שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » כוכבי: "נכין תוכניות אופרטיביות נגד איראן"
רומז לתקיפה?
הרמטכ"ל התנגד נחרצות לכוונת ביידן להגיע להסכם עם איראן: "חזרה להסכם זה דבר רע ולא נכון". עוד הזהיר: "ביום פקודה ומלחמה יפלו פה המון טילים" • צפו בנאום המלא
אביב כוכבי | צילום: דובר צה"ל
דברי הרמטכ"ל |
צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS)

הרטמכ"ל אביב כוכבי הביע היום (שלישי) התנגדות לחזרה להסכם הגרעין עם איראן מ-2015 או להגעה להסכם דומה: "אני מבקש להבהיר את עמדתי – חזרה להסכם הגרעין מ-2015 ואפילו אם יושג הסכם משופר הוא יהיה הסכם רע ברובד האופרטיבי והאסטרטגי, ולכן אסור לאפשר הסכם כזה. אם הסכם הגרעין מ-2015 היה מתממש, בסופו של דבר איראן הייתה יכולה להתקדם להשיג לעצמה פצצה, מכיוון שההסכם לא כלל הגבלות שימנעו את זה בסופו".

בנאום בכנס השנתי הבינלאומי ה-14 של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) רמז לאפשרות של תקיפה באיראן: "יש למנוע כל יכולת איראנית להגיע לפצצה. איראן יכולה למרות לחצים בינלאומיים להגיע לפצצה. לכן הנחתי את צה"ל להכין מספר תוכניות אופרטיביות בנוסף לתוכניות שקיימות, ואנחנו שוקדים על התוכניות האלה, ונפתח אותן במעלה השנה הקרובה. מי שיחליט על הפעלתן – הוא כמובן הדרג המדיני, אבל התוכניות צריכות להיות על השולחן, מתורגלות ומוכנות לפעולה".

הוא הזכיר כי "היום, אין ספק שאיראן בנתה יכולת להפוך למדינת גרעין צבאי. מימוש הסכם הגרעין מ-2015 היה נותן ביד איראן להגיע לפצצה. כיום איראן בונה יכולות שיאפשרו לה לזנק לייצור פצצה בקצה מהיר, עד כדי חודשים ושבועות".

בנאום שערך 50 דקות התייחס לשלל האתגרים הביטחוניים של ישראל: "האויב בחר למקם את עצמו במרחב העירוני, הוא בחר למקם את האמל"ח, לרבות הטילים והרקטות במרחב העירוני, הוא מכוון על עפולה, ועל מטולה, ועל גוש דן – אלפי טילים ורקטות בהיקף חסר תקדים. תקיפת משגר טילים בודד, בתוך או בצמוד לבית מאוכלס, תמנע פגיעה בבית דירות בישראל וכך תמנע פגיעה בעשרות אנשים. חובתנו לתקוף את המשגר הזה, חובתנו לתקוף גם את עשרות ומאות המשגרים הפרוסים בשטח".

"זו הזדמנות וחובה מבחינתי להזכיר לאזרחי מדינת ישראל בצורה הכי ברורה שביום פקודה, במלחמה יפלו כאן הרבה מאוד טילים ורקטות וזה לא יהיה פשוט. אל מול האיום הזה אנחנו נעמיד תקיפה נרחבת ביותר, שתכלול את תקיפת הטילים הרקטות והאמל״ח בין אם בשטח פתוח ובין אם בצמוד או בתוך בניינים".

"צה"ל פועל בלפחות שש זירות"

כוכבי הרחיב ברמיזות על הפעולות של צה"ל: "בשבוע אחד בדצמבר תקפנו במדינה א' אתר ייצור ואמל"ח. למחרת יורטו שתי רקטות ובתגובה חיה"א תקף – בין היתר מטרת ייצור משמעותית. בין לבין ביצענו פעולת קומנדו בזירה שהיא לא בהכרח במעגל ראשון ואחרי יומיים חזרנו לתקוף בזירה א' ומנענו העברת אמל"ח. בפיקוד מרכז, לילה לילה, נערכו באותו השבוע בדצמבר בין 10-7 מעצרים, חלקם היו יכולים להוות פיגוע, ובמקביל בוצעו פעולות הגנה מפני פעולות סייבר".

"צה"ל פועל בלפחות שש זירות ובשישה ממדים. אנו פועלים בסוריה, לבנון, עזה, איו"ש, איראן ועוד. הממדים הם אוויר, ים, יבשה, התודעה, הספקטרום והסייבר. זה חסר תקדים שמדינה צריכה לפעול בכל הממדים והזירות כל הזמן. זה מצריך תיעדוף, רמת עירנות ומודיעין".

"סביבנו מתנהלים לפחות חמישה מאבקים ברחבי המזרח התיכון. יש השואלים מה לנו ולמה שקורה בעיראק – הרבה. העובדה שהמדינה לא מצליחה להחזיק עצמה כמדינה ריבונית, מאפשרת לאיראן להעביר דרכה אמל"ח. הכאוס שם משפיע גם עלינו".

"אתאר מה חושבים אויבינו עלינו. הם תופסים אותנו כבעלי יכולת מודיעינית גבוהה ואת עצמם כחדירים מודיענית. ישראל נתפסת כמי שמבצעת פעילות ברמה גבוהה במזה"ת. ישראל נתפסת כמי שיודעת ומצליחה להגן על עצמה – היא פעלתנית, יוזמת ומסכלת. כל זה מסייע מאוד להרתעה הישראלית".

"המצב הביטחוני במגמת שיפור וההרתעה התחזקה. ככלל, אין עניין בקרב אויבינו ליזום פעילות התקפית, רק תגובתית. אנחנו לא מזהים כרגע אף אחד מאויבינו שמתכוון, רוצה או שוקל ליזום מלחמה או מבצע נרחב נגד ישראל".

"ישראל וצה"ל מחזקים את קשריהם ובריתותיהם, בדגש על הקשר עם האמריקאים. רמת האינטימיות עם ארצות הברית גבוהה מאוד. גם עם #רוסיה, וזה לא מובן מאליו, יש תיאום מבצעי. גם עם מצרים וירדן ישנם קשרים חזקים".

עוד הוסיף על הבריתות באזור המזרחהתיכון: "מול הציר השיעי מאיראן, עיראק, סוריה ולבנון, התהוותה ברית אזורית חזקה מיוון ועד למדינות המפרץ. האיראנים רואים בכך סוג של לפיתה רעיונית ואסטרטגית".

"זו הייתה אחת השנים הבטוחות ביותר וכל זה לא קורה מעצמו – זאת אודות למודיעין משובח, הגנת גבולות אפקטיבית ויכולות תקיפה. עם זאת, זה גם יכול להשתנות, לאויב יכולה להיות הצלחה כזו או אחרת".

"איום הטילים והרקטות הוא המשמעותי ביותר"

הרמטכ"ל על האיום הנשקף מצד ארגוני הטרור המקיפים את ישראל: "איום הטילים והרקטות הוא המשמעותי ביותר – ההיקף גדל, ראשי הקרב גדלו, הדיוק בחלק מהמקומות גדל וזה הגיע לממדים משמעותיים. חזבאללה וחמאס בנו בעשור האחרון כוחות שאמורים לפשוט לישראל ביום פקודה, ובנוסף הם יותר ויותר מחזיקים אמל"ח מתקדם באמת. הטכנולוגיה משנה את העולם, וכשהיא זמינה, היא זמינה גם לאסלאם רדיקלי".

"דאעש לא נעלם מהמזרח התיכון – לא מסיני, לא מירדן ולא ממצרים. ולגבי האיראנים אתייחס ממוקד יותר בהמשך", הוסיף הרמטכ"ל. בפנייה לתושבי עזה אמר כי "ביטחון זה לא רק הפעלת כוח. ביטחון זה מקלות וגזרים. לגזרים יש תנאי. אם לא יוחזרו השבויים והנעדרים לא יינתנו יותר הקלות. על זה נתעקש".

על המערכה שבין המלחמות: "המב"מ היא מלחמת מנע שנועדה להרחיק את המלחמה. בשנת 2020 תקפנו מעל חמש מאות מטרות, אבל יש עוד מבצעים שאינם תקיפת מטרות. הם מבצעים מסוג אחר". צמצמנו העברות אמל"ח בציר היבשתי והעברות כספים, ובמקביל השמדנו מנהרות בעזה".

"במלחמה ייפלו פה הרבה מאוד טילים, וזה לא יהיה פשוט ומול האיום הזה אנחנו מתכוונים להעמיד תקיפה נרחבת בשטחים פתוחים וצפופים של האויב. זה יימנע פגיעה משמעותית באזרחי ישראל. בזכות מודיעין ויכולות התקפיות נצמצם את איום הטילים על ישראל".

"בתקיפות צה"ל במלחמה עשוי להיגרם נזק אגבי, אף שנקפיד על הדין הבינלאומי ונזהיר את האוכלוסיה מראש. אני כבר עכשיו מזהיר את אזרחי עזה ולבנון – ברגע שתחל מתיחות, עזבו את המקום שבו אתם נמצאים שעמוס בטילים ורקטות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים