שיתוף
תגובות
משפחה » כך תכינו עם הילדים ינשוף מפלסטלינה
שעת יצירה
מדברים על הארכת הסגר השלישי, הילדים בבית ומטפסים על הקירות? • הפעם סדנה אישית עם מור סוקולובסקי, שתתן לכן זמן איכות עם הילדים ויצירה יפה בסוף
שלב אחרון: העיניים. ניצור 2 כדורים קטנים בצבע לבן ו2 כדורים קטנים יותר בצבע שחור את 2 הכדורים הלבנים נצמיד בתוך 2 הטיפות שיצרנו, ובתוך הכדורים הלבנים נצמיד את 2 הכדורים השחורים. כך שיהיו לנו גם אישונים לינשוף | צילום: מור סוקולובסקי

את תחום הפיסול בפלסטלינה פיתחתי בכוחות עצמי, מאחר וראיתי צורך כל כך גדול למשהו שישלב חוויה ולמידה יחד, תוך שימת דגש על מרחב הרפיה לנפש הצעירה. במהלך שנות עיסוקיי בניתי את הסדנאות באופן מושלם, כך של ילד שיוצא מהשיעור ידע בפרוטרוט איך ליצור את היצירה גם אם לא אהיה לידו ואחזור על התהליך. במהלך היצירה אני מלמדת את ילדים במספר אופנים.

מקצב שמיעתי – ישנם ילדים שחוש השמיעה שלהם הוא דומיננטי ולכן כאשר הם ישמעו את המקצב שמלווה ליצירה זה יחרט להם בזיכרון, כך שבפעם הבאה שיצור, המקצב יתנגן בראשו וייזכר בתהליך.

חזותי – לעולם אינני מגיעה לסדנא עם תוצר מוגמר אלא יוצרת עם הילדים יחד, דבר דבר כדי שיראו את אופן התהליך וחלקיו, כך הדבר  נחקק בזיכרון והתמונה עומדת לילד מול עיניו.

חזרה שוב ושוב על הכללים והתהליך – כך החומר נטמע בראשו של הילד.

השיעור נבנה בדגש על חוויה של יצירה בשילוב תרפיה. אני חייבת לציין שבכל שנות עבודתי בתחום נחשפתי למאות ילדים שתהליך היצירה קידם אותם בתחומים נוספים חוץ מהמוטוריקה העדינה והגסה, ילדים שהיו מופנמים – נפתחו והשתחררו, תלמידים שלא מספיק תקשרו או לא דברו כלל בחברה, פתאום החלו לנהל שיח ובמיוחד בעלי לקויות למידה או הפרעות התנהגות, שדרך היצירה למדו על עצמם וגילו עולם חדש ומרגוע לנפש.

לעתים ילדים מתקשים לתת ביטוי מילולי לחוויה שהם חווים, ודווקא כאן אני מעניקה להם את הכלי המושלם לבטא את עצמם, חוויותיהם ורגשותיהם.

באחד מהשיעורים כשיצרנו את משה בתיבה, הרבה ילדים ראו בכך את התינוק הקטן שנולד להם בבית ושתפו בחוויות סביב זה, או ביצירה אחרת שיצרנו קיפוד, אז הסברתי לילדים שהקיפוד הוא נולד כבד ראיה וככל שעובר הזמן הוא מתעוור לחלוטין. וזו הסיבה שכשאנחנו יוצרים את הקיפוד אנחנו מכינים לו משקפיים. כאן בד"כ קופצים הילדים הממושקפים או בעלי עין עצלה ומשתפים בחוויה שלהם.

בעקבות הסגר והצורך שעולה ממנו למצוא תעסוקה לילדים, קיבלתי בשמחה את הפניה של 'בחזית לאישה', לקבל מספר טיפים לתעסוקה לימים טרופים אלו.

בחרתי לנו ינשופון חמוד. הינשוף הינו עוף שאוהב לישון ביום אך ערני בלילה, יש לו ראיה חדה והוא יכול לראות ולהבחין בדברים גם בחושך. לצורך היצירה נכין חתיכות פלסטלינה ב-2 צבעים חופשיים לבחירה אשר יהוו את גוף הינשוף והבסיס לעיניים. אני בחרתי בירוק בהיר וסגול. את הכנפיים ניתן להכין גם מהסגול או לבחור גוון אחר כדי לגוון. כתום ישמש אותנו בעיקר למקור ולכפות הרגליים. מעט שחור ומעט לבן – אלו העיניים.

לעבודה!

מאחלת לכן לעבור את התקופה בבריאות ושפיות, ותעקבו, אשתדל לתת לכן מידי פעם רעיונות נוספים לזמן יצירה עם הילדים…

בהצלחה!

1 בשלב הראשוני נכדרר כדור שמנמן בצבע ירוק בהיר, לאחר מכן ניתן לו רידוד קטן כדי להפוך אותו לאליפסה
צילום: מור סוקולובסקי
2 ניקח 2 חתיכות קטנטנות של פלסטלינה בצבע סגול, נגלגל אותן ונלחץ בין האגודל והאצבע. כך שתיווצר לנו מעין פיתה קטנה, ניתן לפיתה שנוצרה צביטה קטנה בקצה - נוצרה לנו צורת טיפה. את הטיפות שנוצרו נצמיד בחלקה העליון של האליפסה לאורך ונצמיד אותן זו לזו, כאשר הקצה השפיצי של הטיפות נוטה החוצה. זה יהיה הבסיס לעיניים
צילום: מור סוקולובסקי
3 כעת, נרדד נחש קטן ונחלק אותו לשניים ונצמיד אותם בשני צדי הגוף של הינשוף. אלו יהיו הכנפיים הסגורות שלו
צילום: מור סוקולובסקי
4 כעת נרדד נחש דק דק דק וארוך, ממנו נחתוך חתיכות למקור ולאצבעות הרגליים
צילום: מור סוקולובסקי
5 למקור - ניקח חתיכה קטנה, נקפל אותה לחצי ונצמיד במרכז הפנים, זה יהיה המקור.
צילום: מור סוקולובסקי
6 כדי ליצור את אצבעות הרגליים, ניקח 6 חתיכות בגודל שווה ונצמיד כל 3 אחת לשניה, תיווצר לנו מעין מניפה, אותה נצמיד מתחת לגוף הינשוף. מניפה אחת מימין ומניפה שניה משמאל
צילום: מור סוקולובסקי
7 שלב אחרון: העיניים. ניצור 2 כדורים קטנים בצבע לבן ו2 כדורים קטנים יותר בצבע שחור את 2 הכדורים הלבנים נצמיד בתוך 2 הטיפות שיצרנו, ובתוך הכדורים הלבנים נצמיד את 2 הכדורים השחורים. כך שיהיו לנו גם אישונים לינשוף
צילום: מור סוקולובסקי
הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים