שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » לא רק הרחקה מיו"ש – גם הרחקה מהבית
עליית מדרגה
נערי הגבעות מקבלים צווים מנהליים בכמות רבה יותר וברמת חומרה גדולה יותר: ארגון חוננו מטפל כעת ביותר מעשרה מקרים שבחלקן הורחק מקבל הצו מביתו
שוטר רושם דו"ח, אילוסטרציה | צילום: דוברות המשטרה

רוחות שינוי? בחוננו מדווחים על עליית מדרגה בפניות הנוגעות לצווים מנהליים, הן מבחינת כמות הצווים והן מבחינת חומרתם. כרגע מטפלים בארגון במעל עשרה מקרים של צווים שונים, המרחיקים את מקבלי הצו מיו"ש ולעיתים גם מביתם. בארגון מתחו ביקורת על השימוש בצווים מנהליים במדינה דמוקרטית בכלל, ובעיצומו של גל טרור רצחני בפרט.

לפחות שלושה מהצווים ניתנו לנערים בחודש האחרון, בעיצומו של גל הטרור הערבי השוטף את הארץ. הצווים מרחיקים את השלושה מיהודה ושומרון לתקופה של כשישה חודשים, ואחד מהשלושה אף הורחק מעיר הבירה ירושלים למשך התקופה המדוברת.

בנוסף לצווים החדשים, מטפלים בארגון חוננו בעוד כעשרה צווים שניתנו בחודשים האחרונים, ומדווחים כי מזה מספר שנים לא חולקו צווים מנהליים רבים כל כך.

אחד ממקבלי הצווים הוא צעיר שגדל באחד מיושבי גוש שילה בבנימין. הצו המנהלי נגדו כלל הרחקה מיו"ש, אולם למרבה ההפתעה לא אושר לו לשהות בישוב מגוריו. הצעיר נשלח לישוב חיננית בצפון השומרון, בו אין לו מכרים וחברים. ארגון חוננו הגיש השגה חריפה על הצו, ולאחר שבצבא סירבו לאפשר לצעיר לשהות בבית הוריו, הוסכם כי יוכל להיות אצל אחיו בכוכב השחר, אולם במעצר בית.

"כבר זמן רב לא ראינו צווים חמורים כל כך", אומרים בחוננו. לדבריהם בשנים האחרונות הצווים המנהליים התירו למקבלי הצווים לשהות בישוב מגוריהם ביו"ש, ולצאת משם אל תחומי הקו הירוק. "בחור צעיר, רווק – תולשים אותו מהבית שלו וזורקים אותו לישוב אחר, שבו הוא לא מכיר איש. איפה הוא ישן? מה יאכל?", תמהו בחוננו.

מקרה נוסף שהגיע לידי חוננו הוא של צעיר רווק תושב גב ההר, שהצו המנהלי התיר לו להיות בתחומי קרית ארבע, בה אינו מכיר איש. בנוסף, נדרש הצעיר להתייצב בתחנת המשטרה בקרית ארבע פעמיים בשבוע. במקרה אחר צעיר תושב ירושלים קיבל צו מנהלי המרחיק אותו מיו"ש כליל, למרות ששם הוא מתגורר ועובד. גם הוא נאלץ להתייצב בתחנת המשטרה פעמיים בשבוע.

ארגון חוננו טיפל גם במקרה של תושב גוש שילה בעל משפחה, שהצו המנהלי הגביל אותו לתחומי היישוב שלו בלבד, וכך נמנע ממנו לעבוד ולהתפרנס. ארגון חוננו פנה לצבא ולאחר דין ודברים אושר לו לצאת למטרות עבודה לישוב נוסף, וכך הצליח לפרנס את משפחתו.

בארגון חוננו מתחו ביקורת על הצווים המנהליים בכלל ועל נתינתם במהלך גל טרור בפרט "בצבא לא נותנים לגל הטרור לעכב אותם מהפעילות החשובה – מתן צווים מנהליים לנערי גבעות. צווים מנהליים מהווים פגיעה חמורה בזכויות אדם, היות ולמקבל הצו ולסנגוריו אין מה לעשות בנידון. הדרכים שלו להגן על עצמו – אפסיות, הכל מתנהל במעמד צד אחד, כשהמידע כלל לא נמסר למקבל הצו ולעורכי דינו. למעשה המערכת המנהלית הפוכה מהמשפט הפלילי.

אחד ממקבלי הצווים נחקר במשך חמישה ימים על משהו, ללא שהצליחו להשיג ראיות או לקשור אותו לנושא. פתאום אחרי שבוע הוא מקבל צו מנהלי?! כשהם לא מצליחים להגיש כתב אישום בדרך הרגילה הם בורחים להגשת צווים מנהליים. זה לא תקין, ולא חוקי. נגד ארגוני פשיעה מעולם לא בוצעו הליכים מנהליים. אם יש ראיות אז יש, ואם אין – אז אין. מקבלי הצווים המנהליים אפילו לא יודעים במה הם מואשמים. לא מדובר באירועים חמורים של פגיעה בגוף או בנפש אלא רק חשדות עמומים ללא ראיות, בגינם מקבלים צעירים הגבלות השמורות בחוק לארגוני טרור הפוגעים במדינה, בזמן שנגד הפשיעה האמיתית המדינה לא עושה דבר", סיכמו בחוננו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים