שיתוף
תגובות
דעות » כששר הצבא הצ'כי הפך את ר' אייזיק לעשיר
שכל הנפש
הרב יעקב גולדברג, מייסד השיטה הטיפולית 'שכל הנפש' בטור שבועי חדש לקוראי 'בחזית היהדות'
הרב יעקב גולדברג | צילום: בחזית מדיה

"כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו" (פרק ל' פסוק י"ד)

הרבי הקדוש, רבי חנוך מאלכסנדר אמר בשם רבו, רבי בונם מפשיסחה, שכל הנוסע בפעם הראשונה לצדיק להסתופף בצילו צריך לדעת את המעשה שהיה לרבי אייזיק מקראקא שזכה לבנות בית כנסת בקראקא הנקרא על שמו רבי איזיק יעקליש.

וכך סיפר רבי בונם: ר' אייזיק חלם מספר פעמים שיסע לפראג וסמוך לחצר המלך מתחת לגשר יחפור בארץ וימצא אוצר גדול. וכך עשה רבי אייזיק, אולם על הגשר הסתובבו חיילים יומם ולילה.

נצטער מאוד רבי אייזיק שלאחר כל המאמץ לא יזכה לממש את החלום, ומרוב צער היה מסתובב כל יום סמוך לגשר. ראה שר הצבא איש יהודי הנראה עני ומדוכא מאוד והולך שחוח ושאל אותו "מה אתה מחפש פה?". סיפר לו רבי אייזיק את כל הסיפור בדבר החלום.

פרץ השר בצחוק בקול גדול ואמר לו "חלומות שווא ידברו. הנה, גם אני בחלומי אמרו לי שאסע לקראקא ושם נמצא יהודי הנקרא ר' אייזיק ואם אחפור שם בביתו תחת התנור אמצא אוצר גדול. וכי יעלה על דעתך שאסע לקראקא בגלל חלום?…"

למשמע דבריו של שר הצבא הבין ר' אייזיק כי עיקר בואו לפראג היה לידע שהאוצר לא באמת בפראג, אלא בביתו. מיד חזר ר' אייזיק לביתו, חפר תחת התנור, מצא את האוצר, נעשה עשיר גדול ומהונו הרב בנה בית כנסת בקראקא הנקרא על שמו.

וכך אמר הרבי מאלכסנדר בשם רבו ר' בונם: כל הנוסע לצדיק צריך לדעת שעיקר מטרת נסיעתו, שמהצדיק ייוודע לו שעיקר ה"אוצר" אין לו לחפש אצל הצדיק, אלא בחזרתו לביתו עליו לחפור ולחפש בעומק נפשו מכח מה שלמד אצל הצדיק ובוראי ימצא "אוצר" גדול.

"יגעת ומצאת תאמין".

יודעים אנו שאין זה קל לקבל את התורה, כלומר להבין דרכיה ולקיימה, ונדרש לשבור מניעות עצומות העומדות על דרכו על מנת לזכות לתורה. אולם כאשר אדם מקבל על עצמו ברצון עז עד מסירות-נפש ממש על מנת לתור ולחפש אחרי דרכי התורה הקדושה, אזי ודאי זוכה לסייעתא דשמייא ושובר כל המניעות, כי אין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו.

וממילא "קרוב אליך הדבר מאוד", שזוכה לקבל ראשית מדרגה הקרובה אליו (קרוב אליך) ובכח מסירות נפשו עולה מדרגה אחר מדרגה וזוכה לקנין תורה ב"פיך" תורה שבכתב ("פה אל פה אדבר בו") "ובלבבך לעשותו" תורה שבעל-פה ("בינה – לבא ובה הלב מבין" להבין דבר מתוך דבר) אשרי חלקו, שנזכה!

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים