שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » "לא נהסס לתקוף בעוצמה אלפי מטרות בלבנון"
הרמטכ"ל בצרפת
מקרון: "איראן חייבת להפסיק את הפרות ההסכם. אנחנו בטוחים שבזמן הקרוב נצטרך לשנות את הגישה, עלינו למנוע את קריסתה של לבנון ולקדם הקמת ממשלה שם"
הרמטכ"ל כוכבי בפגישה בין ריבלין למקרון | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ
צילום: איתי בית-און, מקליט: ניר שרף

בבוקר יומו האחרון של הביקור (חמישי) המריא נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין לפריז, שם קיים פגישה מדינית עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון. הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי הצטרף אל פגישת הנשיאים והעניק סקירה ביטחונית לנשיא צרפת במהלכה.

בטרם נועדו, התקבל הנשיא במשמר כבוד ממלכתי על ידי נשיא צרפת בכניסה לארמון האליזה. הנשיאים פתחו את מפגשם בארוחת צהריים משותפת והמשיכו לפגישה מדינית אליה הצטרף הרמטכ״ל שהעניק סקירה ביטחונית לנשיא צרפת, במרכזה הדאגה מהתעצמות חיזבאללה בלבנון. בפגישתם הביע הנשיא הערכה רבה לידידות האישית העמוקה והמחויבות ההדדית ליחסים המיוחדים בין המדינות.

הנשיא הודה לנשיא מקרון על המאבק באנטישמיות ועל מחויבותה של ההנהגה הצרפתית למאבק באנטישמיות, זיכרון השואה והגנה על הקהילה היהודית. ״לצערנו הקורונה עודדה את 'שד האנטישמיות' וראינו יותר מידי מקרים של האשמות יהודים במגיפה,״ אמר הנשיא. ״אימוץ הגדרת IHRA לאנטישמיות לאחרונה על ידי עיריית פריס, רובעי העיר פריס ועיריית ניס הינו צעד חשוב מאין כמותו, וכולי תקווה שערים נוספות תלכנה בדרכיהן".

כאמור, במרכז פגישת הנשיאים עמדה ההתעצמות של חיזבאללה בחסות איראן והנשיא הדגיש בפני מקבילו כי מדינת ישראל מבקשת כי צרפת תמשיך לקחת חלק במאמץ הבינ"ל על מנת לוודא כי ממשלת לבנון מבצעת את הרפורמות הנדרשות להצרת צעדי חיזבאללה בתוך המערכת הלבנונית ומוסדות השלטון.

במהלך הפגישה הדגיש הרמטכ״ל: "מבחינה ביטחונית, מדינת לבנון הפכה לשבויה בידי ארגון הטרור חיזבאללה, איבדה את השליטה על מדיניות הביטחון שלה ולראייה אינה מיישמת את החלטה 1701".

"חיזבאללה מחזיק כיום אלפי טילים ורקטות הממוקמים בלב אוכלוסייה אזרחית ומיועדים במכוון לפגוע באזרחי ישראל. צה״ל יעשה הכל כדי למנוע זאת. לצה״ל יש אלפי מטרות בלבנון בהיקף שהולך וגדל מדי שבוע וכן עומדות לרשותו יכולות נרחבות להשמדתן. לא נהסס לתקוף בעוצמה ביום פקודה, בכל מקום שבו ימצא אמצעי לחימה, אויב או תשתיות מדינתיות שמסייעות לאויב. ממשלת לבנון אחראית לשנות את המצב, היא ומדינת לבנון ישאו באחריות מלאה לכל פעולה של חיזבאללה כנגד אזרחי מדינת ישראל".

ריבלין ומקרון | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

בדבריהם בפני התקשורת אמר הנשיא: "רק לפני שנה עמדנו יחד בירושלים, ואיתנו עוד עשרות מנהיגים מרחבי העולם. יחד, הבטחנו להמשיך לשאת את לפיד זיכרון השואה והמאבק באנטישמיות, בשנאה ובאלימות. במאבק באנטישמיות ובשנאת הזר, האחר, אין מקום לשתיקה, לאדישות, לקריצה או להעלמת עין. ההנהגה הצרפתית היום, בראשותך אדוני הנשיא, מגלה מחוייבות של ממש הן במאבק באנטישמיות והן בשמירה על שלומן של קהילות היהודים הצרפתים החיים בשטחה. במאבק הזה אנחנו שותפים של ממש, ואני מבקש להביע את הערכתנו העמוקה על כך," אמר הנשיא וציין את שיתופי הפעולה הנוספים בין שני העמים".

הנשיא ציין כי הסכמי אברהם מבשרים תקווה אמיתית לעמי המרחב כולו, ואמר: "דומה שקולות מתונים, פרגמטיים ושוחרי שלום נשמעים יותר ויותר. אם רק נשכיל לחזק את הקולות הללו, המזרח התיכון ואגן הים התיכון כולו, יהנו משיתופי פעולה מרחביים בתחומי האנרגיה, המסחר, התשתיות והתיירות, שיתופי פעולה שיצעידו את כולנו קדימה, ויביאו שגשוג ושפע".

הנשיא הדגיש את הסכנה בהתעצמות האיראנית ואמר: "חזון כזה, של שותפות ושלום, יושג רק מתוך התנגדות נחרצת לקו הקיצוני והתוקפני שמכתיבה איראן דרך התעצמותה הגרעינית ותמיכתה בארגוני טרור. לא נאפשר התבססות איראנית, בלבנון באמצעות חיזבאללה. אין לנו מחלוקת טריטוריאלית או מלחמה עם העם הלבנוני ואנו תקווה שידידינו, בכללם צרפת, ימשיכו לתבוע את האחריות של ממשלת לבנון על פעילות הטרור הנעשית בשטחה. כולי תקווה שרוחות השינוי שמנשבות באזורנו יתורגמו גם לזירה הפלסטינית, ויקדמו את שיקום האמון בין העמים שלנו".

בהתייחס לסוגיית בית הדין הבינלאומי בהאג אמר הנשיא: "השאיפה לצדק הייתה ועודנה, מאפיין מהותי של מדינת ישראל והחברה הישראלית. מונעים מזוועות השואה, יהודים וישראלים, היו בין אלה שחתרו, להקים ולבסס את בית המשפט הבינלאומי ICC. המשפט הבינלאומי משחק תפקיד מרכזי, בתהליך קבלת ההחלטות של ישראל, גם כאשר מדובר בהחלטות כואבות וקשות, בשיאו של קונפליקט מדמם. בית המשפט לצדק, פתוח וזמין לאזרחי ישראל, לפלסטינים, לאירגוני זכויות אדם, הפונים בדרישות לבחון את החוקיות של הליכים כאלה ואחרים. אולם לעולם לא נתנצל על הזכות והחובה שיש לנו, להגן על אזרחנו מפני כל איום שיישקף לביטחונם. ראינו את הנזק שפוליטיזציה גרמה לגופיי זכויות אדם של האו"ם. ואנו רואים את הנזק שנגרם בימים אלה לבית המשפט הבינלאומי, שנכנע ללחצים פוליטיים. ידנו תמיד מושטת לשלום, כלפי מי שחפץ בכך באמת ובתמים. אך כל ניסיון לכופף את ידה של ישראל באמצעות גופים בינלאומיים, תוך ניצול ציני ופוליטי של המשפט הבינלאומי, נידון לכישלון ואיננו תורם כהוא זה לקידום היחסים ביננו לבין הפלסטינים".

הנשיא חתם את דבריו ואמר: "ידידי, הנשיא מקרון, אם יש לקח שלמדנו מימי המגיפה, שאנו מתמודדים איתה בימים אלה, זה שאל מול האתגרים המורכבים שעוד נכונו לנו, יש לפעול מתוך שיתוף פעולה נרחב ככל הניתן. תודה לכם על שותפות האמת ארוכת השנים שלכם עמנו, שכולי תקווה שתוסיף להתרחב ולהעמיק. תודה".

ריבלין ומקרון | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

נשיא צרפת הודה לנשיא על דבריו ואמר כי הוא שמח מאוד על הגעתו במיוחד בימים מורכבים אלה. עוד אמר מקרון: ״אני מקבל היום ידיד. הקשר בנינו רק התחזק מביקור לביקור, ואני מבקש להודות לך על הקשר האישי והעבודה שעשינו יחד. עבורי, לקבל את פנייך עם רעייתך היה רגע שלא אשכח ואני גם לא שוכח איך קיבלת אותנו בארץ. זהו קשר הנשען על דאגה משותפת ועל היכולת לעבוד יחד".

"שוחחנו בפגישתנו על המצב הבריאותי בצרפת וישראל, על המאבק במגיפה ועל הנושאים המרכזיים באזור וחזרתי מספר פעמים על תמיכתנו בישראל ועל חשיבות השמירה על היציבות במרחב. שוחחנו גם על הנושא האיראני וחלקתי את דאגתנו מהנושא. אני אומר באופן חד משמעי כי איראן חייבת להפסיק את הפרות ההסכם. עליה לקבל את ההחלטות הנכונות ולנהוג באחריות. צרפת מגויסת באופן מלא למציאת פתרון לנושא ובכוונתנו לחזור ולבקר באיראן על מנת להבין מה המצב הבליסטי שם".

"שוחחנו גם על המצב בלבנון. אתה ואני קשורים מאוד לעם הלבנוני ורוצים את היציבות והשלום, ואנחנו בטוחים שבזמן הקרוב נצטרך לשנות את הגישה כי אנחנו לא יכולים להשאיר את המצב הלבנוני כפי שהוא. עלינו למנוע את קריסתה של לבנון ולקדם הקמת ממשלה שם".

"שוחחנו גם על הנורמליזציה בין ישראל ומדינות ערב מסוימות. זה מעורר תקווה רבה להתקדמות המשא ומתן הישראלי-פלסטיני ואנו מגוייסים לסייע בכך. אני מבקש להביע הערכה עמוקה כלפייך, אדוני הנשיא, על המחויבות שלך ליציבות האזור. אין אלטרנטיבה למשא ומתן פוליטי ולהכרה בשאיפות של כל צד, הכרה בביטחון ובריבונות. לעמדה הצרפתית יש משמעות רק אם נתמוך בשני הצדדים".

"שוחחנו גם על זכרון השואה. הייתי אצלך רק לפני שנה לציון 75 שנים לשחרור אושוויץ-בירקנאו. אנחנו נחושים להמשיך להגן על זכרון השואה ולמאבק באנטישמיות. שוב תודה רבה ידידי היקר על האפשרות הזו להפגש שוב".

פגישה זו חתמה את ביקורו המדיני של נשיא המדינה באירופה בהזמנת נשיאי גרמניה, אוסטריה וצרפת, ואחר הצהריים עתיד נשיא המדינה להמריא חזרה ארצה.

נשיא המדינה התקבל על ידי נשיא צרפת | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ
נשיא המדינה התקבל על ידי נשיא צרפת | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ
נשיא המדינה התקבל על ידי נשיא צרפת | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ
נשיא המדינה התקבל על ידי נשיא צרפת | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ
נשיא המדינה התקבל על ידי נשיא צרפת | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ
הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים