שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "לא מבין למה לא מונה שר משפטים"
ח"כ מש"ס
לטענת שר האוצר, במידה וההצעה לאישור תקציב החיסונים לא תאושר היום כפי שתוכנן, קיים חשש שמדינת ישראל תאבד את יכולתה לרכוש חיסונים להמשך השנה ולשנה הבאה
תגיות:
שר הבריאות משה ארבל | צילום: דוברות הכנסת

ח"כ משה ארבל מש"ס מותח ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות העימות בממשלה ואומר כי "אני לא מבין למה עדיין לא מונה שר משפטים". ארבל הוסיף בראיון לרשת ב' כי "אם יש הסבר שמניח את הדעת כדאי שנשמע אותו. אני לוקח בחשדנות רבה את האמירות שביטול הישיבה עולה בחיי אדם, אני מקווה מאוד שזה לא כך".

בתוך כך, שר האוצר ישראל כ״ץ פנה הבוקר לראש הממשלה החליפי בני גנץ לאפשר את כינוס ישיבת הממשלה המיוחדת שנקבעה להיום לאישור תקציב החיסונים, לאחר שכבר נתן את הסכמתו לכינוס הישיבה. "חייבים לנתק את ניהול ענייני הבריאות והכלכלה בתקופת מעבר מתוך המחלוקות הפוליטיות שקיימות ועוד יהיו", אמר כץ.

מטעמו נמסר כי "ההצעה המפורטת לרכש החיסונים, אותה הגיש כ״ץ לאישור הממשלה הוכנה ע״י הדרגים המקצועיים של משרדי הבריאות והאוצר לאחר דיונים ממושכים, ובהתאם להנחיית רה״מ ובאישור היועץ המשפטי לממשלה".

"במידה ולא תאושר, קיים חשש שמדינת ישראל תאבד את יכולתה לרכוש חיסונים לקראת המשך השנה ולקראת השנה הבאה, כולל היכולת לחסן ילדים לאחר גמר הניסויים ומתן האישור ע״י הגורמים המוסמכים", נמסר מלשכת כץ.

מכחול לבן נמסר בתגובה לשר האוצר: "ישראל כץ מנע מאזרחי ישראל תקציב מדינה ובמו ידיו פגע ביכולתם של מאות אלפי אזרחים להתאושש ממשבר הקורונה. כץ, אדלשטיין וכל חברי הליכוד יירשמו בדברי ההיסטוריה של הפוליטיקה כמשת"פים של נאשם בפלילים שמבקש לחמוק ממשפטו ולרסק את שלטון החוק".

"הם האחרונים שיכולים להטיף מוסר על "לשים פוליטיקה בצד". שר משפטים קבוע זה לא ג'וב ולא עניין פוליטי אלא צורך דמוקרטי ומשילותי בסיסי. אם כץ כל כך מודאג- שידרוש מראש הממשלה לאשר מינוי קבע לשר משפטים", לשון הודעת כחול לבן.

כזכור, יו"ר כחול לבן וראש הממשלה החליפי בני גנץ ביטל אמש את ישיבת הממשלה שתוכננה להתקיים מחר בעקבות אי-הסכמות עם הליכוד בנוגע למינוי קבע של שר משפטים. מטעמו של גנץ נמסר כי "לאור סירוב גוש הליכוד ונתניהו לאשר בישיבת הממשלה מינוי קבע של שר משפטים, מה שיביא לפגיעה בשלטון החוק ובדמוקרטיה, לא תתקיים מחר ישיבת הממשלה".

מהליכוד נמסר: "שערורייה שלא תאומן: בשביל מינויים וג׳ובים גנץ מונע את חתימת החוזים למיליוני חיסונים שנדרשים לאזרחי ישראל לקראת החיסון הבא. אם הממשלה לא תאשר מיידית את החוזים שהשיג ראש הממשלה נתניהו, חברות החיסונים עלולות לבטל אותם ולהעבירם למדינות אחרות. בני גנץ פועל בחוסר אחריות שמסכן את שלומם ובריאותם של כל אזרחי ישראל. גנץ לפני הכל".

שר הבריאות יולי אדלשטיין הגיב על ביטול ישיבת הממשלה. בפוסט שפרסם הלילה בפייסבוק, הציג אדלשטיין את רשימת הנושאים שביקש מהממשלה לאשר בישיבה שאי-אישורם "יביא לנזק עצום", כלשונו.

"אזרחי ישראל – אלו הנושאים שביקשתי מהממשלה לאשר מחר ובעקבות חוסר האחריות המשווע של השר גנץ הם לא יעלו להצבעה. הדבר יביא לנזק עצום כפי שאפרט לכם כאן", כתב אדלשטיין.

"אובדן היכולת לרכוש חיסונים רבים נוספים כדי להיות מוכנים להמשך המאבק בקורונה לחודשים הקרובים, אם נצטרך לתת מנות נוספות. עצירת התשלום למעבדות השונות, עצירת רכש של ראגנטים, עצירת תשלום לספקי דיגום שונים. בלי זה – אין יכולת לבצע בדיקות. אם אין בדיקות – אין שליטה על הקורונה".

"מניעת תשלום למפקדת אלון של פיקוד העורף, האחראית על קיום החקירות האפדימיולוגיות. אם יש זמן שהחקירות אפקטיביות – זה עכשיו, כשהתחלואה יחסית נמוכה. מניעת תקציב להמשך העבודה של "מגן ישראל" והמשל"ט – הגוף שמנהל למעשה את המאבק בקורונה. הקמתי את הגוף הזה כדי שהמאבק בקורונה יהיה אפקטיבי. בלעדיו המאבק בקורונה יירד 10 מדרגות באיכות".

"מניעת תשלום עבור אחסון החיסונים. עצירת תקציב ייעודי לקופות החולים ובתי החולים לטובת טיפול נפשי בעקבות נזקי הקורונה. מניעת שיפוי לקופות ולבתי החולים על הטיפול בחולי הקורונה".

"זאת המציאות. על זה גנץ עושה שרירים. אחרי ההצלחה הכבירה של החיסונים והטיפול בקורונה, אחרי שהמשק חוזר למסלולו, גנץ יחזיר אותנו חודשים אחורה. אפילו לא חשובה הסיבה. הבריאות של כולנו היא לא צד במאבק פוליטי", דברי אדלשטיין.

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר אתמול ל'חדשות 12' כי באירופה נעשים מאמצים למנוע שיווק של חיסונים לישראל, תוך שהדגיש כי ביטול הדיון בממשלה על אישור תקציבי רכישת החיסונים – עלול לפגוע ביכולת להצטייד בחיסונים נוספים לשנים הבאות.

היום (שני) בבוקר תכננו לקיים ישיבת ממשלה, שבה אמורים היו לאשר תקציבים לרכישת חיסונים בשנים 2022 – 2023. לנוכח דחיית הדיונים האלו, פרופ' חזי לוי מביע דאגה עמוקה ומדגיש כי זה עשוי לפגוע בסיכויים לרכישות חיסונים בעתיד.

"אני לא נכנס לעניינים פוליטיים, אבל בהיבט הרפואי מקצועי של מנכ"ל משרד הבריאות – הדחייה הזאת היא מאוד קשה לנו", אמר פרופ' לוי ליואב אבן. "אירופה עושה עכשיו מאמצים ככל יכולתה כדי למנוע שיווק של חיסונים מחוץ לאירופה ובכלל זה השם של ישראל עולה".

"אם יהיה לנו חוזה אנחנו נהיה יותר מוגנים והחוזים מוכנים כבר זמן מה לחתימה, והדחייה הזאת מסכנת את היכולת שלנו להמשיך להצטייד בחיסונים נוספים, לשלם לחברות השילוח שמביאות אותם ולהמשיך להילחם בהצלחה בקורונה. זה עלול לפגוע בבריאות של כולנו ולדחוק אותנו לאחור במירוץ העולמי 'להתחמש' בחיסונים, כולל חיסונים מותאמים למוטציות".

ל'חדשות 13' אמר לוי כי "לא כל דבר זה פוליטיקה – הממשלה הייתה אמורה לדון בתקציב השוטף של מערכת הבריאות והתקשרות עם חברות החיסונים. ככל שנדחה את ההחלטות, נידחק אחורה בתור הרכש של החיסונים. אנחנו שומעים כי באירופה יש חשש להידוק הייצוא על חיסונים, ואנחנו עלולים לאבד את החלון הזדמנויות. יש מירוץ מטורף".

"התקציב אמור להיות מאושר בישיבה הזו. אנחנו מחכים לה כבר כמה זמן והיא נדחתה פעם או פעמיים", אמר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, ל'ווינט'. "המשמעות היא מחסור בתקציב לניהול השוטף של המאבק הקורונה ובעיקר באיחור בחתימת החוזה עם החברות שכל העולם רודף אחריהן, ובאירופה מנסים למנוע שינוע של חיסונים מחוץ לאירופה. אני פוחד שאנחנו נאחר את הרכבת. אני לא מתערב בעניין הפוליטי אך אני מודאג מהדחייה ומכך שזה לא מתקדם. זה המנדט שלי".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים