שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » כיצד הקור קשור להצטננות – מפתיע
רינו וירוס
"לא פחות מ-20% מהאנשים יש את הרינו וירוס בכל זמן נתון – ורובם הם אסימפטומטיים, כלומר הם לא חלו בהצטננות ואפילו לא יודעים שיש להם את הנגיף"
תגיות: ,
תה עם לימון בחורף | צילום: PICTWORKS, שאטרסטוק

חורף ושפעת הם הגורמים העיקרים להגעת הצינון. מחקר חדש מבית הספר לרפואה של 'Yale' מצא כי נגיף ה'רינו' שהוא הגורם השכיח ביותר להצטננות, מתרבה במהירות רבה יותר במזג אוויר קר, וזו הסיבה לכאורה לכך שגופנו הופך לפחות חזק בניסיון לעצירת השפעת כשקר בחוץ.

"ככל שהטמפרטורה נמוכה יותר, התגובה החיסונית המולדת פוחתת", אומר הסופר הבכיר אקיקו איוואסקי, פרופסור לאימונוביולוגיה ב-Yale.

במשך עשרות שנים, גילו מדענים כי נגיף השפעת מתרבה במהירות ומשכפל את עצמו באזורי האף, שם הטמפרטורות יכולות להגיע לעד 8 מעלות הפרש משאר אברי הגוף. וזו הסיבה לכך שבימי החורף הצינון הוא התוצאה הישירה של קור. השאלה היא מדוע הקור קשור להכפלת הנגיף?

"אנשים רבים התמקדו בטבעו הפנימי של הנגיף ולא מצאו שום דבר קונקרטי, אז המחקר שלנו התמקד בתגובה החיסונית של הגוף", אומר איוואסאקי. "זה אחד המחקרים הראשונים שבכלל חקר את השאלה הזו".

איוואסאקי והצוות בראשות פוסט-דוקטורט אלן פוקסמן, בדקו את תאי דרכי אוויר שנלקחו מעכברים. חלק מהתאים נשמרו על 98.6 מעלות, אחרים על 91.4 מעלות – הטמפרטורה הממוצעת בנחיריים שלנו.

כמו מטוס קרב שמתחמק ממכ"ם, הטמפרטורה הקרירה יותר חותכת ככל הנראה את הגנת התאים: גם האנזימים שמזהים וירוסים וגם האותות המחברים את החיישנים האלה למערכת החיסון, נראו ביצועים הרבה יותר יעילים ב-98.6 מעלות מאשר באנזימים הקרים יותר. זהו ממצא שעשויות להיות לו השלכות על לימוד ומאבק במגוון רחב של מחלות עונתיות, לא רק בהצטננות.

"וירוסים אחרים נוטים להופיע בחודשי החורף הקרים, כמו נגיף השפעת", אומר איוואסאקי. "זהו דיכוי כללי של התגובה החיסונית בטמפרטורת חלל האף, ולכן אנו מצפים שגם וירוסים אחרים עשויים לנצל את התגובה החיסונית המדוכאת הזו".

הנגיפים החזקים ביותר הם עדיין אלה שמסוגלים להכפיל את עצמם בטמפרטורת הגוף הגבוהה יותר של 98.6 מעלות, כאשר המערכת החיסונית שלנו היא היעילה ביותר. וכפי שאיווסאקי מציין, גם החשיפה היא גורם חשוב לא פחות: אי הידבקות ברינו וירוס (מאופיין בנזלת ושיעול עם או בלי חום) מלכתחילה תעזור לשמור על הקור.

אבל, הוא מוסיף, "לא פחות מ-20% מהאנשים יש את הרינו וירוס בכל זמן נתון – ורובם הם אסימפטומטיים, כלומר הם לא חלו בהצטננות ואפילו לא יודעים שיש להם את הנגיף". 

"אם אתה במקרה אחד מ-20 האחוזים, אולי די רק לצאת לאוויר הקר, זאת כדי לקדם את שכפול הנגיף, כך שהמערכת החיסונית תדע להתמודד עם השפעת בחורפים הבאים ולמנוע את הצינון שנמצא אצליכם תדיר", אומר איוואסאקי.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים