פוליטית לתקופה קצובה, וכך להבטיח תחלופה פרסונאלית בתפקיד ראש הממשלה".

"מנגנון הצינון הוא כאמור מנגנון קיים ומקובל בשיטה החוקתית הישראלית המעוגן בחוק-יסוד: הכנסת. להבדיל מהסדרים אחרים שעלו בהצעות חוק שונות בעניין הגבלת כהונת ראש ממשלה, הסדר הצינון מהכנסת הינו ההסדר האפקטיבי היחיד אשר יכול להגשים את תכלית החוק והוא מניעת ריכוז יתר של כוח, מניעת השחתה וזאת בצורה מידתית ומקובלת", לשון הצעת החוק.

ב'ישראל היום' דווח כי קידום החוק עלה לפי דרישתו של ח"כ זאב אלקין, שניהל את המו"מ מטעם תקווה חדשה בראשות גדעון סער. בימינה ביקשו לקדם מגבלה אחרת על נתניהו, לפיה מי שכיהן כראש ממשלה במשך עשר שנים לא יוכל לקבל מנדט להרכבת ממשלה. לדברי גורם בימינה, הסעיף הדרקוני אכן מופיע בהסכמים אך "כלום לא סגור ונכריע לגביו בהמשך".

בימינה הכחישו את הפרסום ומסרו כי "אין, לא הייתה ולא תהיה הסכמה בעניין מניעת ריצה לכנסת. מדובר בהצעה שעלתה, לא סוכמה והיא גם לא תהיה. הדבר היחידי שהיה והוסכם הוא הגבלת כהונת רה"מ ל-8 שנים או 2 קדנציות".

לאחר פרסום התגובה מטעמה של ימינה, גורם בקואליציה המתהווה שצוטט ב'חדשות 12" הבהיר שבמפלגה הסכימו לחוק – ולטענתו, בימינה "נבהלו" מהפרסום – ולאחר מכן בחרו לסגת מכך.

הליכוד בתגובה: "בנט הופך את ישראל לדיקטטורה חשוכה – צפון קוריאה פינת איראן. ראש הממשלה נתניהו נלחם באיראן, ובנט מביא חוק מאיראן. החוק הזה יוציא את ישראל מחברת הדמוקרטיות הנאורות ויכניס אותה למשטרי הרודנות החשוכים ביותר".

"אחרי שבנט רימה את בוחריו והעביר קולות מימין לשמאל רק כדי למנות את עצמו לראש ממשלה עם 6 מנדטים, עכשיו הוא מביא חוק שלא קיים בשום דמוקרטיה בעולם, במטרה לפסול את ראש הממשלה נתניהו מלהתמודד לכנסת ובכך לחסל את המנהיג החזק של הימין. בנט חוצה כל קו אדום במרדף המטורף שלו לכיסא ראש הממשלה בכל מחיר", לשון הודעת הליכוד.

יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', תקף בטוויטר: "תגידו, לאנשי ימין (ימין, לא ימינה) יהיה מותר להצביע בבחירות הבאות?". ח״כ אופיר סופר (הציונות הדתית) בתגובה על קווי היסוד של ממשלת לפיד-בנט: "ממשלת השמאל שמכרה את הנגב לתנועה האיסלמית יורדת לעוד שפל מוסרי ומבקשת לבטל ולמנוע את בחירתם של מעל מיליון מאזרחי ישראל. אוי לבושה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים