שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "לאפשר הקמת ועדת חקירה ממלכתית"
גנץ למנדלבליט
שר המשפטים ביקש מהיועמ"ש חוות דעת שתאפשר את הקמת הוועדה: "לוועדת חקירה ממלכתית הסמכויות הרחבות ביותר ובידיה הכלים לגיבוש ההמלצות המתבקשות"
בני גנץ | צילום: אלעד מלכה

שר המשפטים בני גנץ פנה הערב (ראשון) ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בבקשה לקבל חוות דעת משפטית שתאפשר הקמת ועדת חקירה ממלכתית, בזמן ממשלת מעבר.

בפנייתו למנדלבליט כתב גנץ: "רק ועדת חקירה ממלכתית תוכל לתכלל את כלל היבטי החקירה של האסון, שכן יש לה את הסמכויות הרחבות ביותר ובידיה הכלים לגיבוש ההמלצות המתבקשות. בנסיבותיו המיוחדות והחריגות של האירוע, ובפרט לאור האפשרות כי חברי ממשלה יידרשו להתייצב בפני הוועדה, רק ועדת חקירה ממלכתית המתמנה על ידי נשיאת בית המשפט העליון, בראשות שופט, תבטיח את עצמאות החקירה ואת אמון הציבור".

גנץ הוסיף: "הקמת הוועדה לא תחזיר למשפחות את יקיריהן או תביא מזור לכאבן, אך ביכולתה למנוע אסון מעין זה בעתיד. ישנה דחיפות בהקמת הוועדה במהירות בכדי שתוכל לבצע בדיקה ראשונית כשהמידע זמין, ומבלי שהתקיימו פעולות חקירה רבות של גורמים אחרים".

ב'כאן חדשות' דווח כי אומנם בזמן ממשלת מעבר יש מגבלות, כולל על הקמת ועדה, אך בעבר היועץ קבע כי יש פעולות מסוימות המוחרגות ומותרות אם יש בהן דחיפות. במקרה כזה ניתן לבצען גם בממשלת מעבר.

התנועה לאיכות השלטון פנתה מוקדם יותר לראש הממשלה בנימין נתניהו ולראש הממשלה החליפי בני גנץ בדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית ובלתי תלויה לבחינת המחדלים שהובילו לאסון בהר מירון. דרישה זו מצטרפת לפנייה ששלחה התנועה ביום שישי ליועמ״ש בבקשה לחקור את השרים המעורבים בתכנון ואישור האירוע ולא ״להפיל את האחריות על הש.ג״.

התנועה לאיכות השלטון הסבירה בפנייתה כי אסון לאומי בסדר גודל כזה, ובוודאי כזה שעלו לגביו סימנים מקדימים רבים והתרעות רבות מפני אסון – כולל מפי מבקר המדינה – חייב להיבדק ולהיחקר תחת ועדת חקירה ממלכתית, כזו שיעמדו לה כלל סמכויות החקירה הנדרשות.

״לצד הכלים המשפטיים, עומדת לוועדת החקירה הממלכתית אף חשיבות עליונה מהפן הציבורי. עקרון הפומביות הוא עיקרון מרכזי בעבודת ועדות חקירה, ועבודתה נבדלת מבית המשפט בכך שהיא אינה מסתפקות בחומר המוגש לה על ידי צדדים לסכסוך אלא גם חוקרת באופן אקטיבי, ותוך שהיא מאפשרת לציבור לבחון את התנהלותה, את דפוסי עבודתה – ואף להגיע ולדבר בפני חבריה מקום בו סבור מי מאזרחי המדינה כי יש בכוחו להוסיף ולהעמיק בחומרים שהוגשו לוועדה.

״על מנת להשיב את אמון הציבור ברשויות וכדי להבטיח שהאסון בהר מירון, או אסון דומה לא יישנה – יש לבחון בצורה בלתי תלויה את כלל האספקטים הקשורים לאסון הקשה. על כן, יש להקים ועדת חקירה ממלכתית לבחינת כלל המחדלים הקשורים לאסון״.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים