שיתוף
תגובות
בריאות » כושר ואיכות חיים » כיצד מים תומכים במערכת החיסונית
טיפים ועצות
כיצד שומרים על מאזן הנוזלים בגוף, שומרים על מערכת החיסון – ונשארים בריאים?
כוס מים | צילום: Cozine, שאטרסטוק

מים הם המשקה הטבעי ביותר עלי אדמות, אחרי הכול, בני האדם שתו מים הרבה לפני ששתו קפה, בירה או יין. אז למרות ששתיית כוס מים לא דורשת מחשבה רבה, הנה תזכורת מדוע יש לשים לב לצריכת המשקה הוותיק ביותר בעולם.

לדברי סוזן בוורמן,  מנהלת הדרכת תזונה של חברת  הרבלייף העולמית, "גוף האדם מורכב מכמעט 70 אחוזים מים, ולכן אין זה מפתיע שאנו צריכים לשתות כמות מספקת של מים  כדי להישאר בריאים. יש לשתות מספיק מים כדי  שהגוף  יוכל לעכל כראוי את המזון שאוכלים, להעביר חומרים מזינים לתאים, ולהיפטר מהחומרים שהוא אינו זקוק להם". לדבריה: "ללא מספיק מים, הגוף יתקשה לווסת את טמפרטורת הגוף, המפרקים לא יהיו משומנים וגם השרירים יתעייפו מהר יותר. השורה התחתונה: כל תא, רקמה ואיבר זקוקים למים כדי לתפקד כראוי".

בדיוק כמו כל מערכת אחרת בגוף, תאי מערכת החיסון  דורשת  חומרים מזינים כדי לבצע את עבודתם. הנה שלוש דרכים עיקריות בהן מים תומכים במערכת החיסון:

מים הם חיוניים לספיגת החומרים המזינים – מים נדרשים לאורך כל תהליך העיכול, אך במיוחד כאשר מדובר בספיגת חומרים מזינים לזרם הדם. עם הספיגה, החומרים המזינים מועברים בסביבה מימית זו לכל תאי הגוף, שם הם זמינים לשימוש. 

מים הם מרכיב מרכזי של נוזל הלימפה – מים הם מרכיב חשוב בנוזל חשוב אחר במערכת החיסונית שלכם, הנקרא לימפה (או נוזל לימפה), שעובר במערכת כלי דם נפרדת. נוזל הלימפה מכיל תאי דם לבנים מיוחדים הנקראים לימפוציטים המסייעים לגוף במלחמה בזיהום. כאשר נוזל הלימפה עובר בגוף הוא מסייע בסילוק פסולת, רעלים וזיהומים מגופכם – כולל חיידקים ווירוסים. מכיוון שמערכת הלימפה שלנו מורכבת בערך מ-96 אחוזים מים, זה הגיוני שהתייבשות עלולה להאט את תפקוד מערכת הניקוז הטבעית.

מים מסייעים בשמירה על בריאות הריריות  – דוגמה נוספת לאופן בו מים ונוזלים תומכים במערכת החיסון הוא השמירה על בריאות הריריות בגוף. בדיוק כפי שהעור מסייע בהגנה על החלק החיצוני של  הגוף מפני פולשים זרים, גם הריריות הלחות פועלות כמחסום. קרומים אלה מגנים על אותם אזורים בתוך הגוף  שחשופים לאוויר דוגמת הנחיריים, הפה והגרון. כשבגוף חסרים נוזלים, מעברי האף עלולים להתייבש ולצמצם את יעילות המחסום.

מומחי התזונה של הרבלייף ריכזו מספר טיפים שיסייעו  בשמירה על מאזן הנוזלים, בעיקר לאלה המתקשים לשתות מספיק מים בכל יום: 

התבוננו בהם – זה יכול להיות מועיל מאוד אם תוכלו לראות את כמות המים שאתם מתכננים לשתות ותעקבו אחר ההתקדמות שלכם לאורך היום. מזגו את כמות המים שאתם מתכוונים לשתות לקנקן,  הניחו אותו על השיש במטבח או על שולחן העבודה שלכם. הוא ישמש כתזכורת לשתות יותר, ותהיה לכם מוטיבציה ללגום ממנו ככל שיעבור היום – כדי לעמוד ביעד שהצבתם ולסיים אותו.  

צננו אותם – מים קרים נראים לרוב מרעננים יותר ממים בטמפרטורת החדר. נסו לאחסן בקבוק מים במקפיא ולשאת אותו איתכם במהלך היום. הוא יישאר קר למשך מספר שעות, ואולי יעודד לשתות יותר. 

התתעוררו לידם – הפה היבש בבוקר הוא תזכורת לכך שרובנו באופן טבעי מעט מיובשים בבוקר. לכן, שמרו כוס מים ליד המיטה ושתו אותה כשאתם מתעוררים – אפילו לפני שהרגליים נוגעות ברצפה.

תבלו אותם – הכינו מים בטעמים, בדיוק כמו בספא. הוסיפו למים פרוסת לימון או ליים טרי, כמה פרוסות מלפפון, כמה פירות יער, מעט נענע טרייה או פרוסת ג'ינג'ר טרי שייצרו טעם מיוחד ומרענן.

אכלו אותם – אל תשכחו שמזונות מימיים דוגמת פירות וירקות (אך בעיקר מלפפונים, מלונים, עגבניות וירקות עליים) תורמים לתצרוכת הנוזלים היום-יומית הכוללת, לכן שלבו שפע של מאכלים בריאים אלה בארוחות ובחטיפים.

נהלו מעקב – בדיוק כמו המעקב אחר צריכת הקלוריות, גם מעקב אחר כמות המים שאתם שותים יכול לעזור מאוד. לכן, הטריק של בקבוק על השולחן הוא כל כך יעיל – בכל רגע, תוכלו לראות כמה מים שתיתם וכמה אתם צריכים לשתות עד סוף היום. אם אתם רוצים לנסות שיטות מתקדמות יותר,  קיימות אפליקציות סלולריות שיכולות לשלוח תזכורות לשתייה, לעקוב אחר ההתקדמות שלכם ואפילו לתת טפיחה וירטואלית על השכם כאשר תעמדו ביעדים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים