שיתוף
תגובות
יהדות » סיפור לשבת » כשהירדנים למדו שיעור מה'אור החיים' הקדוש
סיפור לשבת
התוכניות למחיקת הר הזיתים היו בעיצומן, עד שהגיעו הפורעים למצבה אחת וקיבלו שיעור בלתי נשכח
הילולת אור החיים | צילום: פישל רוזנפלד

בום. 

ההד התפזר על פני ההר ונמוג בעמימות. ההכאה הבאה לא איחרה להגיע: כף הברזל הגדולה של הטרקטור פגשה במצבת האבן הבאה בתור, החיכוך בין הברזל לאבן נשמע שוב בקול מהדהד. 

הערבי שישב בתא הזכוכית של הכלי הכבד נהג כשטירוף בעיניו. הוא רמס מצבה אחר מצבה. שבר, השחית, ניפץ וחילל. ואז הוא הגיע למצבה הבאה בתור. 

בשניות הבאות הכל קרה במהירות: הכף העצומה הונפה לעבר המצבה הגדולה, אך במקום לנחות עליה, הטרקטור הכבד התהפך והתרסק באופן שקשה לשחזר איך קרה בדיוק, הנהג – כמובן – מת במקום. 

כוחות הביטחון הירדניים שנכחו במקום לפקח על ההרס, הזעיקו מיד עזרה. כוחות ההצלה עמלו קשות לנסר את הטרקטור ההפוך ולחלץ את הנהג המרוטש שתחתיו.

הימים היו ימי סיומה של מלחמת העצמאות, שנת תש"ח. הירדנים כבשו את העיר העתיקה וחלקים מירושלים, שמעתה חולקה בין ריבונות ישראלית לריבונות ירדנית. המצב יימשך כך עד לסיום מלחמת ששת הימים בשנת תשכ"ז, אז ישובו החלקים הירדניים לשליטה ישראלית. 

הר הזיתים היה אחד המקומות הראשונים בהם החלו הירדנים לקבוע עובדות בשטח. תחילה החלו ל'גלח' חלקים ממצבות הר הזיתים במטרה לסלול כבישים. הרווח היה כפול: גם השמדת סממנים יהודיים היסטוריים וגם דרכי גישה נוחות יותר. 

מצבות רבות נהרסו על ידי כלים כבדים שהועלו על ההר ורמסו אותו בכף גסה. עתה הגיע הטרקטור אל מצבת קודשו של הגה"ק רבי חיים בן עטר, ה'אור החיים' הקדוש (טו בתמוז יום פטירתו). כאמור, הנהג התהפך ברגע שניסה להרוס את המצבה, כשהכלי מרטש את גופו מידה כנגד מידה כפי שחפץ לעשות לציון. 

חוקר תאונות שהגיע למקום קבע שהשרשרת של הטרקטור לא הייתה תקינה ולכן גרמה להתהפכות. 

הירדנים רשמו את המסקנה והמשיכו כפי המתוכנן: טרקטור נוסף הגיע לאחר זמן מה והחל שוב מהמקום שהפסיק קודמו. הניף את הכף באוויר והתכונן להנחית אותה על הציון הקדוש, אך במקום להוריד את הכף הכבדה על המצבה – התהפך שוב הטרקטור והנהג מת. 

כעת כבר לא היה צורך בחוקר תאונות. היטב הבינו הירדנים שמי שטמון תחת המצבה הזו אינו מרשה שייגעו בציונו. אולם הם לא חשבו עדיין לוותר על התוכנית. גאוותם גרמה להם להמשיך בה ביתר מרץ. 

רק מה, יש בעיה של טרקטורים מתהפכים? חוזרים לשיטה הידנית הישנה והטובה. 

בריון מגודל הובא למקום, פטיש מפלצתי הונח בידיו, כזה שיכול לשבור חלקים נרחבים מן האבן העתיקה. משקלו של פטיש כזה מחייב הפעלת כוח רבה על מנת להרים ולהוריד אותו בתנופה כדי להשיג תוצאות. לבחור היו מלוא השרירים הנדרשים כדי להניף את הפטיש בקלות יחסית.

הבריון הניף את הפטיש ולפתע איבד שיווי משקל. 

תנופתו של הפטיש הכבד שהיה באמצע הדרך מאחורי ראשו של הערבי על מנת לנחות בעוצמה על המצבה, נבלמה באחת. הפטיש הכבד צנח על ראשו של הר האדם הישמעאלי וניפץ את גולגולתו לרסיסים. 

כעת הבינו הירדנים שאיש אלוקים קדוש טמון במקום. אף חכמולוג לא העז לנסות את מזלו בהמשך הריסת המצבות בטווח הקרוב. 

גם לא על המצבות האחרות הפזורות ברחבי ההר. 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים