שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » כך הת"תניקים יגייסו בפורים בצל הקורונה
סקירה מיוחדת
בדקנו עם מנהלי הת"תים כיצד יעמדו ביעדים בצל הסגר הלילי: ב'קרית מלך' יוצאים למלחמה, ב'מן ההר' גייסו את הסלוגן של מיקי זוהר ואיזה ראש ישיבה הבטיח 300 אלף שקל
תגיות:
בחורים בפורים | צילום: Dav Rubin, שאטרסטוק

הם לא מחכים שיפתחו להם את הדלת, נקישה בדלת והם כבר בפנים. שרים בגרון ניחר "ליהודים הייתה אורה", בתקווה שיצאו מהבית עם לא פחות מאלף ובשיר הידוע "והריקותי לכם ברכה". כל פורים מחדש הם מגיעים בכוחות מחודשים, לשכנע את בעל הבית לתרום עבור העזר חתנים או בלשון המצויה יותר – ת"ת, תומכי תורה. כל משפחה מחכה לרגע הזה, שהישיבה של הבן או החתן יעלו לרקוד ולשיר, כי פורים הרי זה חג של שמחה ואין שמחה אלא בבחורי ישיבה שקיימו את המצווה, של חייב איניש עד דלא ידע.

יצאנו לבדוק, מה יעשו בעולם הישיבות בימי הפורים הקרבים ובאים. לא רק הקורונה מהווה קושי, בנוסף אליה, השנה יחול פורים המשולש, דהיינו שבבני ברק פורים יחול ביום שישי. הכנת הכתבה לא מלאכה קלה היא, להשיג לראיון את מנהלי הת"תים בימים טרופים אלו, זו כתבה בפני עצמה. קצת קשרים וירידה לשטח, הרצים יצאו דחופים והנה לכם הסיכום.

איך מנהלים את הת"ת בימי הקורונה?

מה שהכי עניין אותנו לבדוק, האם הייאוש הוא נחלת החפ"ק, או שאופטימיות תקווה ואמונה, מנהלות את הת"ת. לכן השאלה הראשונה ששאלנו את המנהלים ובכמה מהישיבות רק את הסגנים או המקורבים, כי אחרי הכל זה ערב פורים, וכל ישיבה שאליה פנינו, כבר אחזו בשלבים מתקדמים. ניקח למשל את ישיבת 'קרית מלך', שכבר אוחזים עמוק בתוך קמפיין מעניין, המבוסס על מלחמת ששת הימים, שכאמור מספר ימיה טמונים בשמה, כך גם בישיבה, ששה ימים קודם החג הבחורים נכנסו למלחמה – מלחמה על הבית. עיצוב הקמפיין כמו בבחירות כמובן, "נלחמים. יוצאים. כובשים". פרט נוסף ומעניין, בישיבה הוצב מיצג של טנק העשוי מקרטון, אכן, זה די מעיד על אווירת מלחמה.

נעצור לרגע ונזכור, כמו שבכל בית בישראל ישנה דאגה מהקורונה, גם בעולם הישיבות הדאגה שוררת, מה יהיה על בתי הנדיבים. קמפיין זה דבר טוב לבחורים, אבל את הכסף צריך הרי מאיפה-שהוא להביא, כי אם אין קמח – אין לחתן בגד ללבוש. שאלנו את יוני אצור מי שמנהל את הת"ת בישיבת 'מנחת חינוך', איך וכיצד הם מתכננים לנצח את הייאוש, ולהביא בשורה לחתנים מבלי להוריד את הסכומים.

'הטנק' ב'קרית מלך' | צילום: יעקב מלמד

יוני דווקא נשמע ממש אופטימי, הוא מספר לנו כי "שנה שעברה היעד היה שמונים אלף שקל, עבדנו קשה בכדי להגיע לסכום הנ"ל, אבל ברוך השם ראינו סייעתא דשמיא. בל נשכח ששנה שעברה עלו בחורי הישיבות לבתי הנגידים ולבתי עמך הפשוטים, כי הקורונה עדיין לא הפציעה בכל בית אב". השנה ב'מנחת חינוך', בהוראת ראש הישיבה, הרב יהושע מילר שליט"א, הוחלט ש"ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" יהיה הקמפיין, לא מסכנים את בחורי הישיבה, או את משפחות התורמים. ועל כן החלו בימים האחרונים מצ'ינג פנימי בין בחורי הישיבה, כאשר כל בחור לוקח על עצמו יעד כיד המלך. בימים אלו הם עמלים בלהתרים את נדיבי העם ומשפחות הבחורים. ההתרמות נעשות רק בשיחות טלפון, כמובן, או שליחת לינקים לתומכים. בהוראת ראש הישיבה, לא יעלו הבחורים לבתי הנגידים. אצור מספר כממתיק סוד ש"היעד לבד שהתחלק בין הבחורים, הוא כמאה ועשרים אלף שקלים, ארבעים אלף יותר משנה שעברה". בחישוב קצר יוצא שכל בחור לקח על עצמו להתרים כמעט ארבע אלף שקל. נאחל להם בהצלחה לבינתיים.

ישיבה נוספת שהולכת בשיטת המצ'ינג היא ישיבת 'גבעת שאול', מיוסודו של הרב וולבה זצ"ל. דיברנו עם יושבי הראש והאחראים, אפשר לומר כי נשמע שאצלם עולם כמנהגו נוהג. מספר לנו הסגן, כי "שנה היעד השליש את עצמו ממאתיים אלף שקלים, לשלוש מאות אלף שקלים. ולא קלה היא המלאכה, כי גם בגבעת שאול יש הוראה מראש הישיבה הרב פשקס שליט"א, שלא לעלות לבתי אנשים להתרימם עבור הקרן חתנים. שאלנו את היושב בראש, מה מדרבן את הבחורים לעשות לילות כימים, עוד טלפון ועוד טלפון. מה גורם לבחורים לקחת על עצמם יעדים, יותר מהשנה הקודמת? בהתרגשות הוא עונה לנו: "את פתיחת המגבית ערכנו בביתו של מרן רה"י הרה"ג ר' גרשון אדלשטיין שליט"א, במעמד קיבלנו דברי ברכה וחיזוק, זה מה שנותן לבחורים את החשק והכוח לשלוח עוד לינק ולצלצל לעוד גביר. תיכף נשוב לשמוע מהם עוד על המהלך של הגדלת הסכום".

בינתיים נמשיך לעוד ישיבה, הפעם בני ברקית. ישיבת 'סלבודקא' המונה כמה מאות בחורים. שם הגו רעיון כי רק בחורים מחוסנים או מחלימים יוכלו לכתת רגליהם בימי הפורים, באיסוף כספים עבור הת"ת. שאר בחורי הישיבה יישארו ללמוד בהיכל הישיבה כמדי שנה, כהוראת רה"י הרה"ג ר' גרשון אדלשטיין שליט"א.

ריקודים בפורים | צילום: RnDmS, שאטרסטוק

נרחיק טיפה לעיר התורה בערי יהודה ביתר עילית, שם שוכנת ישיבת 'מן ההר'. ישיבה המונה כ-200 בחורים. כמו ב'קריית מלך' הבני ברקית, כזכור, היא בחרה בקמפיין סגנון בחירות. 'מן ההר' בחרו אף הם, באותו סגנון קמפיין. בשלט גדול שנתלה בישיבה נכתב, "תנו כבוד לתורה" וכן "כסף. כח. כבוד" (הקרדיט לח"כ מיקי זוהר, צ.ב.). בישיבה בחרו לשכנע את הבחורים לצאת ולגייס סכומים, על ידי נתינת כבוד לתורה, יהיה כסף וכח לחתן בכבוד.

ישיבה נוספת שפנינו אליהם היא ישיבת 'תולדות צבי – סקלאר', שם מספרים לנו כי היעד נשאר כמו בשנה שעברה והינו עומד על מאה אלף שקלים. כמובן שיש להם תקווה לעבור ובגדול, כי בהנהלת הת"ת הלכו השנה על רעיון מקורי, שעוד לא נעשה אצלם בישיבה. מלבד טלפונים במשך כל היום לבעלי לב ונדיבים להתרימם עבור הקרן של הת"ת, הלכו ראשי הקמפיין למספר חנויות הנצרכות על ידי בחורי הישיבה במשך השנה, ויבקשו מבעלי החנויות, להיות להם לעזר ושותף. ובתמורה לתרומה יפרסמו בין קירות הישיבה ובמשפחותיהם את דבר החנויות ואת אשר תרמו עבור חתנים שאין להם יכולת. כך מצפים הבחורים שבעלי החנויות יתנו חסות על ידי תרומה. נוסף על כך חשבו בהנהלה על עוד כיוון חיובי: היות ובחג הסוכות התפרצה הקורונה בהיכל הישיבה, רוב הבחורים נדבקו ובחסדי שמים גם החלימו, וכן המעט שלא נדבק, חוסן לא מזמן. על כן יתארגנו קבוצות, שיעלו אך ורק לבתים של הורי התלמידים, כמובן אלו שהחלימו או חוסנו. עוד מציינים לנו, מזה מספר ימים, שבחורים עמלים לארגן את הכתובות, מתוך דאגה לבריאות התלמידים והמשפחות.

כמה כסף תאספו בימי הפורים? שלוש מאות אלף? בשביל זה לטרוח כמה שבועות קודם? קמפיינים. ביטול תורה. שלוש מאות אלף זה סכום שאני מביא לכם בכמה דקות, על ידי כמה טלפונים לחו"ל

ר' שלום בער סורוצקין לבחורים

אפרופו קבוצות מחלימים, גם בישיבת 'מנחת חינוך' יעלו אך ורק לבתים של אלו שיודעים כי הקורונה המשיכה משם הלאה, או לחילופין שבני הבית חוסנו. 'מנחת חינוך' אומרים לנו ש"אין אמצע, הבחורים אצלנו, או מחלימים או מחוסנים".

תוך כדי הכנת הכתבה, פגשתי בחור הלומד בישיבה בנשיאותו של ר' שלום בער סורוצקין. שאלתיו לגבי ת"ת אצלם בישיבה, הוא ציחקק וסיפר לי: "ר' שלום בער שאל בישיבה, כמה כסף תאספו בימי הפורים? שלוש מאות אלף? בשביל זה לטרוח כמה שבועות קודם? קמפיינים. ביטול תורה. שלוש מאות אלף זה סכום שאני מביא לכם בכמה דקות, על ידי כמה טלפונים לחו"ל. אתם תמשיכו ללמוד, אני אדאג לכל השאר".

ואם כבר עסקינן בישיבות שלא מוציאות את הרצים דחופים. נדבר על ישיבת 'דברי חיים' המעטירה בעיר התורה בני ברק, בנשיאותו של ראש הישיבה הרב ויזמן שליט"א. בשונה מסורוצקין שלא אוספים בכלל בפורים של שום שנה. ב'דברי חיים' כן מתנהל ת"ת, אך השנה עקב הקורונה הוחלט כי השנה לא יקימו את מערך הת"ת. אגב למחרת השיחה עם בחור הישיבה, הוא התקשר לעדכן, כי כן ינסו לעשות טלפונים לגבירים ולתומכי תורה, מבחינת השתדלות.

פורים | צילום: Dav Rubin, שאטרסטוק

נמשיך הלאה לעייזר (ת"ת בגרסה חסידית) של 'צדקת ר' שמעון', השייכת לחסידות לעלוב. בשנה הקודמת היעד עמד על מאתיים שמונים אלף שקלים, מהשיחה עמם נשמע שהם ממש לא לחוצים ודואגים, עד כדי כך שהשנה הם העלו את היעד לשלוש מאות אלף שקלים. ב'צדקת ר' שמעון' מספרים לנו כי השנה הם הולכים על קמפיין שלדעתם יעזור להם להתגבר על הקורונה. הקמפיין הוא "דעם רעבינ'ס געשריי" – הזעקה של הרבי (שעל שמו ניתנה השם צדקת ר' שמעון). בשביל להתגבר על מכשול הקורונה, הבחורים יוצאים כבר לפני פורים לכתת את רגליהם בין השכנים והתושבים. עוד הם מספרים לנו, כי כן יעלו לבתים של התומכים, אך בשונה משנים קודמות, השנה יעלו רק לבתים המשתייכים לחסידות לעלוב. דבר אחרון שמבקשים למסור: "שום דבר לא יכול לעזור לנו להצליח, אלא רק תפילות וסייעתא דשמיא".

ואם כבר בעייזר עסקינן, נעבור לעייזר של ישיבת רוז'ין – סאדיגורה. שם מתמקדים בעיקר בטלפונים. כמו בכל ישיבה, גם ברוז'ין-סאדיגורה יש חשש מהשלכות הקורונה. הם נתנו לנו דוגמה בכדי להבהיר עד כמה הם מוותרים השנה: קבוצת העילית של הישיבה, כל שנה הייתה מגיעה לפתח תקווה, מדובר בקבוצה שהייתה מגייסת את הסכום המרבי. השנה הישיבה נאלצה לוותר על קבוצה זו משתי סיבות: הראשונה, קרוב לוודאי שיוחלט על עוצר ולא יהיה ניתן לעבור מעיר לעיר (הישיבה שוכנת בבני ברק). הסיבה השניה, שהיא בעצם העיקרית, נובעת מהרצון של ההנהלה לשמור על בריאותם של בחורי הישיבה והתורמים, ולא לקחת את הסיכון להידבק.

דבר הלשעברים

ישנם עוד מספר ישיבות שפנינו אליהן, חלקן לא ענו עקב הלחץ של שבוע שחל בו. הישיבות שהבאנו לפניכם, מהוות סיכום של עוד ישיבות רבות שמסרו דברים דומים.

פרט נוסף ששמענו מהבחורים, כי רוב הישיבות החליטו השנה לוותר על ג'ינגל, מתוך מטרה לחסוך בעלויות. נציין שבשנה רגילה הג'ינגל תופס חלק נכבד במערך הת"ת.

בסיום הכתבה, פנינו לאלו שניהלו את הת"ת בעבר, כאלו שיש להם וותק וניסיון, ושאלנו אותם מה דעתם ממרום מושבם על התנהלות הת"תים השנה, ומה הם רוצים למסור ליו"רים ולבחורים.

על השאלה הראשונה הם עונים כי רואים לפי הראיונות, שלבחורים יש אש בעיניים וכי הם במטרה לנצח, שזה פרט מאוד חשוב בהצלחה. אומנם לדעתם שיטת המצ'ינג לא תביא את ההצלחה, אבל הם מודים שפשוט אין דרך אחרת.

גם כותב השורות, שניהל את העזר נישואין בישיבת עץ חיים באבוב, יכול לספר לבחורים היקרים שאנחנו נמצאים בזמן שהמון אנשים הפסידו כספים, יתכן שלא תקבלו את מה שאתם רוצים בטלפונים הראשונים, אל תתנו לכמה ניתוקי טלפון להפיל את מצב הרוח שלכם. ובנימה של הומור אליכם היו"רים: במצב של הצלחה דבר ראשון תקחו קרדיט, אך כמובן במצב של אי הצלחה, תזכירו לכולם שזה לא אשמתכם וזה הכל בגלל הקורונה.

השאלה האחרונה ששאלנו את הבחורים: מה תרצו למסור לעם ישראל שקורא את הכתבה? "פשוט מאוד", הם עונים, "תכבדו אותנו, תעריכו אותנו. ואם בחסדי השם מצבכם מאפשר לכם, תתרמו לנו קצת יותר, לא בשבילנו, אלא בשביל עשרות החתנים של הישיבה, שיהיה להם מלבושים נאים ועזרה כלכלית בהכנות לחתונה".

ולנו לא נותר אלא לברך את כל העוסקים במלאכה, בברכת פורים שמח ומצליח

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים