שיתוף
תגובות
יהדות » סיפור לשבת » להשתתף בסעודה בלי שהוזמנת ולהפוך למחותן ראשי
סיפור לשבת
הרבי מגארליץ מזמין יהודי לנסוע עמו ליעד עלום. על אם הדרך מבקש הרבי מהאורח לרדת לרגע לפונדק ובורח בעגלתו מן המקום…
סוס ועגלה | צילום: rustamank, שאטרסטוק

"ר' שאול! בוא, עלה עמנו אל העגלה".

ר' שאול הסתובב להביט מהיכן מגיעה הקריאה. להפתעתו היה זה הרה"ק רבי ברוך מגארליץ (יום פטירתו א' באדר), בנו של הרה"ק ה'דברי חיים' מצאנז.

להיכן נוסע הרבי כעת? אין זו דרך ארץ לשאול. מאידך, לא רצה ר' שאול – מלמד הדרדקי המפורסם של העיירה – לבזבז את זמנו בנסיעה כלשהי. טרוד היה כעת בחובות רבים שהשתרגו על צווארו ולא היה לו מהיכן להחזירם.

אלא שהרה"ק מגארליץ לא התכוון לוותר לו. וכשהרבי מגארליץ התעקש – לא היה מי שיעמוד בפניו. דרכיו של הגארליצער היו נעלמות וטמירות. הסתיר את דרכיו בהנהגות שונות ומשונות, בקפידות שהקפיד על דברים של מה בכך ובעוד הנהגות ייחודיות. לרוב, אך תמיד נוכחו הכל כי רוח השם נוססה בו ברבי ברוך מגארליץ וכל מעשיו שקולים היטב הדק.

עלה ר' שאול בלב כבד לעגלתו של הרבי, בציפייה שהנסיעה תסתיים מהר והוא יוכל לשוב לו אל חישוביו היאך יגייס כספים והלוואות להשבת חובותיו.

מספר שעות נסעה העגלה בדרך, עד שבהוראת הרבי עצרה ליד פונדק דרכים קטן בעיירה כלשהי.

"רד נא בבקשה אל הפונדק", ביקש הרבי מר' שאול תוך שהוא מושיט לו מספר פרוטות, "וקנה נא עבורי כוס שֵׁכָר". ירד ר' שאול אל הפונדק – שבעליו היה יהודי כשר – רכש כוס שכר עבור הרבי וחזר אל העגלה.

"כוחך יישר!" האיר לו הגארליצער פנים. "הא לך כמה פרוטות ושוב אל הפונדק ורכוש כוס שכר אף עבור עצמך".

נטל ר' שאול את המעות ונכנס שנית אל הפונדק. בו ברגע ציווה הרבי לעגלון לנסוע מן המקום במהירות…

יצא ר' שאול מן הפונדק וחזר מיד פנימה מבולבל. "מה אעשה כעת?" התייעץ ר' שאול עם בעל הפונדק.

"בעיר הסמוכה יש תחנת רכבת, בה יוצאת רכבת אחת ליום אל העיר גארליץ", נענה בעל הפונדק. "אף דמי הנסיעה אל תחנת הרכבת ולגארליץ עצמה – אינם גבוהים ואתן לך אותם בשמחה. אולם ממליץ אני לך להישאר בפונדק.

"בעוד מספר שעות תיערך פה סעודת אירוסין גדולה ביד רחבה", הסביר הפונדקאי, "בוודאי לא תסרב לסעודה הגונה בחברת יהודים כשרים טרם שתצא לדרך לגארליץ".

דברי טעם דיבר הפונדקאי. כבר עייף היה ר' שאול מן הנסיעה הלא צפויה עם הרבי, מספר שעות לא בא מזון לתוך פיו. בהחלט התאים לו לשבת בקצה הפונדק, ללמוד ולנוח מעט עד שעות הערב, אז תתחיל סעודת האירוסין.

השעות נקפו והמחותנים הגיעו. אם בתחילה חשש ר' שאול כיצד תהיה ההרגשה להשתתף במסיבה בה אינו מכיר אף אחד – גילה שהוא מחותן ראשי בשמחה: את השידוך המדובר הוא זה שהציע ויגע רבות עד שיצא אל הפועל. המחותנים הרחיקו נדוד מגארליץ עד הנה כדי שהשדכן לא יתבע מהם את דמי השדכנות…

כעת לא נותרה להם ברירה וכל אחד מהם שילם לר' שאול ביד רחבה כפי המגיע לו. דאגת החובות של ר' שאול התמוגגה בין רגע.

לאחר ימים מספר פגש הרבי מגארליץ את ר' שאול ובנימה מבודחת שאלו: "ר' שאול, האם טוב היה הטיול שלקחתי אתכם אליו?"…

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים