שיתוף
תגובות
דעות » כיצד הפתרון למשבר האקלים מתחיל בבתים שלנו?
בית ירוק
האם ידעתם שמשבר האקלים נובע ישירות מכמות פליטות המזהמים לאוויר, כאשר לא פחות מ-40% מפליטות המזהמים נגרמים דווקא מבניינים- למגורים ומבני ציבור?
בניינים מזהמים. משבר האקלים | צילום: Zoran Photographer, שאטרסטוק

לאחרונה הסתיימה בגלאזגו שבסקוטלנד ועידת האקלים העולמית כאשר למעלה מ-100 מדינות השתתפו בפאנלים מקצועיים. המטרה היא אחת: להילחם במשבר האקלים, אשר מורגש היטב בכל פינה על הגלובוס, החל משיטפונות, גשמי זעף, גלי חום קיצוניים, קרחונים הנמסים ועד להיכחדות מיני בעלי חיים. הוועידה ויישום ההחלטות בעקבותיה, היא קריאת השכמה חיונית לאנושות כולה.

האם ידעתם שמשבר האקלים נובע ישירות מכמות פליטות המזהמים לאוויר, כאשר לא פחות מ-40% מפליטות המזהמים נגרמים דווקא מבניינים- למגורים ומבני ציבור? בניינים נחשבים לאחד הגורמים המשפיעים ביותר על ההתחממות הגלובלית.

אחד הפתרונות להפחתת מזהמים הוא תקן הבניה הירוקה, אשר לוקח בחשבון מספר פרמטרים להפחתת המזהמים, ביניהם צמצום צריכת אנרגיה חשמלית שמובילה לפליטות מזהמים. ככל שנקפיד לשלב פתרונות של צמצום צריכת האנרגיה, עידוד אנרגיה מתחדשת ושמירה על צריכה מבוקרת – כך נוכל לסייע לצמצום פליטות המזהמים.

כבר היום יש בישראל אלפי מבנים מאושרים על פי התקן, רובם חדשים, אולם יש וניתן לאשר גם מבנים קיימים לעמידה בדרישות התקן וכן ניתן להחיל את האישור על חלק מבניין. מאחר ואנחנו שוהים כ-90% מהזמן בתוך מבנים כדאי לוודא שהסביבה היא לפחות ירוקה, זו השקעה באיכות החיים ובעיקר בבריאות של כולנו.

לאחרונה הוענק לבית שולמית- "גן החלומות" בבאר שבע של עמותת גדולים מהחיים "אות המבנה הירוק" על הישגו המרשים וההיסטורי על היותו הגן הירוק ביותר בישראל שנבנה על-פי התקן הישראלי ת"י 5281 לבניה בת קיימה. המבנה השיג רמה של 4 כוכבים, כלומר הרמה הגבוהה ביותר בישראל והמבנה עתיד להיות ״מאופס אנרגיה״.

אם היו אומרים לכם שבעתיד בתי המגורים שלכם יהיו חסכוניים יותר, המשרדים בהם אתם עובדים יהיו בריאים יותר ובתי הספר של ילדכם יאפשרו יכולת ריכוז ונוחות? העתיד, ובכן, קרוב מתמיד: בחודש מרץ 2022 התקן הישראלי לבניה ירוקה 5281 יהפוך למחייב במסגרת חוק התכנון והבניה ולמעשה מדובר בצעד חסר תקדים שמטרתו לשפר את איכות החיים בסביבה הבנויה, לשמור על ערכים סביבתיים ולצמצם פליטות ושימוש במשאבי הטבע.

זוהי בשורה גדולה בהתמודדות עם משבר האקלים ולמעשה זו קריאה אמיתית ליצירת שינוי.

על פי הערכות, בעוד כעשר שנים, בהנחה והכל ילך כשורה ותלוי גם בתנופת הבנייה- הרי שמאות אלפי מטרים רבועים כבר יהיו בנויים וירוקים ויצמצמו את כמות הפליטות.

בחישוב גס, אם רק מבני המגורים כולם יהיו על פי הדרישות המזעריות בתקני הבידוד, הרי שבשנת 2030 החיסכון יביא לצמצום של 20% מפליטות המזהמים כפי שהתחייבה ישראל באמנה, כלומר חיסכון כלכלי של כחצי מיליארד ש"ח למשק בשנה.

אם נוסיף לכך מבני ציבור שיעמדו בתקן הבניה הירוקה ותקנים של בידוד, מערכות אנרגיה ועוד, הרי שמדובר בהשפעה מהותית למשק הישראלי ולאורח חיינו בעתיד".

הדס פאר הינה ראש תחום בניה ירוקה במעבדות איזוטסט.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים