שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » לדרישת האופוזיציה, מענק עבודה יינתן מגיל 21
בשורה
ח"כ שלמה קרעי: "אני לא אגיד לך שאני חותם בלב שלם כי עוד לא הסכמנו על הגדלת מענקי העבודה גם כקואליציה וגם כאופוזיציה למעמד הביניים ומטה"
ח"כ אלכס קושניר | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר, אישרה היום (ד') את הצעת החוק להגדלת נקודות זיכוי להורים במס הכנסה והגדלת מענק עבודה (הוראת שעה), התשפ"ב-2022, במסגרת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

החלק הראשון בחוק נוגע לנקודות זיכוי להורים, תוספת של נקודה לכל אחד מההורים לילד שמלאו 6 עד 12. התוספת נוגעת ל-610 אלף הורים עובדים, בהיקף של 2.1 מיליארד ₪. אלה מצטרפים להטבות המס הקיימות כבר היום. שוויי כל נקודת זיכוי הוא 2,796 ₪ בחישוב שנתי.

חלקו השני של החוק נוגע למענק עבודה, כאשר בעקבות בקשת יו"ר הוועדה, הודיע שר האוצר בימים האחרונים על הגדלת המענק לשנת 2022 ב-20% נוספים על המתווה שנקבע בתחילה, כך תעמוד התוספת על 40% למענק הקיים, כך תעמוד התוספת על 1,600 ₪ בממוצע לזכאי, במקום 800 ₪ במתווה הקודם, בעלות כוללת של 500 מיליון ₪. במצב בו שני בני הזוג זכאים למענק העבודה, הסכום יכול להגיע עד ל-3,200 ₪. הצעד נעשה במסגרת מקדמה עבור שנת העבודה 2022, כדי לייצר תמריצים לתעסוקה. לעלויות אלה התווספו 80 מיליון ש"ח בגין הסיכומים אליהם הגיעו היום.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר הציג בפתח הדיון היום, את הסיכומים אליהם הגיעו הצדדים: "הגענו להסכמות גם עם הקואליציה וגם עם האופוזיציה לגבי החוק הזה, מתוך הבנה שמדובר בחקיקה מטיבה שמסייעת לשכבות החלשות, ומשחררת הכנסות פנויות לאוכלוסייה העובדת.

"לפי דרישת האופוזיציה, חברי הכנסת ינון אזולאי ומשה גפני, אנחנו מורידים את גיל הזכאות למענק עבודה לגיל 21 ועושים את זה בהוראת שעה ל-3 שנים, תוך התחייבות להעביר את זה כהוראה קבועה בדיוני התקציב. בכל הקשור לגיל 21 אני רואה בזה משהו נכון, זה מתמרץ אנשים להיכנס לשוק התעסוקה, תמרוץ חיובי, לכן אני שמח שהגענו להסכמות ונוכל לעבור להצבעות".

"בנוסף תכלל בחוק החלה של מענק העבודה גם עבור שכירים שעובדים אצל קרובי משפחה, לדרישת ח"כ אחמד טיבי. מפה אני תקווה ובקשה שנוכל להעביר את החוק בשבוע הראשון של הכנס במליאה, כדי שנוכל לשלם את הכספים בהקדם".

באוצר הציגו את העלויות התקציביות של השינויים: בגין הורדת גיל הזכאות למענק עבודה – הוראת שעה של 3 שנים, בהערכה של 20 מיליון ₪ לשנה. לגבי זכאות של קרובי משפחה העובדים אצל בני משפחתם, האמור הוא בהוראת שעה לשנה, בהערכת עלות של 20 מיליון ₪ לשנה אחת.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר סיכם את אישור החוק לקריאה שנייה ושלישית: "אני רוצה להודות לכם, שמחנו עכשיו הרבה מאוד בתים בישראל, ואני מקווה שבשבוע הראשון של הכנס נעביר את זה באותה מהירות ויעילות במליאה, כדי שנוכל לאשר את זה".

ח"כ ינון אזולאי: "דיברנו על הרעיון של מענק עבודה בגיל 21, ולא ידענו רק מה לעשות עם זה ואיך. תודה על המאמץ של כולם בנדון. החשיבות של ועדת הכספים היא שאנו מעבירים בה דברים בהסכמה. אמנם מצירים על כך שמענק עבודה לגיל 18 לא עבר, אבל שמחים על מה שכן הושג".

ח"כ שלמה קרעי: "אני לא אגיד לך שאני חותם בלב שלם כי עוד לא הסכמנו על הגדלת מענקי העבודה גם כקואליציה וגם כאופוזיציה למעמד הביניים ומטה. הבאתם תכנית שאינה חומלת, שמתייחסת בעיקר לחזקים והתנו את הכף לטובת החלשים, גם אם זה לא מספיק – יותר אנשים קיבלו מענקי עבודה וזה יעזור להם בתקופה של הסחרורים".*

ח"כ אחמד טיבי: "הרשימה המשותפת רצתה להגיש הצעת חוק להעלאת שכר המינים ל40 ₪, נאבקתי בשם הרשימה המשותפת להוריד את מענק העבודה לגיל 23, לגיל 21 ובגיל 18. לא צלחנו בשכר המינימום ולא בגיל 18. אבל אנחנו צועדים בכיוון הנכון, נעזור לפלח חשוב בקרב הצעירים, כך גם במניעת פגישה החברה הערבית עם ההחלטה להעניק מענק לשכיר שעובד במקום עבודה אצל קרוב משפחה שלו".

ח"כ משה גפני: "אני מקווה שההסכמה הזו תהיה מורה דרך – לא כל דבר צריך להגיע למלחמה ולמאבק. אנחנו ביקשנו שזו תהיה הוראת קבע אבל הסכמנו להתפשר כשהגענו להוראת שעה לשלוש שנים. כולנו יוצאים בתחושה שעסקנו בשכבות היותר חלשות, מעמד הביניים. יש עוד לאן להתקדם".

ח"כ יעקב אשר: "אני שמח על אישור השינוי החשוב להורדת גיל הזכאות למענק עבודה שהגשתי עם חברי ח"כ אזולאי, אני מצטרף לחברי הועדה ולהסתייגויות שלהם, אבל לא כובשים את רומא ביום אחד".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים