שיתוף
תגובות
יהדות » חריף מתוק » כשה'אהבת ישראל' הודיע שיתכחש לאדמו"רות
חריף מתוק
מד הצִדקוּת של נח • הגזל שהרס תירוץ על חיים שלמים • הרבי שלא הסכים להזדהות • קיץ או חורף? יום או לילה? קבלו את גם וגם וגם…
עורב שחור | צילום: Rudmer Zwerver, שאטרסטוק

"קץ כל בשר בא לפני כי מלאה הארץ חמס" (ו, יג)

"לא נחתם גזר דינם אלא על הגזל" (רש"י).

לכאורה, מדוע דווקא הגזל הוא זה שגרם שייחתם דינם של אנשי דור המבול? הרי עשו עבירות רבות.

מבאר בעל ה'פנינים יקרים': אנשי דור המבול חיו בדור של שפע רב. אם היו באים אליהם בטענות מדוע שיחתו את דרכם, היו יכולים לתרץ את עצמם בלשון הפסוק 'וישמן ישורון ויבעט', מרוב שהיה להם טוב – לא עמדו בניסיון והתדרדרו.

אלא שכאשר פשטו ידם בגזל, חתמו בעצמם על גזר הדין. שכן אם היה לכם שפע כה רב – מדוע לגזול?!…

"כי אותך ראיתי צדיק לפני" (ז, א)

בהיות הרה"ק רבי ישראל הגר, ה'אהבת ישראל' מוויז'ניץ, בעיירת המרפא קארלסבד, הגיע יום אחד הדוור הנכרי והוציא מעטפה המכילה המחאה בסך נכבד ששלח אחד מחסידי הרבי עבורו.

"האם אתה הוא 'ראבין הגר'?" שאל הדוור את הרבי. ה'אהבת ישראל' שתק ולא השיב. שאל הגוי פעם נוספת האם הוא הראבין והצדיק דומם מחריש. נטל הדוור את המעטפה ובה ההמחאה והמשיך לדרכו.

לאחר שיצא שאלוהו מקורביו מדוע לא אישר לגוי את זהותו. והרבי הסביר: "כאשר אעלה לעולם האמת ישאלוני: הן קרוי היית רבי, מנהיג לחסידים רבים, מה עשית אפוא עם השפעה זו? את מי תיקנת והשבת מתוכם למוטב?

"באותה שעה אשיב שלא הייתי רבי ואינני יודע מה רוצים ממני. בכך אפטר מן התביעה הקשה. אולם הם יטענו שהחסידים הכתירו אותי בתואר הזה, ועל כך אשיב שהיה זה נגד רצוני. אולם שוו בנפשכם", המשיך ה'אהבת ישראל' לצייר את שיתרחש בשמי מרום, "שיראו לי את הדוור הגוי ששואל האם אני 'ראבין' ואני מאשר זאת במו פי, כלום תהיה לי אפשרות להסביר מה פעלתי בתפקיד זה?!"…

"וישלח את העורב" (ח, ז)

מדוע שלח נח את העורב תחילה ולא את היונה, כפי שאכן עשה מאוחר יותר?

בדרך צחות ביאר רבי צבי הירש מברלין: נח היה סגור במשך שנה בתיבה ולא ידע מה מתרחש בעולם. רצה נח לדעת אם נותרו עדיין רשעים בעולם, מפניהם ומחברתם כדאי לו להיזהר.

ערך נח חשבון לעצמו שאילו ישלח את היונה לחפש אם נותרו רשעים בעולם, הרי שייתכן ואלו יהיו מספיק מתוחכמים להתחבא מפניה. מה שאין כן כששלח את העורב, היה נח סמוך ובטוח שאם ישנם רשעים בעולם – ימצא אותם העורב. שכן הולך מין אצל מינו…

"עוד כל ימי הארץ זרע וקציר וקור וחום וקיץ וחורף ויום ולילה לא ישבותו" (ח, כב)    

החל מעתה, מאחר המבול – אומר הקב"ה – 'לא ישבותו' כל גורמי הבריאה: 'זרע וקציר, וקור וחום, וקיץ וחורף, ויום ולילה'.

ומה בעצם השתנה מלפני המבול שצריכים לומר זאת שוב?

ביאור מעניין ביאר הגאון רבי יוסף שאול נתנזון בפסוק: החידוש הוא שמעתה יהיו כל הדברים הללו ביחד. בחצי אחד של הכדור יהיה יום ובחצי השני לילה, בחצי אחד קיץ ובשני חורף, פה קר ופה חם. הכל בו זמנית!

לפי האמור הוא מדייק בנוסח התפילה: "יוצר אור ובורא חושך, עושה שלום ובורא את הכל", שבמילים האחרונות יש רמז לכך שהקב"ה מבצע את כל הדברים בו זמנית בחלקים השונים של כדור הארץ…

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים