שיתוף
תגובות
חדשות » לאחר שהציגה מיצג אנטישמי: פוטרה מנהלת התערוכה
החטא ועונשו
בקהילה היהודית בגרמניה מברכים על סיום תפקידה של מנהלת התערוכה דוקומנטה לאחר שהציגה מיצג אנטישמי בו הוצג חייל ישראלי עם פני חזיר ומטפחת עם מגן דוד
תערוכת דוקומנטה | צילום: אתר התערוכה

תערוכת דוקומנטה (Documenta) נוסדה בשנת 1955 בקאסל בידי האמן ארנולד בודה וחוג חבריו, המטרה הייתה להחזיר את גרמניה ל"מודרניזם המערבי". התערוכה מתקיימת אחת לחמש שנים, ומושכת מאות, אלפי מבקרים. אחד מקווי היסוד הבולטים שלה הוא נתינת חופש יצירה מוחלט לאמנים, ללא התערבות בהחלטת האוצרים.

הרב אביחי אפל | צילום: אלי אטקין

היצירות של האמנים מאינדונזיה עם דימויים אנטישמיים מזעזעים, ועולה על כולן, היצירה "צדק לעם", המציגה דמויות עם פני חזיר, שעליהן מגן דוד וכיתוב ׳המוסד׳, ודמות של יהודי חרדי עם שיניים מחודדות של ערפד, לשון נחש וסמל ה-SS על המגבעת. רק לאחר הלחץ שנוצר כוסתה היצירה, ולבסוף הוסרה מהתערוכה.

לאחר הקריאות להתפטרותה, מנכ"לית ׳דוקומנטה׳, סבין שורמן, סירבה להתפטר בטענה שיש לה אחריות ו"קפטן לא עוזב ספינה טובעת". אך מועצת המנהלים של תערוכת דוקומנטה הודיעה על הפסקה מיידית של העסקתה, על פי הודעת מועצת המנהלים, ההחלטה על סיום העסקתה של שורמן התקבלה במשותף על ידי הצדדים. עוד צוין בהודעה כי "את הנזק המשמעותי שנגרם כתוצאה מהמיצגים האנטישמיים, צריך לחקור פאנל מומחים חיצוני. באותה העת יש לברר איזה מחדל ארגוני הביא לכך".

בקהילה היהודית בגרמניה מברכים על סיום תפקידה של מנהלת התערוכה. הרב הראשי בפרנקפורט וחבר ועידת רבני אירופה, אביחי אפל בירך על ההחלטה ואמר: "יש הבדל גדול בין חופש הביטוי, במסגרת יצירות אומנותיות, לחופש הביזוי שמגיע עד לכדי הסתה ברורה נגד הקהילה היהודית. קריקטורות אנטישמיות שמוצגות לראווה ברחובות גרמניה, מזכירים לנו ימים אפלים. אסור לנו לתת לתופעה הזו להרים את הראש. אני מברך את החלטת הדירקטוריון שהעביר מסר ברור וחד משמעי- לפיו כל גילוי אנטישמיות במילים, במעשים או במייצגים, עלול לגרור מחיר כבד".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים