שיתוף
תגובות
דעות » כשהרש"ש שכח שהלווה החזיר את ההלוואה
שכל הנפש
הרב יעקב גולדברג, מייסד השיטה הטיפולית 'שכל הנפש' בטור שבועי חדש לקוראי 'בחזית היהדות'
הרב יעקב גולדברג | צילום: בחזית מדיה

"ויאמר אסתירה פני מהם אראה מה אחריתם….." (דברים ל"ב פסוק כ')

הגאון הרש"ש, מלבד גדולתו וחידושיו החשובים בתורה, ניהל גמ"ח לטובת הצבור והיה מדקדק ומקפיד מאוד שיהיה הכל נקי מגזל ומאבק גזל. פעם אחת אירע שיהודי מפשוטי-העם לווה אצלו 100 רובל והתחייב להשיב לאחר ארבע חודשים.

כשהגיע יום הפירעון הלך לביתו של הרב להשיב את החוב אולם הרש"ש שהה באותו זמן בביהכ"נ. הלך לשם היהודי ומצאו שקוע בסוגיה קשה. הניח היהודי כספו על הספר שעסק בו ואמר "זה תשלום חובי". נענע הרב בראשו ואמר לו "טוב"..כשסיים לימודו סגר את הגמרא ולא שת לבו לכסף. הלך לביתו והניח את הגמרא בארון כרגיל.

כדרכו בקודש היה הרש"ש מעיין בכל ערב ברשימת המלוים, וראה שיהודי זה לא שילם את חובו. למחרת, שלח להודיעו שימהר לשלם חובו. מיהר האיש אל הרב ואמר לו "שילמתי לרב אתמול בביהכ"נ בשעה שלמד", הרב שלא זכר ששילם מרוב שהיה שקוע בלימודו, קרא לו להתחרט ולהשיב מיד את הכסף.

בינתיים נודע הדבר בעיר ומיד הופצה השמועה כי הלז רימה ושמו התפרסם לרעה בכל העיר עד שפיטרוהו מעבודתו. בנו יחידו ברח לכפר מחוץ לעיר מרוב בושה. לימים יצא לרב לעיין שוב באותה גמרא ומצא את הכסף. נזדעזע הרב עד עומק נפשו, מיהר להזמין את האיש, ביקש את סליחתו מעומקא דליבא ושאלו כיצד יוכל לפייסו. הרב הציע לכנס את יהודי העיר ולבקש סליחה בפרהסיה.

אמר לו היהודי שזה לא יספיק כי הצבור יתלו המעשה ברוב חסדו וענוותנותו של הרב ולא אוכל להשיב את בני לביתי. הבין הרב שהיהודי צודק וביקש מהיהודי לשלוח לקרוא לבנו, ואמר לו "אציעה לו לקחת את ביתי לאישה וזה בוודאי יטהר אותך לגמרי מכל חשד". שמחה אדירה מלאה את לב היהודי, נשק את ידי הגאון ורץ לבשר לבנו את הבשורה הנפלאה. תוך שבוע ימים גמרו את האירוסין, הרב פרסם בצבור את אשר קרה באמת וחגגו הנישואין ברוב עם.

ולפי סיפור זה מובנת יותר משמעות הפסוק "ויאמר אסתירה פני מהם", שלעולם לא יהיה הסתר פנים לגמרי אלא הקדוש ברוך הוא מקיים בנו (יחד עם ההסתרה) "ואראה מה אחריתם" כלומר השגחה פרטית נעלמה בתוך ההסתר. (מספר "אהבת-חיים)

ורמז יש בדבר "אראה" עולה בגימטרייה אור, כלומר כח הביטחון בה' אלוקינו הוא אור גדול שודאי יופיע בגאולת הפרט וכל שכן בגאולת הכלל ומרומז במילה "מה" שבפסוק, שלימדונו חכמי הקבלה שאור מ"ה (מלוי אלפין של שם הויה) הוא הוא אור הגאולה. ופעמי משיח נשמעים ונראים למתבוננים היטב. כתיבה וחתימה טובה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים