שיתוף
תגובות
חדשות » סביבה » כינוס ראשון של פורום האקלים הישראלי
משבר האקלים
נשיא המדינה: "הנסיבות אמנם מגבילות אותנו, אך הן לא מגבילות את רוחנו ואת הרצון של כולנו לשנות את העולם, ולהוסיף את החלק הקטן שלנו לתיקון העולם"
משבר האקלים - התחממות גלובלית | צילום: Diana Parkhouse, שאטרסטוק

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים היום, בכינוס המקצועי הראשון של פורום האקלים הישראלי שהקים. הכינוס, שמטרתו להגדיר את אופי פעילות הפורום, התקיים באופן מקוון עקב התפשטות נגיף הקורונה וכלל 150 משתתפים. עוד נשאו דברים השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ויו״ר פורום האקלים ד״ר דב חנין.

"פורום האקלים הישראלי" הוקם במטרה לפעול לשיפור משבר האקלים ולהגדיר את תפקידה של מדינת ישראל בהתמודדות עמו. בפורום ישנם נציגים מענפים שונים: ממשלה, כנסת, אקדמיה, שלטון מקומי והמגזר העסקי והתעשייתי. הפורום פועל בחסות בית הנשיא ויתכנס מספר פעמים בשנה. חבר הכנסת לשעבר, ד"ר דב חנין, מנהל את הפורום בשיתוף פעולה עם ארגון ״חיים וסביבה״, ארגון הגג של הארגונים הפועלים בתחום זה.

הנשיא פתח את דבריו ואמר: “פורום האקלים מרשים מאוד ורק עכשיו ישנם לפחות 146 משתתפות ומשתתפים כאן איתנו בשיחה. הייתי שמח לראות את כולכם כאן בבית הנשיא עם ראש הממשלה נפתלי בנט, השרים, המנהלים וכל מי שהיה אמור לתרום את חלקו. הנסיבות אמנם מגבילות אותנו, אך הן לא מגבילות את רוחנו ואת הרצון של כולנו לשנות את העולם, ולהוסיף את החלק הקטן שלנו לתיקון העולם שנקרא התמודדות עם משבר האקלים. אנו נשתף פעולה בפורום אקטיבי שמטרתו לא רק לשים את נושא משבר האקלים על סדר היום, אלא גם לקדם תיאום ותכנון טובים יותר בפעולות הנעשות בתחום. ציר מרכזי בעבודת הפורום בנושא משבר האקלים הוא כמובן המשרד להגנת הסביבה בראשות השרה תמר זנדברג, בנוסף לכלל זרועות הממשל, המהוות שותפות חיוניות בעשייה.״

הנשיא הוסיף: ״אני שמח במיוחד על הפעילות המשמעותית שהייתה לנו עם משלחת מכובדת מאוד לכנס גלאזגו. אני חושב שעצם הנוכחות שלנו בגלאזגו היא אמירה חשובה ביותר. בפורום הזה חברות וחברים גופים מכלל גורמי הממשל, ארגוני החברה הישראלית, השלטון המקומי, האקדמיה, עולם העסקים, הבריאות, התקשורת, עולם האמונות והדתות ועוד. רוחב היריעה יאפשר לנו להטמיע בצורה טובה יותר את המסר ואת חשיבות האתגר בתודעה הציבורית הישראלית בכלל הרבדים, הגילאים, הקבוצות והעדות.״

עוד אמר הנשיא: ״אנו צריכים להיות אלה שניצבים כל העת על המשמר ומעלים לשולחן את הסוגיות לדיון משותף. השותפות, התיאום והדו-שיח הם חיוניים ביותר בנושא משבר האקלים; הרי אין כמעט נושא ששולט בכל כך הרבה דיסיפלינות ודרכי פעולה של תחומים שונים. אני סבור שקיים רצון של כולם לתרום לנושא, ויש פורומים המאפשרים זאת. אני נמצא כמעט מדי יום בתקשורת עם מנהיגים עולמיים וראשי ממשלה – אין מי שלא עוסק בנושא משבר האקלים. כל המדינות כולן. מצד שני, אנו נמצאים במעין אתגר גיאו-אסטרטגי מורכב, מכיוון שהקשב של העולם נע לכיוונים אחרים וקיים שיח בין-מעצמתי נוקשה. אני מקווה מאוד שהוא לא ישפיע על ההתקדמות שנעשתה באמצעות ההבנות ההיסטוריות שהושגו בגלאזגו.״

הנשיא חתם את דבריו ואמר: ״אנו נעשה את חלקנו, ואני אשמח לתרום בזירה העולמית לכל דבר שיקדם את הנושא הזה. יש קונצנזוס בקרב האנושות כולה בעניין אתגר האקלים האדיר שאנו נמצאים בפניו, אשר נמצא כעת בעשור הגורלי ביותר שלו. אנחנו נעשה כל שביכולתנו כדי לתרום את חלקנו, לא רק בתוך חלקת אלוהים הקטנה שלנו אלא גם בתרומה שלנו כאומה לאנושות כולה, בתחומים מאתגרים וחדשניים כפי שתמיד ידענו לעשות.״

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הוסיפה: "פורום האקלים הוא יוזמה מבורכת וחשובה. בדיוק ככה ישראל והעולם כולו צריכים להתמודד עם משבר האקלים: בשיתוף פעולה בין-מגזרי, תוך מכפיל כוח שיסייע לנו להביא פתרונות ולהשפיע באופן חיובי על החיים שלנו במדינה ובמזרח התיכון. אני מתחייבת בשמי ובשם המשרד להגנת הסביבה שאנחנו כאן בכדי לסייע, ולהוות גשר שיוצר את החיבור עם הממשלה. אני מודה לנשיא המדינה יצחק הרצוג וליו"ר פורום האקלים דב חנין, שהחליטו להוביל את הנושא החשוב הזה. ביחד נוכל להביא לשינוי ההכרחי של החברה האנושית, הישראלית והגלובלית, כדי להתאים את עצמנו בצורה הטובה ביותר לעולם החדש שמשבר האקלים מעצב".

יו"ר פורום האקלים, דב חנין אמר: "התנענו הערב את פורום האקלים הישראלי – צעד חשוב של גיוס מקבלי החלטות, חוקרים/ות ופעילים/ות ממגוון מגזרים ותחומים בחברה שלנו. שיתוף רחב כזה הוא חיוני להצלחתנו בהתמודדות עם הסכנות ובמיצוי ההזדמנויות להפוך את החברה שלנו לטובה יותר. אנחנו רוצים גם להגן על החיים שלנו ושל הדורות הבאים אבל גם לעשות אותם לטובים יותר. עכשיו מתחילה העבודה המעשית בקבוצות העבודה שיעסקו במגוון הגדול של סוגיות היומיום שמתקשרות למשבר האקלים. נעשה ונצליח!"

הקמת הפורום מסמנת את מחויבותה של מדינת ישראל לעמוד בקדמת הדיון בעולם בסוגיית משבר האקלים, מעלה את המודעות למשבר ולחומרתו בקרב המנהיגות הישראלית על כל גווניה, מקדמת שיתופי פעולה בין משרדי הממשלה העוסקים בנושא יחד עם הקבוצות והמגזרים השונים בחברה הישראלית ומקדמת שיתופי פעולה אזוריים ובינלאומיים לטיפול במשבר האקלים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים