שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » כמחצית מהישראלים מפחדים משואה שנייה
לקראת יום השואה
נתוני תנועת "פנימה" חושפים את מימדי החרדה הקיומית בעם היהודי – צעירים חוששים יותר ממבוגרים, נשים יותר מגברים וחרדים יותר מחילונים
שחזור של מאורעות השואה | צילום: shutterstock

כמעט מחצית מהישראלים (47%) חוששים שתהיה שואה שנייה לעם היהודי – כך עולה מסקר מיוחד של תנועת "פנימה" לרגל ערב יום השואה. הסקר מעלה את השאלות הנפיצות ביותר ביחס לשימור הזיכרון והחרדה הקיומית של החברה הישראלית, ובין היתר – החשש משואה שנייה. ככל הנראה, גם איומיה של איראן להשמדת ישראל ופרויקט הגרעין שלה מעלים את החשש בקרב רבים.

מהסקר עולה כי נשים חוששות יותר (55%) לעומת גברים (42%), ואילו גם הצעירים מפחדים יותר: 24% מהישראלים עד גיל 24 ציינו שהם חוששים מאוד שתהיה שואה שנייה, לעומת 12% בקרב ישראלים מעל גיל 45. עוד עולה כי 23% ממי שהגדירו עצמם יהודים-חרדים ציינו שהם חוששים מאוד שתהיה שואה שנייה, לעומת 11% בקרב החילונים.

עוד עולה מהסקר כי מרבית הישראלים צופים שיום השואה במתכונתו הנוכחית ילך ויישחק עם הזמן. לשאלה כיצד ייראה יום הזיכרון לשואה ולגבורה בישראל בעוד 30 שנה, ענו כ-45% מהמשיבים כי יום השואה יישחק, ויתקיימו במסגרתו טקסים בלבד, בעוד 13% מהישראלים אומרים כי אופי היום ישתנה לגמרי, והוא יהפוך ליום רגיל לחלוטין.

לעומתם, 16% מהמשיבים ציינו כי יום השואה יצוין בצורה אדוקה ומשמעותית יותר, ו-26% מאמינים שיישאר באותה מתכונת בדיוק. בהקשר הזה, יש לציין כי הצעירים מנבאים עתיד מדאיג, כש-21% מהישראלים בגילי 45-35 ציינו שלדעתם יום השואה ייעלם לגמרי, לעומת 12% בני 65 ומעלה. מכאן שדווקא הדור הצעיר, שיקבע הלכה למעשה איך ייראה יום השואה בעוד כ-30 שנה, מציג תחזית לא אופטימית לגבי אופיו.

נכון לינואר האחרון, חיו בישראל כ-165,800 שורדי שואה ונפגעי התנכלויות אנטישמיות בתקופת השואה, 90% מהם בני יותר מ-80. שורדי השואה החיים בינינו הולכים ונעלמים, ומדי יום נפטרים בממוצע כ-42 שורדי ושורדות שואה, ובעתיד האתגר לספר את סיפור השואה יהיה גדול יותר.

מהסקר עולה כי 56% מהישראלים מאמינים שיש לחשוף את הציבור לעדויות מצולמות של ניצולי שואה כדי שזיכרון השואה לא יישחק, ועוד 29% טוענים כי המדינה צריכה לסבסד נסיעה למחנות הריכוז וההשמדה לכל ישראלי. כמו כן, 19% מהישראלים מאמינים כי אין מנוס משחיקת זיכרון השואה.

כמו כן, נשאלו הנסקרים גם לגבי החשכת שידורי הטלוויזיה בערוצים השונים, כמו ערוצי סרטים וספורט, ביום השואה: 62% מהישראלים תומכים מאוד בהחשכת מסכים ביום השואה, בעוד 11% מתנגדים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים