שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » לאחר קיפאון של עשור: חוק העמותות חוזר
המשבר הבא?
'חוק העמותות' נועד לשלול הטבות מעמותות ישראליות הנתמכות על ידי ארגונים זרים הפועלים מחוץ לישראל ומכוון בעיקר כלפי עמותות שמאל • הערכה: 'כחול לבן' תתנגד
שקלים ודולרים | צילום: Victoria Shapiro, שאטרסטוק

חוק העמותות שפרץ לתודעה בשנת 2011 אך קידומו נעצר בשל מחלוקות פנימיות בליכוד, חוזר לסדר היום. היוזם הוא ח"כ אריאל קלנר, שהניח ביום שישי האחרון הצעת חוק ברוח 'חוק העמותות' שנגנז לפני עשור, הקובע כי המדינה תשלול פריבילגיות ואף תטיל מיסוי גדול יותר על עמותות הפועלות בישראל ומקדמות פעילות חברתית, משפטית ופוליטית נגדה במימון ממשלתי זר.

על פי ההצעה, "תרומה שתקבל עמותה מישות מדינית זרה תנוכה במס בשיעור של 65% ולא תוכר לצורכי מס לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. כמו כן, העמותה לא תקבל הכרה כמוסד ציבורי או מוסד ללא כוונות רווח".

בדברי ההסבר להצעה נכתב, כי "התערבותן של ישויות מדיניות זרות בהצפת בתי המשפט בהליכים בעלי מאפיינים פוליטיים, בהשפעה ישירה על השיח הציבורי ובניסיונות לשנות את מדינות הממשלה והשלטון המקומי – מהווה פגיעה במאפייני היסוד של מדינת ישראל העצמאית וכן פגיעה בריבונות אזרחיה".

יצוין, כי 'חוק העמותות' המקורי עלה כאמור לפני עשור על ידי השר אופיר אקוניס, בהיותו ח"כ בתחילת דרכו הפוליטית. אקוניס ביקש לקבוע, כי קרנות זרות לא תוכלנה לתמוך בעמותות פרטיות בישראל, אלא עד סכום של 20 אלף שקלים בלבד. ההצעה עברה את אישור ועדת השרים לענייני חקיקה לקראת העלאה להצבעה בקריאה טרומית, אך נבלמה על ידי השרים דאז בני בגין ודן מרידור וכן ח"כ מיכאל איתן שהתנגדו.

לדברי ח"כ אריאל קלנר, "המלחמה בדה־לגיטימציה ובהתערבות הזרה היא מלחמת העצמאות של הדור שלנו. אסור לנו להשלים עם ניסיון של ממשלות זרות להתערב בעיצוב התודעה והזהות היהודית של מדינת ישראל באמצעות מימון זר לעמותות שמקדמות שיסוי, התערבות פוליטית ולעיתים אף סיוע לטרור".

קלנר מוסיף, "החוק מהסוג שאני מציע יצמצם את התופעה הקשה הזו. גם בארה"ב יש 'חוק רישום סוכן זר' המחייב מעקב תמידי והדוק על ידי הרשויות על כל מי שפועל במדינה בעבור גוף זר. חובתנו להגן על מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית. אין לנו מדינה אחרת".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים