שיתוף
תגובות
כלכלה » "לאפשר לאנשי בזק להשתתף בהפרטת הדואר"
ועדת הריכוזיות
ועדת הריכוזיות ממליצה לאפשר לדוד ומיכל פורר מקבוצת בזק להשתתף במכרז על הפרטת דואר ישראל
דואר ישראל אילוסטרציה | צילום: Roman Yanushevsky, שאטרסטוק

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לרשות החברות הממשלתיות לא למנוע מניאופרם שבשליטת דוד ומיכל פורר את ההשתתפות במרוץ על רכישת 20% ממניות חברת דואר ישראל.

במכרז תתקיים מכירה פרטית של מניות מדינת ישראל בחברת הדואר, כך שלאחר ההפרטה 20% מהון המניות של החברה יוחזק על ידי הזוכה. במסגרת הליך המכירה יוקנו לרוכש זכויות עודפות בחברה לתקופה בת שבע שנים הכוללות: מינוי דירקטורים מעבר לחלק הרוכש, נציגות המשקיע בכל ועדות הדירקטוריון, מינוי יו"ר ועדות כספים ומשאבי אנוש בדירקטוריון וייצוג של 50% בוועדה לאיתור מנכ"ל
חברת הדואר מחזיקה בנתחי שוק משמעותיים ביותר בכל סוגי שירותי הדואר שאותם היא מעניקה.

כך, רב תחום משלוח הדואר היחידני אינו פתוח כיום לתחרות; בתחום הסחר המקוון, מקיימת חברת הדואר למעלה מ-90% מהייבוא לישראל. גם גישתה הבלעדית של חברת הדואר למרכזי חלוקה שמהווים כרבע מכלל הכתובות בישראל היום ואינם נגישים כיום למתחרים מעניקה לה מעמד ייחודי.

בבנק הדואר למעלה מחצי מיליון בעלי חשבונות שמשתייכים ברובם לאוכלוסיות מודרות אשראי. שירותי בנק הדואר חיוניים במיוחד עבור אוכלוסיות אלו מפני שמועברות דרכו (עבור רבות מהן) קצבאות הביטוח הלאומי ומפני שבנק הדואר הוא הדרך היחידה שלהן לשלם תשלומים בסיסיים כמו מים וחשמל.

כאמור, צרכני דואר רבים תלויים ביחידות הדואר נוכח מקום מגוריהם, לשם הפעלת עסקיהם או בשל מצבם האישי או הכלכלי, לפיכך שירותי דואר איכותיים, נגישים ויעילים חיוניים ביותר לרווחת הציבור. בשל חשיבותם הרבה, השליטה בתחומים אלו עלולה לאפשר לזוכים בהקצאה להפעיל כוח מיקוח והשפעה רבים מול הממשלה ובפרט מול משרד התקשורת ורשות החברות הממשלתיות עמם נמצאת חברת הדואר בממשקים רגולטוריים תכופים.

לדוד ומיכל פורר פעילות עסקית במגוון תחומים, אך מרביתה אינה בתחומי תשתית חיוניים ועיקר מחזור המכירות הקובע שלהם מיוחס להכנסותיה של בזק. הריכוזיות הכלל-משקית של בזק גבוהה ביותר, ואולם שליטתם של דוד ומיכל פורר בבזק מוגבלת מפני שאפקטיבית הם מחזיקים רק 19% מזכויות ההצבעה בביקום (השולטת בבזק) ואין להם כל זכות וטו או יכולת לחסום החלטה שתתקבל ברוב קולות על ידי השולטים בסרצ'לייט (שמחזיקה כ-60% בביקום).

כמו כן, שיעור החזקות המדינה בחברת הדואר לא יפחת מ-60%, כך שהזוכה בהקצאה לא ישלוט בחברת הדואר לבדו.

לאור כך, המליצה ועדת הריכוזיות לאפשר את השתתפותה של ניאופרם במכרז למכירת מניות חברת הדואר משיקולי ריכוזיות כלל-משקית. בראש ועדת הריכוזיות עומדת עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, וחברים בה פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ומר ערן יעקב, ממלא מקום מנכ"ל משרד האוצר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים