שיתוף
תגובות
כלכלה » כך פוגעת תוכנית המענקים של כץ בחרדים
נחשף
למגרעות תוכנית המענקים ההזויה של השר כץ להשבת עובדים בחל"ת לשוק התעסוקה, נוספה השבוע אחת נוספת – כזו שפוגעת בעובד החרדי • כל הפרטים
חרדים באקדמיה, ארכיון | צילום: יח"צ

רבים העסקים שנצרכו להצטמצם בכוח האדם, לפטר עובדים או לכל הפחות להוציא לחל"ת כפוי, בכדי לשרוד את המשבר בצורה מיטבית, אך דומה היה שהממשלה 'הקשיבה' לזעקתם של בעלי העסקים לעזרה מיידית, והחליטה להקציב לכך 6 מילארד שקלים כמענק מיידי בדמות סכום אשר יינתן על כל עובד אשר יוחזר מחל"ת.

נראה כי החלטת הממשלה היא על משקל "רצה לברך ויצא מנאץ", מאחר וישנם רבים מבעלי העסקים אשר נופלים בין הכיסאות, כשאינם עומדים בקריטריונים לקבלת המענק, ויותר מכך, מופרך הדבר שע"פ ההסדר בעל עסק שלא הוציא את עובדיו לחל"ת, לפעמים תוך כדי שרידה של ממש, כדי שיוכלו לשמור על מקום עבודתם ועל הפרנסה לביתם, לא יזכה לקבל את המענק.

הנפגעים העיקריים מן ההחלטה הן האוכלוסיות החלשות ומגזרי המיעוטים שבתוכן נמצאים החרדים, היות שרבים מהם אינם עומדים בקריטריונים לקבלת המענק, שכן על פי ההחלטה, זכאים למענק רק מי שיכולים להיחשב מובטלים ופעמים רבות דווקא אזרחי הקבוצות הנחשלות ביותר בישראל אינם מצליחים לקבל זכאות כזו, בהיעדר ותק בעבודה או מפני שעד היום הם לא עבדו כלל.

על פי הנתונים, משבר הקורונה פגע באופן מיוחד באוכלוסיית העובדים החרדים. בניתוח של אגף הכלכלנים הראשית באוצר בראשות שירה גרינברג, נמצא כי 27% מהעובדים החרדים שעבדו גם ב–2017 נותרו ללא עבודה, 8% יותר מהממוצע הכללי באוכלוסייה. השפעת המשבר בקרב הערבים היתה קטנה יותר, אבל מאחר שאבטלת הערבים היתה גבוהה יותר מלכתחילה, מצבם בעקבות המשבר הוא רע במיוחד. לפני נתוני שירות התעסוקה, חלקם של הערבים באוכלוסיית המובטלים עלה מ–21% בפברואר ל–25% באפריל.

כמו כן, יתקשו העובדים החרדים במציאת עבודה, מאחר שהם מתחרים מול עובדים שצמוד לגבם תג מחיר של 7,500 שקל – התמריץ שמעסיק מקבל כדי לקלוט עובדים שיצאו לחל"ת.

"אנחנו מודאגים מאוד משורה של אוכלוסיות שנותרו מחוץ למענק", אמרה יוליה איתן, ראש מינהל תעסוקה של אוכלוסיות מיוחדות במשרד העבודה והרווחה, בדיון בוועדת הכספים של הכנסת, ופירטה כי כוונתה לגברים חרדים, לערבים ולקבוצות אחרות שקיימים לגביהן יעדי תעסוקה לפי החלטות הממשלה. "זה פוגע במאמצי הממשלה בעשור האחרון לשלבן בתעסוקה. מכיוון שהתקציב למענק גבוה (6 מיליארד שקל). אנחנו מבקשים שככל שיישארו יתרות, ואנחנו מעריכים שיישארו, הן יופנו לטיפול באוכלוסיות אלה".

במשרד האוצר יש תשובה מן המוכן לנזק שיוצר מענק התעסוקה לעידוד תעסוקה של חרדים וערבים: מדובר בשתי אוכלוסיות חריגות, שמקבלות מענה נפרד. זה נחמד, אבל עד שהמענה הזה יגיע, החרדים והערבים יצטרכו להתמודד מול שוק עבודה קשה מאין כמוהו, כשהם סובלים מחיסרון מובנה בצורת תמריץ העסקה בגובה 7,500 שקל לעובד. אם לא יינתן כעת תמריץ מקביל להעסיק חרדים וערבים, אפסו כנראה הסיכויים של החרדים והערבים להשתלב בשוק העבודה. זאת עלולה להיות בכייה לדורות, במיוחד במקרה החרדי.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים