שיתוף
תגובות
דעות » "כל יום נשבר שיא הירידות של אתמול" • דעה
רוחות מלחמה
אני רוצה לדבר על המלחמה הזו בהיבט העולמי, אנחנו רואים את הטנקים בגבולות, את גדודי החיילים אבל איך זה קשור לוול סטריט, לבורסה בתל אביב או לסין?
שחר וולף | צילום: מנדי קורנט

אמנם הגבול שבין רוסיה לאוקראינה רחוק מאיתנו, אך בשבוע האחרון כל מהדורות החדשות כאן אצלנו נפתחו עם דיווחים על המתרחש שם. לרוב ידיעות כאלה מעניינות אותנו מהזווית היהודית – האם אפשר לחלץ את היהודים, כמה יהודים גרים שם וכו'.

אני רוצה לדבר על המלחמה הזו בהיבט העולמי, אנחנו רואים את הטנקים בגבולות, את גדודי החיילים אבל איך זה קשור לוול סטריט, לבורסה בתל אביב או לסין?

מתחילת השנה הבורסה רועדת, כל יום נשבר שיא הירידות של אתמול. המשקיעים בהיסטריה, זה מחזק יותר את השאלה 'למה'? אני סבור שאם היינו בשנה אחרת, גם התותחים הרועמים בגבול רוסיה לא היו מרעידים את העולם שיכל להמשיך לחיות בשקט בזמן שהבורסה ממשיכה לעלות. אבל לא בשנה הזו.

אנחנו עדים מתחילת השנה למשהו עולמי בקנה מידה שלא היה כמותו 40 שנה, מאז 1982, זאת השנה האחרונה שהיתה התפרצות של עליות מחירים כ"כ גבוהות בסחורות, בשירותים ובכלל (לזה קוראים 'אינפלציה'). בארה"ב היתה עליה של 7.5%, בישראל 3.1%, מה שהשאיר אותנו להבין שיש כאן משהו יותר גדול ממה שאנחנו מבינים.

האינפלציה והמלחמה מובילות להגשמת האיום הממשי – עליית הריבית במשק. כאשר הריבית במשק עולה, כולנו נשארים עם פחות כסף בכיס, משום שאנחנו צריכים לשלם את ההלוואות שלנו, את המשכנתאות שלנו, אם אנחנו שוכרים דירה, המשכנתא של בעל הבית מתייקרת ואת זה אנחנו נאלץ לספוג בעליית מחירים.

המגזר העסקי הוא המגזר שיחטוף את המכה החזקה ביותר משום שהוא מרבה להשתמש באשראי, כאשר האשראי זול הוא חושב על השקעה בעסק וכאשר האשראי יקר הוא מצמצם משאבים וחלילה גם מפטר עובדים. כאשר הריבית עולה, הבנקים מלווים בריבית גבוהה יותר שפחות משתלמת. מכאן הדרך למיתון קצרה. בע"ה לא נגיע לשם.

נחזור לגבול רוסיה, המשאב הגדול ביותר שרוסיה חולשת עליו הוא הנפט, כאשר פוטין רוצה לאיים על העולם הוא פשוט מצמצם את שאיבת הנפט, דבר שגורם לכל התעשייה להתייקר. דבר שלוחץ עוד יותר על יוקר המחיה, מגדיל את האינפלציה ומוביל למדיניות כלכלית קשה יותר.

אם אנחנו רוצים להסתכל על המפה העולמית, בדיוק כמו בפלישה של גרמניה הנאצית לפולין – ההיסטוריה יכולה לחזור שוב, העולם כולו מביט לראות כיצד תהיה תגובת המערב לפלישה הצפויה, במידה והתגובה תהיה רפה, פלישה של סין לטיוואן היא ענין של זמן, הסינים שלטו בעבר על טיוואן והם מחכים לרגע לחזור לשם. בהתפתחות כזאת הבורסה תצלול עוד ועוד.

אנחנו עדים בשבועות האחרונים לצבע האדום ששולט במרקעים הכלכלים, צבע שמסמל בד"כ ירידות, הירידות הללו צפויות להמשיך בזמן הקרוב, הצפי שיש להעלאות ריבית בארה"ב תגרום למשקיעים לחשוב על אפיקי השקעה בטוחים יותר, רוחות המלחמה והחשש ממיתון יגרום להמשך המגמה, אך יחד עם זאת השקעה בשוק ההון היא השקעה שצריכה להיות השקעה לטווח ארוך, השקעה כזאת תימדד בטווח של שנים רבות ולכן הירידות הללו לא אמורות להפריע למשקיע. אחד מגדולי המשקיעים התבטא פעם שמניות קונים בזמני משבר, אז המחירים יורדים וזהו זמן טוב לאסוף השקעות שיעזרו לנו בעתיד.

שחר וולף הינו כלכלן ויועץ משכנתאות, ניהל במשך 12 שנים בבנק דיסקונט. הטור נכתב על פי דעתי האישית בלבד ואינו מהווה המלצה כלכלית לפעולה כלשהי.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים