שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » קהל חסידים » כך נחשף בית מדרשו של המגיד ממעזריטש
פרסום ראשון
בראיון ל'בחזית' חושף לראשונה רב הקהילה היהודית בעיירה האוקראינית כיצד נחשפה תגלית בית הכנסת, שלעולם לא היה ידוע מי מגדולי החסידות התפללו ולמדו בו
בית מדרשו של המגיד ממעזריטש זי"ע בעיירה רובנה שבאוקראינה | צילום: באדיבות המצלם

באופן מקרי לחלוטין ומעורר התרגשות נחשף בימים האחרונים כי בית הכנסת היחיד בעיירה רובנה שבאוקראינה ששרד את אימי השואה והקומוניזם, ברחוב שקולניה 39, בו מתפללים כיום יהודי רובנה, הוא למעשה ה"אלטע קלויז" – בית המדרש הישן ששימש את המגיד ותלמידיו.

ההתרגשות המפעימה נעוצה בעובדה שהתגלית ההיסטורית נחשפה סמוך להילולת המגיד הקדוש שתחול בשבת הקרובה י"ט כסליו, אז יציינו 248 שנה להסתלקותו.

כידוע, מאז הסתלקות רבו הבעש"ט התגורר המגיד יחד עם תלמידיו בעיירה רובנה שבאוקראינה. עיירה זו שכנה במרחק של 40 קילומטרים ממעזריטש.

בימים האחרונים עלה שליח חב"ד בעיר רובנא, הרב שניאור שניאורסאהן (דור עשירי לבעל התניא) על תגלית היסטורית דרמטית ומפתיעה: מתברר כי בית הכנסת שהועבר לקהילה היהודית לפני 21 שנים, הוא הבית כנסת בו התפללו המגיד ותלמידיו.

יצוין, כי עד כה היו השערות בנושא, אך רק לאחרונה התברר כי מסמכים הנמצאים בידי הרשויות בעיר מאששים אותן – כשאת ההליכים שהתרחשו מאחורי הקלעים אנו חושפים לראשונה כאן ב'בחזית'.

מתברר, כי הקהילה היהודית הראשונה ברובנה החלה להתגבש בשנת תשנ"ט (1999), כאשר מי שהרכיבו באותם ימים את 'הקהילה היהודית' היו יהודים שבזיכרון הרחוק של הסבא העטוף בטלית והסבתא מדליקה נרות, הם שעמדו לנגד עיניהם, וחשו כי רובצת עליהם אחריות כל שהיא להמשיך זיקה כל שהיא אותה לא ידעו ממש להסביר.

באותם ימים, בשנים שלאחר נפילת מסך הברזל, העניקה הנהלת העיר ליהודים את בנין בית הכנסת הגדול שעמד שומם. אלא שהקהילה הענייה הבהירה, כי אין לה תקציב לתחזק את המבנה הגדול ורחב המימדים ומשכך נמסר לידיהם מבנה חילופי, ישן ומט לנפול ששימש גם הוא בעבר כבית כנסת.

בשיחה עם 'בחזית' מספר הרב שניאור שניאורסאהן שליח הרבי מליובאוויטש לעיר רובנה, כי "העיר רובנה ידועה ומפורסמת כעיירה יהודית חשובה שבה שימש כ"ק המגיד ממעזריטש כמגיד מישרים לפני נשיאותו, וביתר שאת לאחר נשיאותו ולמעשה ברוב שנותיו כנשיא הדור הוא התגורר כאן ברובנה".

"לאחרונה, תוך כדי עזרה ליהודים רבים לברר את יהדותם באמצעות מציאת מסמכים בארכיון הממשלתי, גילינו עובדה מרעישה: מסתבר שבית הכנסת שמשמש את הקהילה שלנו הוא בדיוק אותו בית הכנסת ששימש את הרב המגיד ואת תלמידיו".

לשאלת 'בחזית' כיצד נחשפו המסמכים הספציפיים הללו המיוחסים לבית הכנסת העתיק, הוא חושף: "המזכירה שלנו שמבקרת הרבה בארכיון העיירה, התחבבה על הממונים והצליחה איכשהו להיכנס לחדר צדדי במבנה הארכיון, בו שכנו מסמכים ישנים ומאובקים שניכר היה שעין לא שזפתם מזה שנים ארוכות".

"היינו באמצע עבודה לסייע בבניית עץ יוחסין משפחתי ליהודי יקר שהציג את עצמו כצאצא של הרה"ק רבי לייב שרה'ס, תלמידו של המגיד, ותוך כדי איתור מסמכים בארכיון ותרגומם גילתה המזכירה את הגילוי המרעיש".

"לצורך פיענוח המסמכים הישנים, אנחנו נעזרים מעת לעת באביזרי צילום שונים, לרוב מדובר בתמונות שצולמו באמצעות טלפון נייד, אלא שהפעם למרבה המזל, היהודי שבעבורו התבצע חיפוש העץ, צייד את המזכירה עם מצלמה משוכללת ומתקדמת כך שתיעוד המסמכים קיבלו מימד של צילום מקצועי, חד וברור".

"אני חייב לציין כי הממונים שם בארכיון, משהבינו כי 'עלינו' על התגלית הם פשוט נכנסו לסוג של כוננות ולחץ, שהרי החשש מפני היהודים שיבואו לגבות את נכסי הסבים שלהם עומדת תדיר לנגד עיניהם. כשהמזכירה הציגה לאחראי במקום את המסמך וביקשה לקבל פרטים, הוא כמעט 'שלף' לה את זה מהידיים, שסביר להניח היה מתרחש אם לא היה מדובר במסמך עתיק יומין שערכו רב".

"שלחנו את המסמכים מיד לאנשי מקצוע בכדי לוודא את אמתותם, ולאחר בדיקה מעמיקה וגילוי מסמכים נוספים, לצד תיעודים שנשמרו מיהודים מבוגרים שאינם עוד בין החיים, הוברר מעל לכל ספק שמבנה בית-הכנסת הוא אכן המבנה הנקרא 'אלטע קלויז' ששימש את הרב המגיד ממזריטש וככל הנקרא הוקם בשנת ה'תק"ך (1760), לפני 260 שנה".

"קשה לי לתאר במילים את ההתרגשות הרבה שמילאה אותי ואת העוסקים במלאכה כאשר הבנו את גודל התגלית".

יש לציין, כי המבנה רחב המימדים ששימש בעבר כבית הכנסת הגדול ברובנה, משמש למרבה הצער כבית ספר יסודי שבראשו עומד אגב, מנהל יהודי. אם כי במבט של שנים קדימה, מסתבר כי זכותו הקדושה של המגיד עמדה לו לגאולת בית הכנסת, כאשר מן השמים סובבו שאותם יהודים יבכרו את המבנה הקטן יותר על פני זה רחב הממדים לטובת בית הכנסת.

"אחד הדברים שהפעימו אותנו היה הדבר הבא: מבנה בית הכנסת של המגיד הנו דו קומתי. לפני שני עשורים כאשר הקהילה קיבלה לרשותה את בית הכנסת, הם חלקו את המבנה יחד עם המחלקה לתרבות ופנאי של העיירה ששכנה באולם רחב הידיים בקומה הראושנה, ואילו היהודים קיבלו את החדר הקטן יותר שבקומה השניה, שהנו חדר קטן וצפוף, שם התפללו במשך שנים אחדות עד שכל הבנין עבר לרשותם, כעת מסתבר, כי החדר הקטן ו'הצפוף' היה לא פחות מחדרו של המגיד, בו נהג להתפלל, ה"דאווען שטיב".

לדברי השליח, "מצאנו סימנים למקווה קדומה באחת ממבואות הבניין. על פי עדויות, זהו מקווה הטהרה שימש את תלמידי המגיד". על פי הידוע, המגיד עצמו לא השתמש במקווה, בשל מצבו הבריאותי ועל פי הוראתו של הבעל-שם-טוב.

בעקבות התגלית החליט הרב שניאורסאהן על שיחזור של בית הכנסת העתיק. "מאז שהגעתי לעיר, דאגנו כפי-יכולתנו לשיפוץ בית הכנסת כמה פעמים אך למרות זאת מצבו הגרוע מחייב שיפוץ נרחב, שמא יקרוס חלילה. הגג, החלונות והקירות מתפוררים ובחורף הקשה דולפים מהם מים ושלג ורוחות עזות. בית הכנסת הקדוש נמצא בסכנה מוחשית וזקוק להצלה מיידית".

"האדמו"ר הזקן העיד שהמופתים 'התגלגלו אצל המגיד מתחת לספסלים', אבל לא היה זמן להרים אותם. כל זה התרחש כאן בבית הכנסת, מקום שאפשר לחוש בו הוד וקדושה וכעת עומד בפני סכנה", מזהיר הרב שניאורסאהן.

יש לציין כי בנוסף לערכו הרוחני וחשיבותו ההיסטורית, בית הכנסת משמש גם כמבנה היחידי הנמצא בחזקת הקהילה ובו מתקיימת מרבית הפעילות הקהילתית, כאשר מבנה נוסף מושכר לטובת מוסדות חינוך.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים