שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » לאסור על לולי כלובים במסגרת רפורמת הביצים
פניה לשר האוצר
הח"כים דורשים כי הרפורמה בחקלאות תכלול חקיקה האוסרת על לולי כלובים בתעשיית הביצים וכי מענקים להקמה או שדרוג של לולים, יינתנו רק ללולים ללא כלובים
תרנגולים צפופים בכלוב | צילום: אנימלס

חברי הכנסת מוסי רז (מרצ), יסמין פרידמן (יש עתיד), אלון טל (כחול לבן), עופר כסיף (הרשימה המשותפת) וגבי לסקי (מרצ) פנו במכתב לשר האוצר ליברמן ושר החקלאות פורר, בבקשה כי הרפורמה בתעשיית הביצים, עליה הוכרז במסגרת הרפורמה הרחבה בחקלאות שהשרים מבקשים להעביר כחלק מחוק ההסדרים, תיקח בחשבון גם שיקולי הגנת בעלי חיים.

חברי הכנסת ציינו כי ביטול תכנון שוק הביצים צפוי להוביל לבנייה של לולים רבים, והתייחסו לפרסומי המשרדים בהם צוין כי התכנית תכלול "מענקי חדשנות והשקעות למגדלים על מעבר ללולים מודרניים". במכתב נתבקש כי הרפורמה תכלול חקיקה לפיה לולים חדשים יהיו ללא כלובים, תוך מתן תקופת מעבר להסבת הלולים הקיימים. כן נתבקש שהחקיקה תאסור גם על מכירת ביצי כלוב מיובאות, כדי למנוע סטנדרט כפול, בין היתר כדי להגן על חקלאי הארץ. בנוסף, נתבקש כי מענקים להקמה או שדרוג של לולים יינתנו רק ללולים ללא כלובים.

במכתבם, התייחסו חברי הכנסת למגמה עולמית להפסקת כליאת תרנגולות בכלובים: "העולם צועד לביטול הכלובים בתעשיית הביצים. רוב התרנגולות באיחוד האירופי מוחזקות בלולים ללא כלובים. חלק ממדינות האיחוד אסרו החזקה בכלובים, והנציבות האירופית מקדמת חקיקה במסגרתה נבחן לאסור זאת באופן מלא ככל הנראה עד 2027.

בארה"ב שינויי חקיקה ומגמות תאגידיות כבר מניעים מעבר מהיר ללולים ללא כלובים (יותר מ-30% מהתרנגולות כבר אינן בכלובים). תשע מדינות בארה"ב הגבילו בחקיקה לולי כלובים, ושבע מהן מחילות את התקן על ביצים שנמכרות בשטחן גם אם מקורן מחוץ למדינה. למעלה מ-2,000 תאגידים התחייבו להוציא ביצים מכלובים משרשראות האספקה, ביניהם תאגידים שפועלים בישראל: יוניליוור, נסטלה, סודקסו (חברת הקייטרינג הגדולה בארץ) ועוד. תאריך היעד שרובם הציבו להשלמת המהלך: 2025."

עוד נכתב במכתב: "הכלוב לא מאפשר לתרנגולת לבטא שום התנהגות טבעית. לולים תעשייתיים ללא כלובים הם תקן מינימלי, שמתחשב בצורכי התרנגולת. המצוקה הפחותה משתקפת גם בפחות סלמונלה. תעשיית הביצים הגדולה ללא כלובים בחו"ל מוכיחה שניתן לשפר את תנאי החיים של התרנגולת, ובד-בבד להוזיל את מחיר הביצה".

חברי הכנסת אף התייחסו לכשלונות קודמים של משרד החקלאות להכשיר את כליאת התרנגולות בכלובים באמצעות תקנות לפי חוק צער בעלי חיים: "זה יותר מעשור, מנסה הממשלה לקדם רפורמה בתעשיית הביצים. המהלך נכשל נוכח התעקשות של גורמים במשרד החקלאות לנסות להנציח החזקת תרנגולות בכלובים. בהיעדר תקן מינימום להחזקת התרנגולות, בג"ץ הורה לא להוציא את הרפורמה לפועל. חברי-הכנסת סירבו לאשר תקנות שמאפשרות החזקה של תרנגולות בכלובים מעט גדולים יותר (קצת יותר משטח נייר משרדי לתרנגולת), ועם ציוד מסוים, לפי תקן מיושן שעוגן בשלהי המאה העשרים בחקיקה האירופית, שנזנח כעת באיחוד האירופי עצמו".

חברי הכנסת התייחסו אל הרפורמה כאל "הזדמנות היסטורית להצעיד את ישראל לתקנים המקובלים במדינות מתקדמות, מתוך ראייה ארוכת טווח של המגמות המשפטיות והכלכליות בארץ ובעולם" וציינו כי "יש לאזן בין דאגה ללולני הצפון ורווחת התרנגולות. נמסר לנו כי המגדלים מוכנים לעבור ללולים ללא כלובים תמורת סיוע כספי מהמדינה שיאפשר להם זאת".

עמותת אנימלס, מובילת המאבק לקידום סוף עידן הכלובים בישראל: "לבנות לולי כלובים חדשים זו אכזריות, חלמאות וחוסר אחריות, ולהקצות כספי ציבור לשם כך זה לסבסד התעללות. אנו דורשים לשלב ברפורמה בתעשיית הביצים חקיקה שתאסור על לולי כלובים ותציב סטנדרט זהה לייבוא. 89% מהישראלים חושבים שצריך לאסור על לולי כלובים כי הם מבינים שתרנגולת בכלוב צפוף חיה בגיהינום בו היא לא יכולה לדרוך על אדמה ולנקר בקרקע ובטח שלא להתעופף. לולים ללא כלובים הם לולים תעשייתיים לכל דבר, וגם בהם החיים של התרנגולת קשים, אבל לפחות היא יכולה לממש חלק מההתנהגויות הטבעיות שלה. אנחנו קוראים לשר החקלאות להציב את ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות, להוביל מהלך היסטורי ולשים סוף לעידן הכלובים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים