שיתוף
תגובות
לאישה » אופנה וסטייל » כתמים בעור מהשמש? הזמן לטפל זה בחורף
פיגמנטציה
יותר מ-200 מיליון נשים ברחבי העולם המושפעות מכתמי פיגמנטציה, המשנה את איכות העור שלהן • אז כיצד ניתן לטפל בבעיה? מתי נכון? • טיפים ועצות
שמש | צילום: Ed Connor, שאטרסטוק

יותר מ-200 מיליון נשים ברחבי העולם סובלות מכתמי פיגמנטציה, המשנה את איכות העור שלהן. זיהום סביבתי יחד עם קרינת UVA הם הגורמים העיקריים לכתמי עור. אף על פי שכל הגוף נמצא תחת ההשפעה המזיקה של הזיהום הסביבתי, העור הוא האזור המושפע ביותר. המזהמים שהוא פוגש בכל יום יוצרים רדיקלים חופשיים על האפידרמיס. אלה מקדמים את יצירתם של סימנים כהים וגוון עור לא אחיד.

פיגמנטציה זו אחת הבעיות השכיחות שמטרידות נשים רבות ובעצם כוללת בתוכה מצבים קליניים שונים כאשר המשותף לכולם הוא הצטברות של פיגמנט המלנין במוקדים שונים מה שיוצר בסופו של דבר כתמים חומים בעור.

המלנין נותן לנו את גוון העור, אך קיימים מצבים של יצור יתר של מלנין, הגורמים לפיגמנטציה- כתמים בעור הפנים. הגורמים להיווצרות יכולים להיות חיצונים, חשיפה לשמש, שימוש בתרופות פוטו-סנסיטיביות (היכולות לגרום לכוויה) שימוש בהורמונים, דלקת בעור כמו אקנה, פצע, כוויה. או גורמים פנימיים כגון הזדקנות העור.

איך נוצרת פיגמנטציה בעור?

בעור שוכנים תאים הנקראים מלנוציטים. תאים אלה ממוקמים בין השכבה העליונה של העור, האפידרמיס, לבין השכבה האמצעית, הדרמיס. בכל פעם שאנחנו נחשפים לשמש, "שולחים" המלנוציטים פיגמנט אל השכבה העליונה של העור. פיגמנט זה נקרא מלנין. המלנין נשלח אל פני העור על מנת ליצור עליו "שכבת מגן" כהה (או במילים אחרות- שיזוף!) שתסייע לגוף בהתגוננות מהשמש.

היום כבר ידוע, שחשיפות ממושכות לשמש משפיעות על עורנו לטווח הארוך. קרני השמש מזרזות את הזדקנות העור, ובנוסף- פיזור לא אחיד של הפיגמנטים גורם להיווצרות כתמי פיגמנטציה, שצצים באופן מיידי או לעיתים לאחר שנים (עד כ-30 שנים קדימה!)

מכיוון שהבעיות הללו עלולות להיות כרוניות או מתמשכות- יש צורך שהטיפול יהיה יעיל ובטוח לשימוש ארוך טווח ולא יגרום לתופעות לוואי בעור. לא משנה מה הגורם לכתמים בעור- תמיד חשיפה לשמש תחמיר אותם, וזו אחת הסיבות שאנו נוטים לטפל בבעיות הכתמים בחורף- אחרי שהחמירו בקיץ. סיבה נוספת לטיפול בכתמים דווקא בחורף נכונה רק בחלקה- הטיפול לרוב כולל חומרים חזקים, אשר גורמים לרגישות של העור בעיקר בחשיפה לשמש ולכן את אותם חומרים מומלץ למרוח בעיקר בחורף.

מי הנשים שסובלות מפיגמנטציה? נשים צעירות המקבלות טיפולים הורמונליים, נשים הרות, נשים עם דלקת בעור, אקנה, פצע, כוויות, נשים מבוגרות עם עור דק יותר וייצור יתר של המלנין, נשים עם עור כהה אשר להן יש נטייה גבוהה יותר ליצור פיגמנטציה.

אז מה כולל הטיפול בפיגמנטציה? קודם כל מניעה – להשתמש בהגנה מפני השמש בחורף כמו בקיץ, מהזריחה עד השקיעה בכדי למנוע היווצרות הפיגמנטציה. בנוסף, יש להשתמש במוצרי טיפוח המעניקים לחות ובכך גם מפחיתים את המלנין.

הטיפול בפיגמנטציה קיימת, מורכב ותלוי כמובן בצורת הפיגמנטציה אבל הטיפול תמיד יכלול גם תכשיר הבהרה, אשר מפחיתים את כמות המלנין ומפחיתים את התהליך הדלקתי (אשר מחמיר פיגמנטציה). הבעיה העיקרית בתכשירים הללו זה שהם מגרים את העור – וגירוי של העור לאורך זמן עלול להחמיר את הפיגמנטציה ולא להיפך.

ד"ר להבית אקרמן היא מומחית לרפואת העור ויועצת מדעית למותג הדרמו קוסמטיקה לה רוש-פוזה

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים